De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale Doko vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.
Vzw Doko (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) biedt als aankoopcentrale raamovereenkomsten aan voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen met betrekking tot leveringen of diensten. Ook gemeentelijk onderwijs kan toetreden tot de aankoopcentrale na het volgen van een toetredingsprocedure.
Vanuit Vlaanderen (Onderwijs en Vorming) loopt momenteel het project 'Digisprong'. Hierbij tracht men een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs te bekomen:
Om dit te realiseren worden vanuit Vlaanderen financiële middelen ter beschikking gesteld, dit o.a. om:
Als ondersteuning ontving de gemeente twee subsidies:
Samengesteld als volgt:
Met de subsidie voor de infrastructuur werd er eerder al een professioneel en stabiel wifi netwerk voorzien op de basisscholen. Zodoende kan er nu overgegaan worden om de leerlingen en leerkrachten te voorzien van nieuwe laptops en chromebooks met de subsidie voor de ICT -toestellen.
Vzw Doko (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), Guimardstraat 1 te 1040 Brussel fungeert als aankoopcentrale voor het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen.
Het gemeentelijk onderwijs is standaard geen lid van de aankoopcentrale Doko of lid van KathOndVla, maar kan wel toetreden na het volgen van de toetredingsprocedure. De aanvraag wordt dan voorgelegd aan de Raad van bestuur van vzw Doko. In de statuten van Doko is de mogelijkheid voorzien om nieuwe leden toe voegen onder de categorie ‘onderwijsorganisaties’. Om toe te treden is een korte motivering nodig waarom het gemeentelijk onderwijs Sint-Laureins zou willen afnemen via de raamovereenkomst en moeten de algemene voorwaarden in bijlage aanvaard worden.
In het overzicht van de bestaande raamovereenkomsten bij vzw Doko is onder andere de opdracht 'Personal computers' een interessante opdracht. De raamovereenkomst loopt tot 31/05/2023, verlengingen inbegrepen.
Huidige situatie
Momenteel bezitten beide scholen diverse computers voor de leerlingen. Door de diverse besturingssystemen is er geen uniformiteit en is dit onhandig werken voor de leerlingen en leerkrachten. Tevens zijn de toestellen ook al oud waardoor ze vaak niet de nodige specificaties hebben om vlot te werken.
De leerkrachten hebben vaak geen toestel ter beschikking van de school en zijn aangewezen op hun persoonlijk toestel of op toestellen die geschonken zijn. Deze toestellen zijn heel vaak ongeschikt om taken of opdrachten uit te voeren in de klas.
Gewenste situatie
Na afweging, onderzoek en overleg is het voorstel:
Er werden verschillende opties vergeleken, waarbij het voorstel van SignPost via de raamovereenkomst van Doko, de meest interessante oplossing is.
Voorstel
Zowel voor de school te Sint-Laureins als de school te Watervliet zouden er voor de leerlingen Chromebooks aangekocht worden en voor de leerkrachten Windows laptops.
De keuze voor chromebooks gebeurt omwille van:
De leerkrachten hebben meer voorbereidende en diverse taken waardoor voor hen een Windows laptop aangewezen is. Zeker ook als ze digitale borden willen gebruiken.
Via de raamovereenkomst van vzw Doko kunnen de toestellen aangekocht worden bij SignPost. SignPost heeft veel ervaring binnen de schoolgemeenschap en biedt een mooi voorstel aan de scholen die toestellen via het raamcontract van vzw Doko aankopen.
Zo bieden zij bij de aangekochte toestellen een BYOD servicemodel aan:
Dit BYOD servicemodel is een groot voordeel in vergelijking met andere leverancier. Het ontlast een stuk van de dienst informatica van de gemeente Sint-Laureins (installatie, labels, herstellingen). Er is ook een langere en uitgebreidere garantie dan de standaard garantie (2 jaar).
Concreet zouden volgende toestellen aangekocht worden via het raamcontract:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale vzw Doko, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de procedure tot het instappen bij de raamovereenkomst van vzw Doko, 'Personal computers' met Signpost nv, Wolfsakker 5a te 9160 Lokeren als leverancier van ICT-materiaal voor de scholen, en bij mogelijks andere raamovereenkomsten bij vzw Doko.
Instappen in de raamovereenkomst bij vzw Doko is gratis.
Investering in laptops en chromebooks:
Totaal bedrag aankoop: € 21.731,77 (incl. BTW)
Toelages vanuit de overheid voor ICT apparatuur en infrastructuur onderwijs: toelage ICT -toestellen: € 15.630,00.
De kredieten momenteel voorzien in het meerjarenplan zijn ontoereikend. De extra kredieten dienen bijgevolg voorzien te worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing:
| A-07.01.02/0800-00/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN | Huidig MJP | Nieuw MJP | Wijziging |
| Uitgaven AR: 241000 | € 28.479,96 | € 51.837,61 | € 23.357,65 |
| Ontvangsten AR: 150000 | € 23.190,00 | € 33.412,20 | € 10.222,20 |
Art. 1- De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en toe te treden tot de aankoopcentrale Doko vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel, onder voorbehoud van goedkeuring van de toetreding door de Raad van bestuur van vzw Doko.
Art. 2- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de (verdere) uitvoering van deze beslissing, zoals het instappen bij de raamovereenkomst van vzw Doko, 'Personal computers' met Signpost nv, Wolfsakker 5a te 9160 Lokeren als leverancier van ICT-materiaal voor de scholen, en bij mogelijks andere raamovereenkomsten bij vzw Doko.