Het 'retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen' wordt goedgekeurd.
Het komt voor dat sommige ontvangsten niet altijd binnen de vooropgestelde termijn betaald worden waardoor vanuit de financiële dienst extra stappen ondernomen moeten worden om tot invordering te kunnen overgaan, dit o.a. door het verzenden van aanmaningen.
De opmaak en verzending van dergelijke aanmaningen heeft een logistieke als financiële impact voor de organisatie. Het getuigt van behoorlijk bestuur om diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen betalen, te laten bijdragen in de eraan verbonden kosten.
Omtrent de mogelijkheid om aanmaningskosten aan te rekenen werd er in het Vlaams Parlement door Dhr. Marnic De Meulemeester een vraag gesteld aan minister Homans (vraag nr. 207 van 15 januari 2018).
Uit het antwoord van de minister blijkt dat de aanrekening van bijkomende invorderingskosten op de schuldenaar aanvaardbaar worden geacht en dat de extra kosten voor de invordering van de schuld niet bij de gemeente en dus onrechtstreeks bij de andere belasting- of retributiebetalers gelegd kan worden. Een administratiekost van € 20,00 is volgens de minister redelijk en voldoende voor het dekken van de kosten van de aanmaning (papier, port en personeelskosten).
Het voorstel is om voor alle fiscale en niet-fiscale vorderingen (zowel voor gemeente als OCMW) die ontstaan vanaf 1 april 2025 een retributie te heffen voor de kosten verbonden aan de invordering hiervan. Hierop wordt één uitzondering gemaakt, nl. terugvorderingen van financiële steunen toegekend door het OCMW.
De voorgestelde retributie is:
Indien meerdere aangetekende zendingen verstuurd moeten worden, zijn de kosten cumulatief.
Enig artikel- Het 'retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen' wordt goedgekeurd als volgt:
Art. 1- Voor alle fiscale en niet-fiscale vorderingen die ontstaan vanaf 1 april 2025 wordt een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering hiervan. Hierop wordt één uitzondering gemaakt, nl. terugvorderingen van financiële steunen toegekend door het OCMW.
Art. 2- De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Indien meerdere aangetekende zendingen verstuurd moeten worden, zijn de kosten cumulatief.
Art. 3- De retributie is verschuldigd door de debiteur van de openstaande vordering.
Art. 4- Bij gedeeltelijke betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende administratiekosten aangezuiverd worden, en vervolgens de openstaande ontvangst.
Art. 5- Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voor niet-betwiste ontvangsten en fiscale ontvangsten of via de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Art. 6- Dit reglement vervangt de bepalingen betreffende aanmaningskosten opgenomen in de verschillende retributiereglementen en belastingreglementen.
Art. 7- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Art. 8- Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025 en voor onbepaalde duur.