Terug
Gepubliceerd op 28/04/2023

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 20/04/2023 - 20:00

15. Gemeentepersoneel: vervanging algemeen directeur bij gewettigde afwezigheid - Goedkeuring principebeslissing.

Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de gemeenteraad
Franki Van de Moere, Burgemeester
Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Afwezig: Faye De Pauw, Algemeen directeur wnd.

De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanstelling van het diensthoofd P&O als eerste plaatsvervanger van de algemeen directeur, de aanstelling van de beleidsmedewerker P&O als tweede plaatsvervanger van de algemeen directeur en bij verhindering van de eerste en tweede plaatsvervanger de machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om een plaatsvervanger aan te stellen, namelijk één van de MAT-leden met uitzondering van het diensthoofd Leven&Welzijn en de WZC-directeur. 

Het is noodzakelijk om de algemeen directeur, in geval van gewettigde afwezigheid te vervangen.

  • De wet betreffende de arbeidsovereenkomst van 3 juli 1978, en latere wijzigingen.
  • Het besluit van de Vlaamse regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn dd. 7 december 2007, en latere wijzigingen.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 57, 162 en 166.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 21 juni 2018 waarbij de waarnemend algemeen directeur werd aangesteld.

De gemeenteraad is bevoegd om de vervanging van de algemeen directeur te regelen. De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

De gemeenteraad mag op maat van de eigen organisatie een regeling uitwerken voor de vervanging van de algemeen directeur bij verhindering of afwezigheid. Deze regeling moet echter wel in overeenstemming zijn met alle wettelijke bepalingen.

Het decreet lokaal bestuur legt geen voorwaarden op waaraan de waarnemend algemeen directeur moet voldoen. De toezichthoudende overheid zegt dat de waarnemend algemeen directeur echter wel, minstens tijdelijk, een personeelslid van de gemeente moet zijn omdat de algemeen directeur zelf ook gemeentepersoneel is.

Om de poule van mogelijke personeelsleden te vergroten, wordt voorgesteld om niet enkel het diensthoofd Personeel & Organisatie en de beleidsmedewerker Personeel & Organisatie aan te duiden als mogelijke waarnemer van de algemeen directeur, maar ook de MAT-leden, met uitzondering van het diensthoofd Leven&Welzijn en de WZC-directeur.

Publieke stemming
Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Melina Van Audenaerde
Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Art. 1- De beslissing van de gemeenteraad van 21 juni 2018 waarbij mevrouw Sandrine Mouton, diensthoofd Personeel & Organisatie, aangesteld wordt als eerste waarnemer en mevrouw Faye De Pauw, beleidsmedewerker Personeel & Organisatie, aangesteld wordt als tweede waarnemer bij afwezigheid of verhindering van mevrouw Linda Turpyn, wordt ingetrokken met ingang van 20 april 2023.

Art. 2- Het diensthoofd Personeel & Organisatie, wordt aangesteld als eerste plaatsvervanger van de algemeen directeur in geval van gewettigde afwezigheid.

Art. 3- De beleidsmedewerker Personeel & Organisatie, wordt aangesteld als tweede plaatsvervanger van de algemeen directeur in geval van gewettigde afwezigheid.

Art. 4- Bij verhindering van de eerste en tweede plaatsvervanger, wordt het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om een plaatsvervanger aan te stellen, zijnde één van de huidige MAT-leden, met als uitzondering het diensthoofd Leven&Welzijn en de WZC-directeur. 

Art. 5- In geval dat de vervanger van de in de hierboven vermelde artikels niet in de mogelijkheid is om de functie van algemeen directeur waarnemend op te nemen, wordt het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om een vervanger aan te duiden. 

Art. 6- Ieder afwezigheidsperiode van de algemeen directeur langer dan 1 week wordt ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen.