Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 18/12/2025 - 20:00

21. Financiën - Retributiereglement administratieve handelingen omgeving met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur - Goedkeuring.

Aanwezig: Luc De Meyere, Voorzitter van de gemeenteraad
Patrick De Greve, Burgemeester
Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Schepenen
Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert, Daphny Roegiers, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Natasja De Meyer, Gemeenteraadslid

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden voor de afgifte van administratieve stukken en het leveren van diensten door de dienst omgeving, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

  • Gecoördineerde Grondwet van België van 17 februari 1994 en latere wijzigingen, onder meer de artikelen 170 §4 en artikel 173;
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, onder meer de artikelen 28, §1, 40, §3, 41, 14°, 177, 286, §1, 1°;
  • Bestuursdecreet van 07 december 2018;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register;
  • Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
  • Titel IV Hoofstuk II Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;
  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzigingen;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement omgeving met ingang van 01 januari 2020 voor onbepaalde duur;
  • De beslissing van de gemeenteraad van 18 januari 2024 waar het belastingreglement omgeving met ingang van 01 februari 2024 tot en met 31 december 2025 laatst werd gewijzigd.

Voor de afgifte van administratieve stukken en het leveren van diensten door de dienst omgeving is het gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

De laatste actualisatie van de tarieven binnen het belastingreglement omgeving dateert van 01 februari 2024, bijgevolg werd geen aanpassing van de tarieven doorgevoerd, wel wordt de mogelijkheid tot indexatie voorzien. Gelet op de wijze van aanrekening van de heffing is het aangewezen om het tarief onder de vorm van een retributie te heffen.

Het bestaande retributiereglement omgeving, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2019, wordt geïntegreerd binnen het nieuwe retributiereglement administratieve handelingen omgeving.

De ontvangst is voorzien voor 2026 en volgende jaren in het nieuw meerjarenplan op GBB/0600-00/700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

Publieke stemming
Aanwezig: Luc De Meyere, Patrick De Greve, Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert, Daphny Roegiers, Melina Van Audenaerde
Voorstanders: Luc De Meyere, Patrick De Greve, Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert
Tegenstanders: Daphny Roegiers
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen

Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van de eindtijd van het belastingreglement omgeving dat ten einde loopt op 31 december 2025.

Art. 2- De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement omgeving vanaf 01 januari 2020 voor onbepaalde duur wordt opgeheven voor de administratieve handelingen gesteld vanaf 1 januari 2026.

Art. 3- Het retributiereglement "administratieve handelingen omgeving", wordt goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2025, als volgt:

Toepassingsgebied

Artikel 1

De gemeente heft een retributie op het behandelen van een omgevingsvergunningsaanvraag en de opmaak van administratieve stukken voor handelingen die zich op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins voltrekken, opgenomen onder het ‘retributiereglement administratieve handelingen omgeving’.

Geldigheidsduur

Artikel 2

De retributie wordt geheven met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.

Schuldenaar

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag/melding doet of door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning/melding of uittreksel verkrijgt.

De retributie is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.

Berekeningsgrondslag en tarief

Artikel 4

De retributie bedraagt:

1. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor alle handelingen met uitzondering van de handelingen voor het verkavelen van gronden en het kappen van bomen (zie infra):

Een meldingsdossier

25,00 euro

Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de vereenvoudigde procedure (zonder openbaar onderzoek)

50,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste

Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de gewone procedure (met openbaar onderzoek)

100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste

 2. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

Een aanvraagdossier voor het verkavelen van gronden of het bijstellen van een verkaveling

100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per lot

 

 3. Voor de aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur:

Een aanvraag voor de omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur

100,00 euro

4. Voor de aanvraag tot het bijstellen van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit:

Het verzoek tot bijstellen of de vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit.

100,00 euro

 5. Voor de aanvraag tot stedenbouwkundig attest:

Aanvraag stedenbouwkundig attest

25,00 euro

 

 6. Voor de aanvraag tot planologisch attest:

Een aanvraag tot planologisch attest

500,00 euro

 7. Voor de afgifte van regularisatievergunning/regulariserende melding:

Gebouwen of constructies architect niet nodig is

250,00 euro

Gebouwen of constructies waarvoor de bijstand van een architect nodig is

3,00 euro/m³ bruto-volume met een minimum van 500,00 euro

Terreinaanlegwerken of technische werken

2,00 euro/m² met een minimum van 500,00 euro

 8. Voor de aanvraag tot projectvergadering:

Een aanvraag tot projectvergadering

100,00 euro

9. Voor de afgifte van: 

Een afschrift voor het opzoeken en afleveren van een kopie of digitale kopie van een stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, omgevingsvergunning, stedenbouwkundig attest, verkavalingsvergunning, planologische attesten en alle administratieve stukken horende bij voornoemde dossiertypes.

15 euro

10. De retributie blijft verschuldigd bij afgifte van een weigeringsbesluit of intrekking van de aanvraag, indien de intrekking gebeurt na het volledig- en ontvankelijk verklaren van de aanvraag.

11. De werkelijk gemaakte kosten voor de aankondiging in een of meer dag- of weekbladen van een omgevingsvergunning zijn niet inbegrepen in hoger vermelde belastingtarieven en worden doorgerekend aan de aanvrager (ook bij een weigeringsbesluit).

 

Deze tarieven worden als volgt geïndexeerd:

De basistarieven zijn verbonden aan het gezondheidsindexcijfer van december 2025 (= aanvangsindex) en worden jaarlijks op 1 januari automatisch aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van december ervoor (= nieuwe index), volgens volgende formule:

               Basisbedrag x nieuwe index = nieuw bedrag

                              Aanvangsindex

Het nieuw bedrag (bekomen na indexatie) wordt afgerond op het dichtste veelvoud van één euro. Als twee veelvouden even dicht liggen, wordt het bedrag afgerond naar boven.

 

Vrijstellingen en/of verminderingen

Artikel 5

Vrijstelling van retributie wordt verleend:

  • aan administratieve of gerechtelijke overheden (inclusief de eigen gemeente, het eigen OCMW, de eigen autonome gemeentebedrijven, de politiezone, de hulpverleningszone en andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar de eigen gemeente deel van uitmaakt);
  • voor de stukken die in uitvoering van een wet of gelijk welk reglement van de administratieve overheid kosteloos moeten worden afgeleverd;
  • aan de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen voor de bouw van sociale huurwoningen;
  • voor een afschrift voor het opzoeken en afleveren van een kopie of digitale kopie van een stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, omgevingsvergunning, stedenbouwkundig attest, verkavelingsvergunning, planologische attesten en alle administratieve stukken horende bij voornoemde dossiertypes - in geval de aanvrager deze stukken nodig heeft om te voegen bij een beroepsschrift;
  • voor aanvraag van een omgevingsvergunning voor het rooien van bomen (solitair, in rij- of in bosverband); 
  • na een onvolledigheids- of onontvankelijkheidsverklaring.

Wijze van inning 

Artikel 6

De retributie moet op rekening van de gemeente betaald worden via overschrijving binnen de 30 dagen na verzoek tot betaling.

De retributie wordt onder geen enkele voorwaarde terugbetaald.

Administratiekosten bij openstaande vorderingen 

Artikel 7

De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.

Op de vorderingen die bij de gemeente door dit retributiereglement ontstaan, is het ‘Retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen’ van toepassing, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 20 maart 2025.

Bekendmaking

Artikel 8

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.

Inwerkingtreding

Artikel 9

Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.

 

Art. 4- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.

Art. 5- Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.