De gemeenteraad neemt kennis van de brief van OVAM van 8 juli 2022 en de informatie die werd verzameld waarin duidelijk kan geconcludeerd worden dat de gemeente geen afvalkosten op zich mag nemen voor afval ontstaan tijdens evenementen.
De gemeenteraad heeft tijdens de gemeenteraadszitting van 16 juni 2022 beslist om in te stappen in de raamovereenkomst op voorwaarde dat de financiële afwikkeling nog verder wordt besproken en dit in september te hernemen.
Concreet kunnen organisatoren via de raamovereenkomst van IVM een beroep doen op de firma De Bree Solutions nv, aan volgende prijzen:
Restafval
PMD
De gemeenteraad heeft tijdens de gemeenteraadszitting van 16 juni 2022 beslist om in te stappen in de raamovereenkomst op voorwaarde dat de financiële afwikkeling nog verder wordt besproken en dit in september te hernemen.
1. Hiervoor werd advies ingewonnen bij IVM: IVM heeft de van toepassing zijnde paragrafen uit het Materialenplan en het VLAREMA meegedeeld als volgt:
Hierover vermeldt het ontwerp Lokaal Materialenplan alvast:
6.4.2 Tegemoetkomingen aan burgers
Een lokaal bestuur kan voor specifieke doelgroepen van burgers tegemoetkomingen voorzien in hun afvalkost. Het is echter noodzakelijk om ook die burgers blijvend te stimuleren afval te voorkomen en afval correct te sorteren. Daarom worden randvoorwaarden opgenomen in het VLAREMA.
ACTIE 30: De Vlaamse Regering neemt randvoorwaarden op in het VLAREMA voor tegemoetkomingen in de afvalfactuur.
De tegemoetkomingen mogen het algemene afvalbeleid van het lokale bestuur niet hypothekeren. Het louter ondersteunen bij de kosten voor restafval is dan ook niet wenselijk. Een omschakeling naar ondersteuning van preventie en selectieve inzameling is aan de orde.
Bij aanpassingen in het VLAREMA zullen een aantal principes vastgelegd worden. De sociale tegemoetkomingen die een lokaal bestuur instelt, worden beperkt tot twee doelgroepen. Een eerste doelgroep zijn burgers die een onvermijdelijk grotere hoeveelheid afval (bijv. huisvuil) produceren ten gevolge van omstandigheden, zoals een aandoening of conditie waar ze zelf geen vat op hebben. Een duidelijk voorbeeld daarvan is incontinentie. De tegemoetkoming moet proportioneel zijn met de hoeveelheid extra geproduceerd afval ten gevolge van de aanwezige aandoening of conditie.
Daarnaast kan een lokaal bestuur ervoor kiezen om burgers die het financieel moeilijk hebben bijkomend te ondersteunen. De tegemoetkoming kan automatisch worden toegekend op basis van een officiële financiële status (uitkering, dossier bij het OCMW, verhoogde tegemoetkoming, …). Het lokaal bestuur kan deze lijst (tijdelijk) aanvullen met mensen die zich in een gelijkaardige situatie bevinden zonder dat deze (al) geofficialiseerd is (vluchtelingen, mensen in precaire scheidingsprocedure, …). Belangrijk is steeds dat de doelgroep alleszins duidelijk afgebakend is.
Als een lokaal bestuur ervoor kiest om ondersteuning te bieden via de afvalfactuur, kan dat via het aanbieden van een beperkt aantal zakken, ophaalbeurten of een tegoed voor restafval, maar beter is preventie en selectieve inzameling te faciliteren door het aanbieden van een keuze tussen verschillende pakketten (bijv. een gecombineerd pakket voor gft-afval + PMD of herbruikbare luiers). Te allen tijde hoort het reglement de burger te blijven uitdagen. Het is dan ook niet toegelaten om via ondersteuning de burger volledig te ontlasten van zijn afvalkosten voor restafval (noch voor huisvuil, noch voor grofvuil).
Tegemoetkomingen voor alle burgers of grote categorieën burgers die niet met een bepaalde aandoening of in een precaire financiële situatie zitten, kunnen niet.
2. Verder ontving IVM ook een brief van OVAM op 8 juli 2022 (in bijlage) waarin duidelijk wordt gesteld dat afval afkomstig van evenementen altijd al beschouwd is geweest als “bedrijfsafval”.
Ze geven in de brief aan dat lokale verenigingen voor de inzameling van hun afval een contract moeten afsluiten met een privaatrechtelijke inzamelaar. Men geeft tevens aan dat er slechts 3 zakken van 60 liter om de twee weken mag meegegeven worden met de huis-aan-huisinzameling. Men verwijst verder naar alle verplichtingen omtrent het bedrijfsafval waaraan ook organisatoren van evenementen aan onderworpen zijn: https://ovam.vlaanderen.be/uitvoeringsplan-huishoudelijk-gelijkaardig-bedrijfsafval.
Zie het kader op pagina 21 van het uitvoeringsplan (of in de bijgevoegde volledige nota voor de gemeenteraad).
Conclusie: overeenkomstig de wetgeving en het ‘Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval’ mag een gemeente de inzameling van afval bij evenementen georganiseerd door verenigingen of derden niet zelf bekostigen (en dus ook niet subsidiëren, noch financieel, noch in natura). Immers wordt afval afkomstig van een evenement beschouwd als “bedrijfsafval” en moeten lokale besturen de kosten van de inzameling en verwerking van dit bedrijfsafval volledig doorrekenen aan het bedrijf, in dit geval de organisator van het evenement.
Alleen specifieke doelgroepen (bijv. mensen met incontinentieproblemen of inwoners die het financieel moeilijk hebben, ...) mogen ondersteund worden om de afvalkosten deels terug te betalen (of door een aantal zakken gratis te geven).
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de brief van OVAM van 8 juli 2022 en de informatie die werd verzameld waarin duidelijk kan geconcludeerd worden dat de gemeente geen afvalkosten op zich mag nemen voor afval ontstaan tijdens evenementen.