De gemeenteraad gaat akkoord dat de naam van het bestuur wordt opgenomen in het bestek "Aanstelling externe dienst voor preventie en bescherming op het werk" waarbij Veneco als aankoopcentrale optreedt bij de raamovereenkomsten en besluit principieel toe te treden tot de raamovereenkomst maar kan na de gunning vrijblijvend beslissen om al dan niet toe te treden tot het contract.
De samenwerking met de huidige externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, namelijk Securex, loopt al van in de jaren ’80-’90.
De duur van deze overeenkomst is in strijd met de verplichting die rust op aanbestedende overheden om overheidsopdrachten regelmatig opnieuw in mededinging te stellen.
In het verleden werden er door verschillende besturen, zo ook door het bestuur van Sint-Laureins, opdrachten afgesloten met een externe dienst. Art.II.3-13 van de codex over het welzijn op het werk, bepaalt dat de overeenkomst die een werkgever afsluit met een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk voor onbepaalde tijd moet worden afgesloten. Het artikel bepaalt eveneens dat de overeenkomst kan opgezegd worden door één van de partijen met naleving van een opzeggingstermijn. Op basis daarvan leeft het idee dat deze overeenkomsten blijvend kunnen uitgevoerd worden.
Deze zienswijze is echter in strijd met de verplichting die rust op aanbestedende overheden om overheidsopdrachten regelmatig opnieuw in mededinging te stellen. Bijgevolg rust er een verplichting om de huidige overeenkomst op te zeggen en om een overheidsopdracht te voeren voor het aanstellen van een EDPBW.
De samenwerking met de huidige externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, namelijk Securex, loopt al van in de jaren ’80-’90.
In tussentijd zijn er verschillende zaken gewijzigd:
De dienstverlening door een EDPBW wordt gecategoriseerd als een dienst horende tot de sociale en andere specifieke diensten. Dit betekent concreet dat, overeenkomstig artikel 89§1, 1° van de Wet van 17 juni inzake overheidsopdrachten, de opdracht kan worden gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (ongeacht het te gunnen bedrag). Deze procedure biedt flexibiliteit en heeft een kortere doorlooptijd dan de andere procedures.
Naast het gegeven dat er een wettelijke verplichting rust op een overheid om op regelmatige basis een overheidsopdracht opnieuw in de markt te zetten, biedt het opstellen van een raamovereenkomst ook kansen om dwingende bepalingen ten aanzien van de gekozen dienstverlener op te nemen met betrekking tot onder andere de kwaliteitseisen aan het team preventie-adviseurs, afspraken over timing en vormvereisten van rapportering.
Dit kan leiden tot een optimalisering inzake samenwerking, rapportering, overleg, beleidsondersteuning, etc. met de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Door het centraliseren van de samenwerking met de externe dienst kunnen de besturen ontlast worden van administratieve opvolging van de overeenkomsten en kan vanuit de coördinatie meer draagkracht worden gegeven aan eventuele bijsturingen bij de dienstverlening.
Veneco sluit de raamovereenkomst in eerste instantie af voor alle vennoten die deel uitmaken van de GIDPBW. Deze vennoten zullen verplicht hun diensten moeten afnemen bij de gekozen dienstverlener. De gemeente Sint-Laureins maakt momenteel geen deel uit van de GIDPBW en ondertekent de overeenkomst niet.
Daarnaast treedt Veneco voor deze opdracht op als aankoopcentrale voor alle huidige en toekomstige vennoten. Dat houdt concreet in dat de vennoten met naam en toenaam in het bestek worden opgenomen. Na de gunning kunnen deze vennoten vrijblijvend beslissen om al dan niet toe te treden tot het contract. Indien tijdens de looptijd van deze raamovereenkomst andere vennoten zouden toetreden tot Veneco dan zullen zij vanaf 1 januari van het volgend jaar ook deel kunnen uitmaken van deze opdracht.
Indien gewenst kunnen vennoten die geen deel uitmaken van de GIDPBW vragen om ook uitgenodigd te worden op de bijeenkomsten van de bovengenoemde stuurgroep.
De wetgever heeft zelf minimale tarieven bepaald voor de dienstverlening door een EDPBW. De EDPBW moet voldoen aan deze wetgevingen en tarieven. De dienstverlening en kostprijs wordt berekend per personeelslid. De inhoudelijke dienstverlening per EDPB kan verschillen naar gelang documenten die men beschikbaar stelt of al dan niet aanrekenen van administratieve kosten. Deze raamovereenkomst zal dus niet leiden tot een verlaging (of verhoging) van de kostprijs.
Er zullen voor het lokaal bestuur Sint-Laureins mogelijks optimalisaties kunnen gegenereerd worden in de keuze en werking van de EDPB.
De kosten voor de arbeidsgeneeskundige dienst zijn voor dit en de komende jaren voorzien op de algemene rekening 623100 van de verschillende beleidsitems.
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord dat de naam van het bestuur wordt opgenomen in het bestek "Aanstelling externe dienst voor preventie en bescherming op het werk" waarbij Veneco als aankoopcentrale optreedt bij de raamovereenkomsten.
Art. 2- De gemeenteraad besluit principieel toe te treden tot de raamovereenkomst "Aanstelling externe dienst voor preventie en bescherming op het werk" maar kan na de gunning vrijblijvend beslissen om al dan niet toe te treden tot het contract.
Art. 3- Het college van burgmeester en schepenen wordt belast met de aanduiding van één vertegenwoordiger binnen de stuurgroep en de verdere uitvoering van de raamovereenkomst.
Art. 4- De kosten voor de arbeidsgeneeskundige dienst zijn voor dit en de komende jaren voorzien op de algemene rekening 623100 van de verschillende beleidsitems.