Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden voor de afgifte van administratieve stukken en het leveren van diensten door de dienst omgeving, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Voor de afgifte van administratieve stukken en het leveren van diensten door de dienst omgeving is het gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De laatste actualisatie van de tarieven binnen het belastingreglement omgeving dateert van 01 februari 2024, bijgevolg werd geen aanpassing van de tarieven doorgevoerd, wel wordt de mogelijkheid tot indexatie voorzien. Gelet op de wijze van aanrekening van de heffing is het aangewezen om het tarief onder de vorm van een retributie te heffen.
Het bestaande retributiereglement omgeving, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2019, wordt geïntegreerd binnen het nieuwe retributiereglement administratieve handelingen omgeving.
De ontvangst is voorzien voor 2026 en volgende jaren in het nieuw meerjarenplan op GBB/0600-00/700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van de eindtijd van het belastingreglement omgeving dat ten einde loopt op 31 december 2025.
Art. 2- De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement omgeving vanaf 01 januari 2020 voor onbepaalde duur wordt opgeheven voor de administratieve handelingen gesteld vanaf 1 januari 2026.
Art. 3- Het retributiereglement "administratieve handelingen omgeving", wordt goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2025, als volgt:
Toepassingsgebied
Artikel 1
De gemeente heft een retributie op het behandelen van een omgevingsvergunningsaanvraag en de opmaak van administratieve stukken voor handelingen die zich op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins voltrekken, opgenomen onder het ‘retributiereglement administratieve handelingen omgeving’.
Geldigheidsduur
Artikel 2
De retributie wordt geheven met ingang van 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.
Schuldenaar
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag/melding doet of door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning/melding of uittreksel verkrijgt.
De retributie is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.
Berekeningsgrondslag en tarief
Artikel 4
De retributie bedraagt:
1. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor alle handelingen met uitzondering van de handelingen voor het verkavelen van gronden en het kappen van bomen (zie infra):
| Een meldingsdossier |
25,00 euro |
| Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de vereenvoudigde procedure (zonder openbaar onderzoek) |
50,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste |
| Een aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning met de gewone procedure (met openbaar onderzoek) |
100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per woongelegenheid boven de eerste |
2. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
| Een aanvraagdossier voor het verkavelen van gronden of het bijstellen van een verkaveling |
100,00 euro per aanvraag en hierboven een extra tarief van 25 euro per lot |
3. Voor de aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur:
| Een aanvraag voor de omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning voor onbepaalde duur |
100,00 euro |
4. Voor de aanvraag tot het bijstellen van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
| Het verzoek tot bijstellen of de vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit. |
100,00 euro |
5. Voor de aanvraag tot stedenbouwkundig attest:
| Aanvraag stedenbouwkundig attest |
25,00 euro
|
6. Voor de aanvraag tot planologisch attest:
| Een aanvraag tot planologisch attest |
500,00 euro |
7. Voor de afgifte van regularisatievergunning/regulariserende melding:
| Gebouwen of constructies architect niet nodig is |
250,00 euro |
| Gebouwen of constructies waarvoor de bijstand van een architect nodig is |
3,00 euro/m³ bruto-volume met een minimum van 500,00 euro |
| Terreinaanlegwerken of technische werken |
2,00 euro/m² met een minimum van 500,00 euro |
8. Voor de aanvraag tot projectvergadering:
| Een aanvraag tot projectvergadering |
100,00 euro |
9. Voor de afgifte van:
| Een afschrift voor het opzoeken en afleveren van een kopie of digitale kopie van een stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, omgevingsvergunning, stedenbouwkundig attest, verkavalingsvergunning, planologische attesten en alle administratieve stukken horende bij voornoemde dossiertypes. |
15 euro |
10. De retributie blijft verschuldigd bij afgifte van een weigeringsbesluit of intrekking van de aanvraag, indien de intrekking gebeurt na het volledig- en ontvankelijk verklaren van de aanvraag.
11. De werkelijk gemaakte kosten voor de aankondiging in een of meer dag- of weekbladen van een omgevingsvergunning zijn niet inbegrepen in hoger vermelde belastingtarieven en worden doorgerekend aan de aanvrager (ook bij een weigeringsbesluit).
Deze tarieven worden als volgt geïndexeerd:
De basistarieven zijn verbonden aan het gezondheidsindexcijfer van december 2025 (= aanvangsindex) en worden jaarlijks op 1 januari automatisch aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van december ervoor (= nieuwe index), volgens volgende formule:
Basisbedrag x nieuwe index = nieuw bedrag
Aanvangsindex
Het nieuw bedrag (bekomen na indexatie) wordt afgerond op het dichtste veelvoud van één euro. Als twee veelvouden even dicht liggen, wordt het bedrag afgerond naar boven.
Vrijstellingen en/of verminderingen
Artikel 5
Vrijstelling van retributie wordt verleend:
Wijze van inning
Artikel 6
De retributie moet op rekening van de gemeente betaald worden via overschrijving binnen de 30 dagen na verzoek tot betaling.
De retributie wordt onder geen enkele voorwaarde terugbetaald.
Administratiekosten bij openstaande vorderingen
Artikel 7
De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Op de vorderingen die bij de gemeente door dit retributiereglement ontstaan, is het ‘Retributiereglement op het aanrekenen van administratiekosten bij openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen’ van toepassing, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 20 maart 2025.
Bekendmaking
Artikel 8
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Inwerkingtreding
Artikel 9
Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.
Art. 4- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Art. 5- Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2026 voor onbepaalde duur.