Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 20/10/2022 - 20:00

9. Aankoopcentrale DOKO binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Goedkeuring toetreding.

Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de gemeenteraad
Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
Patrick De Greve, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Franki Van de Moere, Burgemeester
Bart Van de Keere, Gemeenteraadsleden

De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale Doko vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.

Vzw Doko (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) biedt als aankoopcentrale raamovereenkomsten aan voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen met betrekking tot leveringen of diensten. Ook gemeentelijk onderwijs kan toetreden tot de aankoopcentrale na het volgen van een toetredingsprocedure. 

  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
  • Het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  • Het Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • De gemeenteraadsbeslissing van 27 september 2007, betreffende de vaststelling van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle, bedoeld in artikel 266 1°, van het decreet lokaal bestuur, uitoefent – de visumplicht. 
  • De gemeenteraadsbeslissing van 16 april 2020: delegatie gemeenteraad aan college plaatsingsprocedure en de voorwaarden overheidsopdracht.

Vanuit Vlaanderen (Onderwijs en Vorming) loopt momenteel het project 'Digisprong'. Hierbij tracht men een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs te bekomen:

  • Een toekomstgerichte en veilige ICT-infrastructuur voor alle scholen van het leerplichtonderwijs
  • Een sterk ondersteunend en doeltreffend ICT-schoolbeleid
  • ICT-competente leerkrachten en lerarenopleiders en aangepaste digitale leermiddelen
  • Een kennis- en adviescentrum ‘Digisprong’ ten dienste van het onderwijsveld

Om dit te realiseren worden vanuit Vlaanderen financiële middelen ter beschikking gesteld, dit o.a. om:

  • alle scholieren van het vijfde en zesde jaar basisonderwijs een individueel toestel ter beschikking te stellen.
  • de ict ondersteunende infrastructuur aan te passen in functie van een doorgedreven digitalisering.

Als ondersteuning ontving de gemeente twee subsidies:

  • Toelage ICT-apparatuur en -infrastructuur voor onderwijzend personeel (schooljaar 2021-2022): € 10.222,20
  • Extra ICT-middelen voor 2021 in het kader van Digisprong (schooljaar 2021-2022): € 23.190,00

      Samengesteld als volgt:

    • ICT-infrastructuur: € 7.560,00
    • ICT-toestellen kleuter-4de leerjaar: € 3.450,00
    • ICT-toestellen 5de-6de leerjaar: € 12.180,00

Met de subsidie voor de infrastructuur werd er eerder al een professioneel en stabiel wifi netwerk voorzien op de basisscholen. Zodoende kan er nu overgegaan worden om de leerlingen en leerkrachten te voorzien van nieuwe laptops en chromebooks met de subsidie voor de ICT -toestellen.

Vzw Doko (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), Guimardstraat 1 te 1040 Brussel fungeert als aankoopcentrale voor het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen. 

Het gemeentelijk onderwijs is standaard geen lid van de aankoopcentrale Doko of lid van KathOndVla, maar kan wel toetreden na het volgen van de toetredingsprocedure. De aanvraag wordt dan voorgelegd aan de Raad van bestuur van vzw Doko. In de statuten van Doko is de mogelijkheid voorzien om nieuwe leden toe voegen onder de categorie ‘onderwijsorganisaties’. Om toe te treden is een korte motivering nodig waarom het gemeentelijk onderwijs Sint-Laureins zou willen afnemen via de raamovereenkomst en moeten de algemene voorwaarden in bijlage aanvaard worden.

In het overzicht van de bestaande raamovereenkomsten bij vzw Doko is onder andere de opdracht 'Personal computers' een interessante opdracht. De raamovereenkomst loopt tot 31/05/2023, verlengingen inbegrepen.

 

Huidige situatie

Momenteel bezitten beide scholen diverse computers voor de leerlingen. Door de diverse besturingssystemen is er geen uniformiteit en is dit onhandig werken voor de leerlingen en leerkrachten. Tevens zijn de toestellen ook al oud waardoor ze vaak niet de nodige specificaties hebben om vlot te werken.

De leerkrachten hebben vaak geen toestel ter beschikking van de school en zijn aangewezen op hun persoonlijk toestel of op toestellen die geschonken zijn. Deze toestellen zijn heel vaak ongeschikt om taken of opdrachten uit te voeren in de klas.

Gewenste situatie

Na afweging, onderzoek en overleg is het voorstel:

  • Eén op de twee leerlingen van het 5de en 6de leerjaar te voorzien van een chromebook
  • Alle leerkrachten te voorzien van een Windows laptop
Marktverkenning

Er werden verschillende opties vergeleken, waarbij het voorstel van SignPost via de raamovereenkomst van Doko, de meest interessante oplossing is.

Voorstel

Zowel voor de school te Sint-Laureins als de school te Watervliet zouden er voor de leerlingen Chromebooks aangekocht worden en voor de leerkrachten Windows laptops.

De keuze voor chromebooks gebeurt omwille van:

  • de lagere aankoopprijs (doordat er geen Windows licentie nodig is)
  • de mogelijkheid om te werken door de leerlingen via Google toepassingen voor alle schoolopdrachten.

