Naar aanleiding van de aankoop van nieuw uitleenmateriaal met name 25 plooitafels, 200 plooistoelen en 5 vouwtenten wordt het huidige gebruikersreglement gemeentelijk materiaal aangepast. Deze nieuwe materialen vallen ook onder de waarborg, 250 euro per categorie met een maximum van 500 euro.
Wijzigingen die werden toegepast op het bestaande reglement van 19 februari 2015:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan bovenstaande wijzigingen aan het gebruikersreglement gemeentelijk uitleenmateriaal.
Art. 1- Het gebruikersreglement gemeentelijk uitleenmateriaal, laatst gewijzigd op 19 februari 2015, wordt gewijzigd als volgt:
1. Toepassingsgebied
Artikel 1
Dit gebruikersreglement geldt voor alle materialen die eigendom zijn van de gemeente Sint-Laureins en die worden uitgeleend onder de voorwaarden bepaald in dit reglement. Elke gebruiker dient dit reglement na te leven.
Beschikbaar materiaal
I. Feestmateriaal
a. Nadar
b. Podium
c. Podiumtrap
d. Olympisch podium
e. Plooistoelen
f. Gaaiberd met 6 bollen
g. Vlaggenmasten
h. Vlaggen
i. Noodverlichting
j. Afvaleilandjes (vuilbakken)
k. Herbruikbare bekers
l. Plooifafels
m. Vouwtenten
n. Gft-containers 40 l en 120 l
II. Veiligheidsmateriaal
a. Veiligheidsbandjes
b. Veiligheidsbordjes
c. Veiligheidsvestjes
III. Multimediamateriaal
a. Geluidsmeter
b. Beamer
IV. Nutsvoorzieningen
a. Standpijp
Signalisatie (parkeerverbod,…) wordt geplaatst door de Technische dienst op basis van het ontvangen politie-advies in functie van de veiligheid van het evenement.
De lijst van het beschikbaar materiaal wordt jaarlijks door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld in geval van wijzigingen.
2. Gebruikers
Artikel 2
De gemeente Sint-Laureins geeft aan de gebruiker de toestemming om:
Artikel 3
Onder gebruiker wordt verstaan:
Privépersonen en privé-organisaties komen niet in aanmerking voor het ontlenen van materiaal.
3. Aanvraagprocedure
Artikel 4
De aanvragen voor het gebruik van gemeentelijk feestmateriaal, veiligheidsmateriaal, multimediamateriaal en standpijp dienen steeds via het e-loket (https://www.sint-laureins.be/uitleenmateriaal) van de gemeente Sint-Laureins te worden aangevraagd. De aanvraag dient minimum 4 weken en maximum 1 jaar vóór de datum van gebruik binnen te zijn. De aanvraag is pas definitief van zodra het volledig ingevulde formulier in het bezit is bij de gemeente Sint-Laureins.
Bij laattijdige aanvragen kan de gemeente niet garanderen dat het materiaal nog beschikbaar zal zijn en/of kan geleverd worden.
Artikel 5
De aanvragen voor gebruik zullen behandeld worden op basis van de datum van ontvangst van de aanvraag. Bij gelijktijdige aanvragen is de prioriteitenreglementering als volgt:
Is er al een boeking op de aangevraagde datum, dan wordt de aanvrager hiervan zo spoedig mogelijk verwittigd.
Artikel 6
Tijdens de kermisweekends zal het feestmateriaal, veiligheidsmateriaal, multimediamateriaal en standpijp automatisch gereserveerd worden voor de organiserende feestcomités.
Data kermissen:
Sint-Laureins
Watervliet
Sint-Margriete
Bentille
Waterland-Oudeman
Sint-Jan-in-Eremo
4. Gebruiksduur
Artikel 7
De aanvrager mag het feest-, veiligheids-, multimediamateriaal of de standpijp slechts gebruiken tijdens de toegestane gebruiksduur. Wanneer het gebruikte materiaal niet teruggebracht of terug beschikbaar is op de overeengekomen datum wordt 5 euro per kalenderdag ingehouden van de waarborg.
