De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor het PPS-project "Smissestraat" goed, zoals opgenomen in de bijlage bij dit agendapunt.
De selectieleidraad voor het PPS-project Smissestraat werd opgemaakt door Veneco en goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad op 29 juni 2023. De gemeente stelde vast dat de selectienormen te stringent zijn geformuleerd. Om die reden werd de procedure stopgezet op 29 september 2023. De opdracht zal opnieuw gelanceerd worden na goedkeuring door de gemeenteraad van aanpassingen in de selectieleidraad voor wat betreft de projectreferenties. De goedkeuring van de aanpassingen wordt in dit punt aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeente wenst het voormalig speelplein langs de Smissestraat (kadastraal 8.234,18 m² - opmetingsplan 8.044,29 m²) te ontwikkelen. Na een bespreking op de kwaliteitskamer werd besloten om het terrein via een publiek-private samenwerking (PPS) in te vullen. Deze opdracht werd toegewezen aan Veneco.
Het betreft een PPS-procedure door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling. Aan de hand van een wedstrijd kunnen meerdere projectvoorstellen vergeleken en gerangschikt worden. Met de best gerangschikte kandidaat gaat de gemeente de publiek-private samenwerking aan.
De voorbereidende fase is afgerond. Het verwachte bouwprogramma en de randvoorwaarden voor de ontwikkeling werden uitgewerkt. Het opmetingsplan werd opgemaakt en een asbestinventaris voor de sloop van de bestaande bebouwing. Dit alles maakt deel uit van het oproepdossier.
Overheidsopdracht voor werken
Het uitgangspunt voor de te voeren procedure is een overheidsopdrachten voor werken, mededingingsprocedure met onderhandeling.
Teams samengesteld uit een ontwikkelaar en architect kunnen zich kandidaat stellen. De kandidaten worden gerangschikt door het CBS op advies van de selectiecommissie. Er zullen maximum drie (3) kandidaten worden geselecteerd, voor zover er zoveel geschikte kandidaten zijn. Indien er meer dan 3 kandidaten geschikte kandidaten zich aandienen, kan de opdrachtgever (1) doorselecteren op basis van wat verder in deze selectieleidraad wordt uiteengezet, dan wel (2) alle geschikte kandidaten selecteren (zonder doorselectie). Het aantal gegadigden zal elk geval de daadwerkelijke mededinging (moeten) waarborgen. In deze selectiefase is er geen vergoeding voor de kandidaten voorzien.
2) Gunningsfase
Vervolgens is er de offertefase op basis van een nog op te maken bestek, waarin een wedstrijd wordt gehouden met de drie geselecteerde kandidaten. De economisch meest voordelige offerte wordt vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Het gewicht van de gunningscriteria is nog vast te stellen. Indicatief gaat het over (1) de stedenbouwkundige kwaliteit van het projectvoorstel en de groene ruimte, (2) de woonkwaliteit van het projectvoorstel (dorpse architectuur), (3) duurzaamheid en (4) het financieel voorstel. In deze fase voorziet de gemeente in een wedstrijdvergoeding van 10.000 euro voor inschrijvers met een volledige en regelmatige offerte, die minstens een goede beoordeling van het gunningscriterium "Kwaliteit van het projectvoorstel" behalen. In de onderhandelingsfase kunnen de offertes nog verduidelijkt worden (best and final offer). Aan de best gerangschikte kandidaat wordt het project gegund door het CBS. De gemeente verkoopt de gronden na het afleveren van de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (een verkavelingsvergunning zal deze vergunning nog voorafgaan). De grond waarop het project gerealiseerd wordt, wordt op de markt gebracht aan een minimumprijs van 650.000 euro. De projectsite wordt in zijn geheel verkocht. Het openbaar domein wordt in een latere fase kosteloos terug overgenomen.
De opdracht van de gegunde ontwikkelaar omvat:
Programma
De gemeente gaat opzoek naar een team dat dorpse figuren en tactieken voor het wonen in meervoud vertaalt binnen deze site. Het ontwerp dient een toonbeeld te zijn voor wat nu precies goede dorpse architectuur is en dient als proefstuk om dorpse ontwerpconcepten uit te testen op maat van Sint-Laureins. De harde randvoorwaarden dienen verplicht door de kandidaten opgenomen te worden in het ontwerp. De zachte randvoorwaarden zullen positief beoordeeld worden tijdens de quotering van de offertes. Naarmate de kandidaat in het ontwerp en programma meer of minder inzet op deze punten zal daar extra gewicht aan gegeven worden bij de waardering van het voorstel.
Indicatieve timing
FASE 1: SELECTIE
FASE 2: GUNNING
Stopzetting procedure
Een selectieleidraad voor dit project werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 juni 2023. Na het bouwverlof werd de opdracht gelanceerd. De selectiecriteria worden opgesomd vanaf bladzijde 39 van de selectieleidraad, onder paragraaf "3.6 Kwalitatieve selectiecriteria". Door de omschrijving als kwalitatieve selectiecriteria betreft het minimale vereisten die worden beoordeeld als "aangetoond" of "niet aangetoond". Hiertoe moeten door zowel de projectontwikkelaar als architect referenties voorgelegd worden van hun bekwaamheid.
De projectreferenties voor projectontwikkeling betreffen: het aantonen van minimaal afdoende ervaring met betrekking tot het aansturen van (1) het ontwerp, (2) de financiering, (3) de realisatie en (4) de uitgifte van bouwprojecten aan de hand van twee referenties met:
De projectreferenties voor architectuur en (semi-)publiek groen betreffen: het aantonen van minimaal afdoende ervaring met (1) het ontwerp en (2) de uitvoering van projecten (inclusief openbaar domein) telkens in een omgeving aan de hand van twee referenties waarbij minstens één van deze referenties een woonproject betreft:
De gemeente wenst de selectiecriteria te beperken tot een minimum om de mededinging maximaal te laten spelen. In de wetenschap dat het een middelgroot project betreft van slechts maximaal 28 entiteiten per hectare op een terrein van 8.044,29 m², kwam de gemeente tot de vaststelling dat de vereiste referenties inzake sociale woningbouw bij zowel de ontwikkelaar als ontwerper, te zeer de mededinging beperken. Om hierover elke betwisting te vermijden, werd de procedure stopgezet op 29 september 2023.
Het voorstel van Veneco om een referentie te vereisen inzake sociale woningbouw, spruit voort uit de keuze van het gemeentebestuur om de procedure "aankoop goede woning" te volgen voor het invullen van het programma van zes sociale wooneenheden. Bij deze procedure bouwt de woonmaatschappij niet zelf de woningen op gronden die zij aankoopt, maar koopt zij deze woningen. Enkel hierdoor kan verzekerd worden dat de sociale woningen een architecturaal geheel vormen met de rest van het terrein én dat timing van de bouwfasen van de sociale en niet-sociale woningen op elkaar afgestemd worden. Dit laatste is ook van belang voor de aanleg en overdracht van het openbaar domein. Het "bouwen conform de normen van de VMSW" kan opgelegd worden in het bestek, en in de vergunningverlening van het project ook worden gecontroleerd. Op die manier is verzekerd dat er woningen worden gebouwd geschikt voor sociale bewoning, die door de woonmaatschappij zullen worden aangekocht.
De keuze om de piste "aankoop goede woning" te volgen, staat dus niet ter discussie. Dit brengt met zich mee dat de ontwikkelaar en ontwerper inderdaad de bouw van de sociale woningen in het eigen project zullen moeten opnemen. In tegenstelling tot het aanvankelijke voorstel door Veneco, is het echter niet noodzakelijk om hiervoor projectreferenties te vereisen. Immers, er wordt wel meegedeeld in de selectieleidraad dat een aantal sociale woningen tot het bouwprogramma behoren zodat de ontwerper zich kan bekwamen in de VMSW-normen, wat geheel doenbaar is en geen extreme specialisatie vereist. Integendeel is deze projectreferentie een te beperkende maatregel voor de mededinging, aangezien het grote aantal potentiële ontwikkelaars en ontwerpers die worden uitgesloten zich helemaal niet proportioneel verhoudt met de ernst of moeilijkheid van het naleven van de VMSW-normen. Om die reden wordt deze projectreferentie aangepast. Dit zal leiden tot een ruimer publiek van potentiële kandidaten, wat de kwaliteit van het project enkel kan ten goede komen. Het vermijdt ook latere discussies over selectiecriteria die de mededinging te zeer beperken. Het voldoen van de woningen aan de normen voor sociale woningen kan via het bestek en in de vergunningverlening worden afgedwongen, waardoor deze referentievereiste feitelijk overbodig is.
Het stopzetten en schorsen van de procedure is opgenomen in paragraaf 1.6 van de selectieleidraad. De gemeente kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze (art. 85 Wet Overheidsopdrachten). Dit kan geen aanleiding geven tot schadevergoeding, noch enig ander recht op het project. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om tot stopzetting te beslissen. Veneco heeft intussen de opdracht teruggetrokken op het e-procurementplatform. De gemeente heeft een communicatiegericht aan de raadplegers dat er spoedig een nieuwe procedure zal geopend worden na aanpassing van de selectieleidraad.
Aanpassing referentiecriteria
Concreet worden volgende aanpassingen doorgevoerd in de selectieleidraad, er wordt voor eenvoudig nazicht ook een overzichtelijk wijzigingsdocument in bijlage gevoegd:
De ontwikkeling van het terrein Smissestraat is opgenomen in de actie "A-14.02.01: realisatie van verkaveling Smissestraat".
Er werd voldoende investeringskrediet voorzien onder "Plannen en studies" onder jaarbudgetrekening A-14.02.01/0050-00/214000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel- De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor het PPS-project "Smissestraat" goed, zoals opgenomen in de bijlage bij dit agendapunt.