De statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang worden gewijzigd.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een gemeentelijke adviesraad die aan het lokaal bestuur advies geeft:
Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) wil een stap zetten naar een meer inclusieve en toekomstgerichte werking. Daarom stellen we een wijziging van de statuten voor.
Met deze aanpassing willen we de drempels verlagen om deel te nemen aan het overleg, en zo een toegankelijkere adviesraad vormen, waar meer stemmen gehoord kunnen worden. Op dit moment sluiten de huidige statuten helaas heel wat geëngageerde gebruikers en aanbieders van opvang uit. Dat is jammer, want juist hun inzichten, ervaringen en betrokkenheid zijn van onschatbare waarde.
Door het aantal leden minder strikt te beperken, kunnen we een bredere groep betrekken en bouwen we aan een duurzame samenstelling van het LOK. Want kinderopvang gaat ons allemaal aan, en elke stem telt.
Art. 1- De statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang worden als volgt gewijzigd:
1. Oprichting
Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een gemeentelijke adviesraad die het lokaal bestuur ondersteunt bij het uitstippelen van het beleid inzake kinderopvang. Met de oprichting van het LOK geeft het lokaal bestuur uitvoering aan het Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 betreffende het lokaal beleid kinderopvang.
Het LOK brengt advies uit over relevante thema’s binnen de kinderopvang en bevordert de samenwerking tussen lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur.
Sinds 2022 heeft het lokaal bestuur ook de opdracht om een opportuniteitsadvies af te leveren bij vergunningsaanvragen voor nieuwe, verhuisde of uitgebreide opvanglocaties (vanaf 9 plaatsen). Dit advies maakt deel uit van de vergunningsaanvraag en kadert binnen de lokale beleidsvisie op kinderopvang.
Het lokaal bestuur oefent deze regierol uit met inachtneming van de neutraliteit, waarbij het onderscheid bewaakt wordt tussen de rol als organisator en de rol als beleidsmaker.
Het samenwerkingsverband Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) wordt gerealiseerd als een werkgroep verbonden aan het LOK. De werkgroep wordt ingericht cfr. de regelgeving opgenomen in het decreet BOA: adviseren, gezamenlijke doelstellingen en acties formuleren en stimuleren van de Nederlandse taal.
2. Doelstellingen
Het LOK brengt alle betrokken partijen samen rondom de opvang van jonge kinderen in een gemeente. Dit overleg omvat ouders, organisatoren kinderopvang, scholen, jeugdwerk, het lokaal bestuur en andere belanghebbenden Dit lokale netwerk geeft advies aan het gemeentebestuur over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten. Het LOK is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt over de oprichting van het Lokaal Loket Kinderopvang.
3. Leden
Het lokaal bestuur bepaalt de samenstelling van het LOK op maat van de lokale situatie.
Effectieve leden (stem- gerechtigd)
Waarnemers (niet- stemgerechtigd)
Stemgerechtigde leden, en de ondersteunende ambtenaar, mogen geen politiek mandaat uitoefenen in de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) of de politieraad.
4. Procedure voor aanduiding leden
Bij het begin van elke gemeentelijke bestuursperiode worden alle lokale actoren en gebruikers die recht hebben op vertegenwoordiging in het LOK door het lokaal bestuur op de hoogte gebracht via de website en het gemeentelijk informatieblad.
De samenstelling van het LOK wordt bij installatie na aanvang van de nieuwe bestuursperiode ter kennisgeving naar de gemeenteraad gebracht.
Het lidmaatschap van het LOK is geldig tot uiterlijk 6 maand na de start van de nieuwe bestuursperiode. Mocht de samenstelling van het LOK na de start van een nieuwe bestuursperiode om één of andere reden worden uitgesteld, dan blijven de oude leden in functie tot de nieuwe samenstelling op de gemeenteraad is goedgekeurd.
Aan het mandaat komt voortijdig een einde:
5. Aanduiding (onder-)voorzitter van het LOK
Het LOK kiest onder haar leden een voorzitter en ondervoorzitter. Het secretariaat wordt waargenomen door de bevoegde ambtenaar. Deze zijn belast met de voorbereidingen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen.
De voorzitter en ondervoorzitter worden gekozen bij aanvang van de eerste vergadering van de nieuwe samenstelling.
De voorzitter is zelf geen aanbieder van enige vorm van kinderopvang in de gemeente.
6. Werking
Er wordt gestreefd naar een vergaderfrequentie van minstens 2 maal per jaar. Een extra vergadering kan wanneer de voorzitter, gemeente- of OCMW bestuur of één derde van de stemgerechtigde leden van het LOK daarom verzoekt.
De bijeenroeping gebeurt door de ondersteunende ambtenaar, schriftelijk en/of per e-mail en ten minste 7 kalenderdagen voor de vergadering. De uitnodiging bevat steeds de agenda en het verslag van de vorige vergadering. De agenda wordt bepaald door de voorzitter en de secretaris, in samenspraak met de schepen bevoegd voor kinderopvang . Elk lid van het LOK heeft het recht bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze worden schriftelijk en/of per e-mail bezorgd aan de secretaris ten laatste bij aanvang van de vergadering.
Het is de secretaris die het verslag maakt van de vergadering van het LOK.
Om geldig te kunnen beslissen en adviseren moet tenminste de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. Ieder effectief lid of zijn/haar plaatsvervanger beschikt over één stem.
Het lokaal bestuur stelt de relevante documenten zoals de statuten en/of afsprakennota van het LOK en de verslagen van de vergaderingen ook ter beschikking van Kind en Gezin.
Art. 2- De statuten van 15 september 2016 worden opgeheven.