Ondanks alle sensibilisatiecampagnes door de gemeente en de hogere overheid waarbij het achterlaten van afval op onreglementaire wijze wordt ontraden, blijft sluikstorten opduiken. Aangezien het opruimen van sluikstorten door de gemeente de inzet vergt van personeel en middelen, wil de gemeente deze kosten verhalen op diegene die het afval heeft achtergelaten door het heffen van een retributie.
Het huidige belastingreglement op het sluikstorten zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 loopt ten einde op 31 december 2025. Derhalve dient de heffing opnieuw te worden vastgesteld. Gelet op de wijze van aanrekening van de heffing is het aangewezen om het tarief onder de vorm van een retributie te heffen.
Uit de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 blijkt dat gemeenten voor het weghalen van sluikstorten een retributie kunnen heffen.
Uit een studie van OVAM (Zwerfvuil en sluikstort 2021- publicatiedatum 14/10/2022) blijkt dat er in 2021 gemiddeld door Vlaamse gemeenten 4,13 kg aan zwerfvuil per inwoner per jaar wordt ingezameld.
Af en toe wordt er ook op grondgebied van onze gemeente een sluikstort gevonden. Met sluikstorten wordt bedoeld het achterlaten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten. Het opkuisen van het afval brengt heel wat kosten met zich mee, dit betreft o.a. personeelskosten, transportkosten en kosten voor de verwerking van de afvalstoffen die werden achtergelaten. Er kan ook schade optreden aan het openbaar domein ten gevolge van het sluikstort. Deze schade dient eveneens te worden hersteld. Een dergelijke retributie kan gebruikt worden om de gemaakte kosten voor de opruiming en het herstellen van de schade te recupereren. Het is verantwoord dat de kosten betreffende het opruimen van het afval dat niet reglementair werd achtergelaten, worden verhaald bij degene die het afval heeft achtergelaten, dan wel bij de eigenaar van het afval.
Voor het opruimen van een sluikstort worden volgend personeel en middelen ingezet:
Derhalve kan per opgeruimd sluikstort minimaal 250 euro worden aangerekend.
De ontvangst is voorzien voor 2026 en volgende jaren in het nieuw meerjarenplan op GBB/0390-00/700360/gemeente/CBS/IP-GEEN.
Art.1- De gemeenteraad neemt kennis van de eindtijd van het reglement "Belasting op het sluikstorten" dat ten einde loopt op 31 december 2025.
Art.2- Het reglement ‘Retributie op sluikstorten’ wordt goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2025, als volgt:
Toepassingsgebied
Artikel 1
De gemeente heft een retributie op het weghalen door het gemeentebestuur van afvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen, of in niet-reglementaire recipiënten i.c. sluikstorten.
Geldigheidsduur
Artikel 2
De retributie wordt geheven met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.
Schuldenaar
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft.
Hoofdelijkheid
Artikel 4
Diegene die opdracht of toelating gaf tot het achterlaten van de afvalstoffen en/of de eigenaar van de afvalstoffen is/zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de volledige retributie.
Berekeningsgrondslag en tarief
Artikel 5
De retributie bedraagt:
De retributie behelst minimaal 250 euro per opgeruimd sluikstort. Als de werkelijke kosten dit minimale bedrag overschrijdt, worden de werkelijke kosten aangerekend.
De voorgedragen bedragen zijn verschuldigd per aangevangen kilometer of uur.
Deze tarieven worden als volgt geïndexeerd:
De basistarieven zijn verbonden aan het gezondheidsindexcijfer van december 2025 (= aanvangsindex) en worden jaarlijks op 1 januari automatisch aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van december ervoor (= nieuwe index), volgens volgende formule:
Basisbedrag x nieuwe index = nieuw bedrag
Aanvangsindex
Het nieuw bedrag (bekomen na indexatie) wordt afgerond:
Als twee veelvouden even dicht liggen, wordt het bedrag afgerond naar boven.
Wijze van inning
Artikel 6
De retributie moet op rekening van de gemeente betaald worden via overschrijving na verzoek tot betaling en dit binnen de 30 dagen na het verzoek tot betaling.
De retributie wordt onder geen enkele voorwaarde terugbetaald.
Administratiekosten bij openstaande vorderingen
Artikel 7
De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Op de vorderingen die bij gemeente door dit retributiereglement ontstaan, is het ‘Retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen’ van toepassing, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad raad van 20 maart 2025.
Bekendmaking
Artikel 8
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Inwerkingtreding
Artikel 9
Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Art. 4- Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.