Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 18/12/2025 - 20:00

16. Financiën - Retributie op sluikstorten met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur - Goedkeuring.

Aanwezig: Luc De Meyere, Voorzitter van de gemeenteraad
Patrick De Greve, Burgemeester
Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Schepenen
Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert, Daphny Roegiers, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Natasja De Meyer, Gemeenteraadslid

Ondanks alle sensibilisatiecampagnes door de gemeente en de hogere overheid waarbij het achterlaten van afval op onreglementaire wijze wordt ontraden, blijft sluikstorten opduiken. Aangezien het opruimen van sluikstorten door de gemeente de inzet vergt van personeel en middelen, wil de gemeente deze kosten verhalen op diegene die het afval heeft achtergelaten door het heffen van een retributie.

  • Gecoördineerde Grondwet van België van 17 februari 1994 en latere wijzigingen, onder meer de artikelen 170 §4 en artikel 173;
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, onder meer de artikelen 28, §1, 40, §3, 41, 14°, 177, 286, §1, 1°;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register;
  • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012, met latere wijzigingen, tot vaststelling van het Vlaams regelement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
  • De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 inzake belasting op het sluikstorten voor de periode 2020 tot en met 2025;
  • Het algemeen politiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2009 en latere wijzigingen, meer bepaald hoofdstuk 4 betreffende het ophalen en inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen, inzonderheid artikel 4.3.5.

Het huidige belastingreglement op het sluikstorten zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 loopt ten einde op 31 december 2025. Derhalve dient de heffing opnieuw te worden vastgesteld. Gelet op de wijze van aanrekening van de heffing is het aangewezen om het tarief onder de vorm van een retributie te heffen.

Uit de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 blijkt dat gemeenten voor het weghalen van sluikstorten een retributie kunnen heffen.
Uit een studie van OVAM (Zwerfvuil en sluikstort 2021- publicatiedatum 14/10/2022) blijkt dat er in 2021 gemiddeld door Vlaamse gemeenten 4,13 kg aan zwerfvuil per inwoner per jaar wordt ingezameld.
Af en toe wordt er ook op grondgebied van onze gemeente een sluikstort gevonden. Met sluikstorten wordt bedoeld het achterlaten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten. Het opkuisen van het afval brengt heel wat kosten met zich mee, dit betreft o.a. personeelskosten, transportkosten en kosten voor de verwerking van de afvalstoffen die werden achtergelaten. Er kan ook schade optreden aan het openbaar domein ten gevolge van het sluikstort. Deze schade dient eveneens te worden hersteld. Een dergelijke retributie kan gebruikt worden om de gemaakte kosten voor de opruiming en het herstellen van de schade te recupereren. Het is verantwoord dat de kosten betreffende het opruimen van het afval dat niet reglementair werd achtergelaten, worden verhaald bij degene die het afval heeft achtergelaten, dan wel bij de eigenaar van het afval.

Voor het opruimen van een sluikstort worden volgend personeel en middelen ingezet:

  • transportmiddel: camionette of vrachtwagen en/of kraan: 0,75 €/km en 50 € per ingezet voertuig
  • twee personeelsleden om het afval op te ruimen: 40 €/persoon/uur
  • klein materiaal zoals een schop, riek, borstel, eventueel zand om gemorste vloeistoffen te neutraliseren, recipiënten om kleine afvalstoffen op te bergen (zakken, gesloten boxen voor kga,...)veiligheidskledij voo het personeel: varieert afhankelijk van het aangetroffen sluikstort: gemiddeld 40 €/sluikstort
  • de verwerkingskost van de opgeruimde afvalstoffen: varieert afhankelijk van het aangetroffen sluikstort: gemiddeld 70 €/sluikstort

Derhalve kan per opgeruimd sluikstort minimaal 250 euro worden aangerekend.

De ontvangst is voorzien voor 2026 en volgende jaren in het nieuw meerjarenplan op GBB/0390-00/700360/gemeente/CBS/IP-GEEN.

Publieke stemming
Aanwezig: Luc De Meyere, Patrick De Greve, Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert, Daphny Roegiers, Melina Van Audenaerde
Voorstanders: Luc De Meyere, Patrick De Greve, Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert
Tegenstanders: Daphny Roegiers
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen

Art.1- De gemeenteraad neemt kennis van de eindtijd van het reglement "Belasting op het sluikstorten" dat ten einde loopt op 31 december 2025.

Art.2- Het reglement ‘Retributie op sluikstorten’ wordt goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2025, als volgt:

Toepassingsgebied

Artikel 1

De gemeente heft een retributie op het weghalen door het gemeentebestuur van afvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen, of in niet-reglementaire recipiënten i.c. sluikstorten.

Geldigheidsduur

Artikel 2

De retributie wordt geheven met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.

Schuldenaar

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft. 

Hoofdelijkheid

Artikel 4

Diegene die opdracht of toelating gaf tot het achterlaten van de afvalstoffen en/of de eigenaar van de afvalstoffen is/zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de volledige retributie.

Berekeningsgrondslag en tarief

Artikel 5

De retributie bedraagt:

  1. 0,75 euro per kilometer transport;
  2. 40,00 euro per uur per arbeider die door de gemeente bij het opruimen en weghalen van de afvalstoffen wordt ingezet;
  3. 50,00 euro per uur en per ingezet voertuig (vrachtwagen, bestelwagen, kraan,…) inclusief bestuurder;
  4. 40,00 euro per opgeruimd sluikstort voor gebruik van klein materiaal (zakken, veiligheidskledij, borstel, schop,…);
  5. 70,00 euro per sluikstort voor de verwerkingskosten per sluikstort;
  6. Indien de gemeente een beroep moet doen op een (gespecialiseerde) firma om gevaarlijke stoffen en dergelijke op te halen of om een sanering van waterlopen of de bodem door te voeren of andere schade te herstellen wordt de werkelijk aangerekende kost (op factuur) doorgerekend aan de persoon die de afvalstoffen heeft achtergelaten ;

De retributie behelst minimaal 250 euro per opgeruimd sluikstort. Als de werkelijke kosten dit minimale bedrag overschrijdt, worden de werkelijke kosten aangerekend.

De voorgedragen bedragen zijn verschuldigd per aangevangen kilometer of uur.

Deze tarieven worden als volgt geïndexeerd:
De basistarieven zijn verbonden aan het gezondheidsindexcijfer van december 2025 (= aanvangsindex) en worden jaarlijks op 1 januari automatisch aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van december ervoor (= nieuwe index), volgens volgende formule:

Basisbedrag x nieuwe index = nieuw bedrag
          Aanvangsindex

Het nieuw bedrag (bekomen na indexatie) wordt afgerond:

  • voor basisbedragen kleiner dan één euro op het dichtste veelvoud van 0,05 euro;
  • voor basisbedragen vanaf één euro op het dichtste veelvoud van één euro. 

Als twee veelvouden even dicht liggen, wordt het bedrag afgerond naar boven.

Wijze van inning

Artikel 6

De retributie moet op rekening van de gemeente betaald worden via overschrijving na verzoek tot betaling en dit binnen de 30 dagen na het verzoek tot betaling.

De retributie wordt onder geen enkele voorwaarde terugbetaald.

Administratiekosten bij openstaande vorderingen

Artikel 7

De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.

Op de vorderingen die bij gemeente door dit retributiereglement ontstaan, is het ‘Retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen’ van toepassing, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad raad van 20 maart 2025.

Bekendmaking

Artikel 8

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.

Inwerkingtreding

Artikel 9

Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.

 

Art. 3- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.

Art. 4- Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.