De leerkrachten hebben meer voorbereidende en diverse taken waardoor voor hen een Windows laptop aangewezen is. Zeker ook als ze digitale borden willen gebruiken.

Via de raamovereenkomst van vzw Doko kunnen de toestellen aangekocht worden bij SignPost. SignPost heeft veel ervaring binnen de schoolgemeenschap en biedt een mooi voorstel aan de scholen die toestellen via het raamcontract van vzw Doko aankopen.

Zo bieden zij bij de aangekochte toestellen een BYOD servicemodel aan:

  • Toestel  
  • Hoes (schelpvormig met geïntegreerde verluchting zodat het toestel in de hoes kan blijven staan tijdens gebruik)
  • Image en label wordt voorzien bij Windows laptops
  • Enrollement bij Chromebooks (Licenties afzonderlijk te bestellen €39.99)
  • Gebruik van M4S portaal (Management 4 Schools-portaal ondergaat de komende maanden nog enkele belangrijke updates. M4S zal live informatie over het laptop-park van de school weergeven. De ICT coördinator kan nauwgezet opvolgen welke toestellen een herstelling nodig hebben, hoeveel herstellingen er per toestel zijn geweest,…)
  • Gebruik van Assessment Q (Assessment Q is een online toets- en oefenomgeving die leerkrachten en studenten helpt om eenvoudig digitale toetsen te maken en te verbeteren. Er zijn heel wat verschillende vraagsoorten beschikbaar in het platform die het aanmaken van vragen vergemakkelijken. Met de vooraf ingestelde puntenverdeling wordt de toets of opdracht automatisch verbeterd. Achteraf kan een uitgebreide rapportering worden geraadpleegd.)
  • 3 of 4 jaar (of 5) Next Business day On Site service waarbij herstellingen buiten garantie aan 39,00 gefactureerd worden. Herstellingen binnen garantie worden kosteloos hersteld  – ter info, batterij valt steeds binnen garantie en wordt dus kosteloos vervangen indien deze minder dan 70% rendement haalt.
  • De herstellingen gebeuren de werkdag volgend op de aanmelding van het probleem en worden door een vaste technieker uitgevoerd. Techniekers zijn gecertificeerd en dus gemachtigd om de toestellen aan een volledige diagnose te onderwerpen. Het doel van de service is de ICT-coördinator zoveel mogelijk te ontlasten. Tijdens schoolvakanties kunnen leerlingen ook steeds contact nemen met Signpost om een herstelling aan te vragen. De technieker komt dan bij de leerling thuis om de herstelling uit te voeren.
  • 3 of 4 jaar (of 5) garantiepack bij diefstal. In geval van een diefstal buiten school onder bedreiging of met braak (= voorleggen van PV van de politie) wordt het toestel vervangen aan een vergoeding van 39,00.

Dit BYOD servicemodel is een groot voordeel in vergelijking met andere leverancier. Het ontlast een stuk van de dienst informatica van de gemeente Sint-Laureins (installatie, labels, herstellingen). Er is ook een langere en uitgebreidere garantie dan de standaard garantie (2 jaar).

 Concreet zouden volgende toestellen aangekocht worden via het raamcontract:

  • 23 chromebooks voor de leerlingen van 5de en 6de leerjaar
  • 15 Windows laptops voor leerkrachten

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale vzw Doko, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de procedure tot het instappen bij de raamovereenkomst van vzw Doko, 'Personal computers' met Signpost nv, Wolfsakker 5a te 9160 Lokeren als leverancier van ICT-materiaal voor de scholen, en bij mogelijks andere raamovereenkomsten bij vzw Doko.

Instappen in de raamovereenkomst bij vzw Doko is gratis.

Investering in laptops en chromebooks:

  • Chromebooks leerlingen + BYOD servicemodel: 23 stuks x € 449,00 (incl. BTW) of € 10.327,00 (incl. BTW)
  • Licenties Chromebook Enrollement: 23 stuks x € 39,99 (incl. BTW) of € 919,77 (incl. BTW)
  • Windows laptops leerkrachten + BYOD servicemodel: 15 x € 699,00 (incl. BTW) per stuk of € 10.485,00 (incl BTW)

Totaal bedrag aankoop: € 21.731,77 (incl. BTW)

Toelages vanuit de overheid voor ICT apparatuur en infrastructuur onderwijs: toelage ICT -toestellen: € 15.630,00.

De kredieten momenteel voorzien in het meerjarenplan zijn ontoereikend. De extra kredieten dienen bijgevolg voorzien te worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing:

A-07.01.02/0800-00/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Huidig MJP Nieuw MJP Wijziging
Uitgaven AR: 241000 € 28.479,96 € 51.837,61 € 23.357,65
Ontvangsten AR: 150000 € 23.190,00 € 33.412,20 € 10.222,20
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Roets, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Melina Van Audenaerde
Voorstanders: Jan Roets, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Sylvie Van De Velde, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Art. 1- De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale Doko vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.

Art. 2- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de (verdere) uitvoering van deze beslissing, zoals het instappen bij de raamovereenkomst van vzw Doko, 'Personal computers' met Signpost nv, Wolfsakker 5a te 9160 Lokeren als leverancier van ICT-materiaal voor de scholen, en bij mogelijks andere raamovereenkomsten bij vzw Doko.