Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 18/01/2024 - 20:00

10. Wijziging belastingreglement omgeving met ingang van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring.

Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de gemeenteraad
Franki Van de Moere, Burgemeester
Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
Patrick De Greve, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Van de Keere, Sylvie Bruyninckx, Gemeenteraadsleden

Het belastingreglement omgeving, laatst gewijzigd op 20 april 2023 wordt gewijzigd. Het gewijzigd belastingreglement omgeving treedt in werking vanaf 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025. 

Het komt rechtmatig voor om in de vorm van een gemeentebelasting een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet van middelen, onder meer door de belasting omgeving.

  • De grondwet artikel 170.
  • Het wetboek van de inkomstenbelasting 1992 van 10 april 1992, meer bepaald de artikelen 465 tot 470bis, en latere wijzigingen.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 286, §1, 1°.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid en verordeningen van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • De omzendbrief KB ABB 2018/4 van 14 februari 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
  • De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit.
  • Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
  • Titel IV Hoofdstuk II Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023 waarbij de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform werd goedgekeurd, alsook het retributiereglement vastgoedinformatie met ingang van 13 juni 2023 tot en met 31 december 2025.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023 waar het belastingreglement omgeving met ingang van 13 juni 2023 tot en met 31 december 2025 laatst werd goedgekeurd. 

Het huidig geldende belastingreglement omgeving werd goedgekeurd op 20 april 2023 naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) voor professionelen: notarissen en vastgoedmakelaars. Op 1 januari 2024 begint de "decreetfase". In deze fase zal het Vastgoedinformatieplatform veralgemeend in werking treden in Vlaanderen voor zowel particulieren en overheden als professionelen. De invordering van de retributie wordt opgenomen door Athumi en in een nieuw reglement gegoten. Het huidige belastingreglement wordt dan ook aangepast. De aanpassing heeft enkel betrekking op het schrappen van de bepalingen over vastgoedinformatie. Het overige deel van het belastingreglement blijft behouden. 

Publieke stemming
Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Melina Van Audenaerde
Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Dirk Hoste
Tegenstanders: Patrick De Greve, Franky Cornelis, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter
Resultaat: Met 10 stemmen voor, 5 stemmen tegen

Art. 1- Het belastingreglement omgeving, laatst gewijzigd op 20 april 2023 wordt als volgt gewijzigd: 

Art. 1- Met ingang van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt er een gemeentebelasting gevestigd voor het behandelen van een omgevingsvergunningsaanvraag en de opmaak van administratieve stukken voor handelingen die zich op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins voltrekken, opgenomen onder het 'belastingreglement omgeving'.

Art. 2- De belasting wordt vastgesteld als volgt:

1. De belasting voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor alle handelingen met uitzondering van de handelingen voor het verkavelen van gronden en het kappen van bomen, wordt vastgelegd als volgt:

Een meldingsdossier. 25,00 euro.

Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de vereenvoudigde procedure (zonder openbaar onderzoek). 

50,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste.

Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de gewone procedure (met openbaar onderzoek).

100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste.

2. De belasting voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

Een aanvraagdossier voor het verkavelen van gronden of het bijstellen van een verkaveling. 

100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per lot.

3. De belasting voor de aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur:

Een aanvraag voor de omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur. 

100,00 euro.

4. De belasting voor de aanvraag tot het bijstellen van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit:

Het verzoek tot bijstellen of de vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit. 

100,00 euro.

5. De belasting voor de aanvraag tot stedenbouwkundig attest:

Aanvraag stedenbouwkundig attest.  25,00 euro.

6. De belasting voor de aanvraag tot planologisch attest:

Een aanvraag tot planologisch attest. 500,00 euro.

7. Belasting op de afgifte van regularisatievergunning/regulariserende melding:

Gebouwen of constructies architect niet nodig is.

250,00 euro.

Gebouwen of constructies waarvoor de bijstand van een architect nodig is.

3,00 euro/m³ bruto-volume met een minimum van 500,00 euro.

Terreinaanlegwerken of technische werken.

2,00 euro/m² met een minimum van 500,00.

 8. Belasting op de projectvergadering:

Een aanvraag tot projectvergadering. 100,00 euro.

Art. 3- De belasting moet op rekening van de gemeente betaald worden via overschrijving na verzoek tot betaling.

Art. 4- De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag/melding doet of door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning/melding of uittreksel verkrijgt. Er wordt een vrijstelling verleend aan:

    • Overheden (inclusief de eigen gemeente, het eigen OCMW, de eigen autonome gemeentebedrijven, de politiezone, de hulpverleningszone en andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar de eigen gemeente deel van uitmaakt).
    • De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen voor de bouw van sociale huurwoningen.

Art. 5- De belasting blijft verschuldigd bij afgifte van een weigeringsbesluit of intrekking van de aanvraag. De belasting is niet verschuldigd na een onvolledigheids- of onontvankelijkheidsverklaring. Bij een intrekking van de aanvraag blijft de belasting verschuldigd, indien de intrekking gebeurd na het volledig- en ontvankelijk verklaren van de aanvraag.

Art. 6- De werkelijk gemaakte kosten voor de aankondiging in een of meer dag- of weekbladen van een omgevingsvergunning zijn niet inbegrepen in hoger vermelde belastingtarieven en worden doorgerekend aan de aanvrager (ook bij een weigeringsbesluit).

Art. 7- De aanvraag van een omgevingsvergunning voor het rooien van bomen (solitair, in rij- of in bosverband) is gratis.

Art. 8- De belasting is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.

Art. 9- De belastingplichtige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Indien de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting, dan moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Art. 10- Dit reglement heft het reglement van de gemeenteraad van 20 april 2023 (belastingreglement omgeving) op, zodra het in werking treedt.

Art. 11- Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikel 286, §1, 1° en artikel 287, eerste en tweede lid van het decreet lokaal bestuur, en artikel 1, 4° en artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, en treedt in werking vanaf de vijfde dag na bekendmaking ervan.

Art. 2- Het gewijzigde belastingreglement omgeving treedt in werking vanaf 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025.

Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.