Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 18/12/2025 - 20:00

8. Aankoop 2 bestelwagens met 3-weg kipbak - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

Aanwezig: Luc De Meyere, Voorzitter van de gemeenteraad
Patrick De Greve, Burgemeester
Claudine Bonamie, Franky Cornelis, Bart Van de Keere, Tom Lacres, Schepenen
Kristof Goethals, Stefan Van Hee, Sylvie Van De Velde, Ria Vanhyfte, Niels Boelens, Caroline Meire, Douglas Van Tomme, Kathy Ingels, Kyena Elias, Ines De Causmaecker, Arne Ryckaert, Daphny Roegiers, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Natasja De Meyer, Gemeenteraadslid

De gemeente beschikt momenteel over twee oudere bedrijfsvoertuigen die niet langer voldoen aan de operationele en economische eisen van de dagelijkse werking van de technische dienst.

a) Voertuig 1 – Bouwjaar 2009 (sterk verouderd en versleten)

  • Het voertuig is meer dan 15 jaar oud en vertoont uitgebreide roestvorming aan chassis, laadbak en wielkasten.
  • Er zijn recurrente technische problemen met de radiator en versnellingsbak, wat leidt tot frequente stilstand en oplopende herstellingskosten.
  • Door de leeftijd en staat van het voertuig neemt de betrouwbaarheid sterk af, wat directe impact heeft op onze planning en dienstverlening.

b) Voertuig 2 – Bouwjaar 2019 (CNG, hoge brandstof- en onderhoudskosten)

  • Deze camionette rijdt op CNG, waarvan de gebruikskosten sterk zijn gestegen. De brandstofkost bedraagt gemiddeld ongeveer €150 per week, tegenover ongeveer €50 per week bij een equivalent dieselvoertuig.
  • De motor heeft bovendien een abnormaal hoog olieverbruik, wat wijst op mogelijke slijtage en een hogere grote kost die ons in de nabije toekomst te wachten staat.
  • Door deze onzekerheden is dit voertuig economisch én technisch minder rendabel op lange termijn.

De aankoop van twee nieuwe bedrijfswagens met 3-kips bak, waarvan één voorzien van verhoogde loofrekken, is noodzakelijk om verouderde, onbetrouwbare en economisch inefficiënte voertuigen te vervangen.

In het kader van de opdracht “Aankoop 2 bestelwagens met 3-weg kipbak” werd een bestek met nr. FIN/AKP/25059 opgesteld door de Aankoopdienst, in samenwerking met de technische dienst. 

  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
  • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°;
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

De raming excl. btw bereikt de limiet van € 143.000,00 voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

De uitgave voor het vernieuwen van het wagenpark zal in het nieuw meerjarenplan 2026-2031 worden voorzien in het investeringsbudget van 2026, op budgetcode 0119-00/243100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie AC-11).

Art. 1- Het bestek met nr. FIN/AKP/25059 en de raming voor de opdracht “Aankoop 2 bestelwagens met 3-weg kipbak”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3- De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de procedure en de uitvoering van de werken.
Art. 4- De uitgave voor het vernieuwen van het wagenpark zal worden voorzien in het investeringsbudget van 2026, op budgetcode 0119-00/243100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie AC-11).