De aanvrager zal hiervan schriftelijk in kennis gesteld worden. Bij herhaling zal aan de aanvrager bij de eerstvolgende activiteit en gedurende 1 jaar geen materiaal ontleend worden.
Artikel 8
Indien door overmacht het materiaal niet ter beschikking kan gesteld worden aan de gebruiker, zal daarvoor geen schadevergoeding kunnen gevraagd worden.
5. Algemene richtlijnen gebruik
Artikel 9
De gebruiker dient de bevestiging van de gemeente in zijn bezit te hebben tijdens de periode van het gebruik van het materiaal.
Artikel 10
Het aangevraagde materiaal mag enkel gebruikt worden voor de activiteit waarvoor toelating is gegeven. Het materiaal moet zelf opgesteld en opgeruimd worden.
Artikel 11
De gebruiker verbindt zich ertoe de geleende materialen in geen geval uit te lenen of te verhuren aan derden. Het niet naleven van deze verplichting houdt een schorsing in van alle uitleningen aan deze organisatie gedurende een periode van één jaar. Tevens zal de waarborg worden ingehouden.
6. Schade en verantwoordelijkheid
Artikel 12
De gebruiker controleert de staat van het materiaal op het moment van levering. Eventuele opmerkingen worden onmiddellijk mondeling én per e-mail (logistiek@sint-laureins.be) overgemaakt met bijhorende foto’s.
Artikel 13
Artikel 14
Bij vaststelling van schade, ontvreemding of vandalisme, kan het college van burgemeester en schepenen een bepaalde gebruiker tijdelijk of definitief uitsluiten voor verder gebruik.
Artikel 15
7. Waarborg
Artikel 16
Voor het gebruik van feestmateriaal, veiligheidsmateriaal, multimediamateriaal of standpijp wordt per categorie een waarborg gevraagd van 250 euro. Bij gebruik van 2 of meerdere categorieën wordt maximum 500 euro gevraagd als waarborg. De waarborg moet minstens 10 dagen vóór de ontlening betaald worden via overschrijving naar de gemeente met gestructureerde mededeling.
Artikel 17
Alle materialen moeten in dezelfde staat teruggebracht worden als bij de ontlening.
Artikel 18
Bij bevestiging voor het gebruik van nadar of podium wordt een handleiding meegestuurd waarop de correcte laadwijze van de nadar en de juiste stapelwijze van het podium wordt uitgelegd (ook visueel).
Indien de laadwijze van de nadar of het stapelen van het podium niet correct is uitgevoerd, wordt de waarborg ingehouden.
Indien de gemeente de nadar of het podium zelf moet herladen of herstapelen wordt de waarborg ingehouden.
Artikel 19
Bij vaststelling van beschadiging, verlies of diefstal wordt de waarborg niet terugbetaald. Naargelang het materiaal wordt de kostprijs voor nieuw materiaal doorgerekend naar de ontlener via een factuur. Als deze factuur betaald is kan de waarborg teruggestort worden. Werd de aanvraag gedaan door meerdere belanghebbenden, dan zijn deze solidair en ondeelbaar tot betaling gehouden.
8. Betwisting
Artikel 20
Elke gebruiker wordt geacht het reglement te kennen en de praktische toepassing ervan ook te hanteren.
Artikel 21
Opmerkingen in verband met het gebruik van feestmateriaal, veiligheidsmateriaal en multimedia kunnen schriftelijk gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen binnen de 14 dagen na vaststelling van de feiten.
9. Slotbepalingen
Artikel 22
Art. 2- Het gewijzigde reglement treedt in werking op 21 juni 2024 voor onbepaalde duur en vervangt alle voorgaande reglementen betreffende het gebruik van uitleenmateriaal.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.