Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Notulen  ORD - Raad voor maatschappelijk welzijn

do 21/09/2023 - 20:00 Gemeenteraadzaal, Dorpsstraat 91, 9980 Sint-Laureins
Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Franki Van de Moere, Burgemeester
Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 21:07.

  • Openbaar

    • 1. De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023 - Goedkeuring.

      Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Franki Van de Moere, Burgemeester
      Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
      Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023.

      Op 29 juni 2023 vond een zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn plaats.

      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.

      • Het huishoudelijk reglement, goedgekeurd tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2019 en laatst gewijzigd op 16 september 2021.

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Enig artikel- De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023.

    • 2. Uitvoering meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering eerste helft 2023 - Kennisname.

      Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Franki Van de Moere, Burgemeester
      Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
      Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport uitvoering meerjarenplan 2020-2025 voor het eerste semester van 2023.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering uitvoering meerjarenplan 2020-2025 voor het eerste semester van 2023.

      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaalde artikel 263.

      Vanaf 1 januari 2020 voorziet het decreet lokaal bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.

      Het is belangrijk dat de raad de uitvoering van de planning kan opvolgen. De opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. Er werden dan ook twee rapporten opgemaakt:

      • Doelstellingenrealisatie 2023: hierbij wordt het gevoerde beleid geëvalueerd aan de hand van volgende drie kernvragen
        • Wat hebben we bereikt? In welke mate werd het beoogd resultaat of eventueel het beoogde effect gerealiseerd?
        • Wat hebben we hiervoor gedaan? In welke mate werden de actieplannen en de acties die op het financiële boekjaar betrekking hebben gerealiseerd?
        • Wat zijn de ontvangsten en uitgaven van het betrokken actieplan gedurende het financiële boekjaar?
      • Prioritaire acties 2023: hierbij wordt dieper ingegaan op de drie prioritaire acties van gemeente en OCMW
        • Dorpskernvernieuwing
        • Drukriolering Eerstestraat
        • Assitentiewoningen en dagverzorgingscentrum

      De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.

      Enig artikel- De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport uitvoering meerjarenplan 2020-2025 voor het eerste semester van 2023.

    • 3. Samenwerkingsovereenkomst Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo vzw en het WZC Sint-Laureins: vernieuwing - Goedkeuring.

      Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Franki Van de Moere, Burgemeester
      Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
      Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo vzw goed. 

      De huidige samenwerkingsovereenkomst met het Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo vzw dateert van 2018 en is hierdoor aan vernieuwing toe. 

      • Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor gebruikers en mantelzorgers van 28 juni 2019. 

      Op dit moment bestaat er reeds een samenwerkingsovereenkomst met het Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo vzw, Bilksken 36, 9920 Lovendegem.

      Deze dateert van 2018 en is aan vernieuwing toe.

      De samenwerkingsovereenkomst heeft de bedoeling om te streven naar een warme, kwaliteitsvolle en ondersteunende vroegtijdige zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg in regio Gent-Eeklo. Woonzorgvoorzieningen kunnen een beroep doen op het netwerk voor:

      • ondersteuning van het ontwikkelen en bijsturen van een visie en procedures omtrent vroegtijdige zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg;
      • opleiding en vorming van medewerkers, bewoners en familieleden;
      • zorgverleners ondersteunen in geval van complexe situaties bij bewoners in hun laatste levensfase;
      • adviesverlening, bieden van ondersteuning bij sedatie en euthanasie.

      Deze samenwerkingsovereenkomst heeft geen financiële gevolgen. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Enig artikel- De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo vzw, Bilksken 36, 9920 Lovendegem goed. 

    • 4. Samenwerkingsovereenkomst AZ Alma - WZC en CDV Sint-Laureins: vernieuwing - Goedkeuring.

      Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Franki Van de Moere, Burgemeester
      Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
      Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen AZ Alma en het WZC/CDV OCMW Sint-Laureins goed.

      Het woonzorgcentrum en het centrum voor dagverzorging zijn wettelijk verplicht om een samenwerking aan te gaan met een ziekenhuis.

      Er bestaat reeds een samenwerkingsovereenkomst met AZ Alma, maar deze is verouderd. 

      • Het Koninklijk besluit van 23 oktober 1964 tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd;
      • De wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt;
      • Het Koninklijk besluit van 29 januari 2007 houdende vaststelling eensdeels, van de normen waaraan het zorgprogramma voor de geriatrische patiënt moet voldoen om te worden erkend en, anderdeels, van bijzondere aanvullende normen voor de erkenning van ziekenhuizen en ziekenhuisdiensten;
      • De gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen;
      • De verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
      • Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
      • Het besluit 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers: bijlage 7 - Art. 25 en bijlage 11 - Art. 37.

      De bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen AZ Alma en het woonzorgcentrum is verouderd (25/01/2006). 

      Er wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voorgelegd ter goedkeuring. Ook de samenwerking met het centrum voor dagverzorging wordt hier nu in opgenomen.

      Deze overeenkomst bepaalt onder meer:

      • De gedeelde visie op doelgerichte en geïntegreerde zorg en ondersteuning
      • Het doel van de samenwerking
      • De frequentie van het structurele overleg tussen de samenwerkende partners
      • De wijze waarop expertise en ervaring op een bepaald domein gedeeld of ingezet kunnen worden
      • De wijze waarop de samenwerking op een structurele wijze wordt geëvalueerd 

      De overeenkomst wordt toegevoegd aan dit punt in bijlage. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Enig artikel- De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen AZ Alma en het WZC/CDV OCMW Sint-Laureins goed.

    • 5. Wijziging van het reglement fonds gas en elektriciteit met ingang van 1 oktober 2023 voor onbepaalde duur - Goedkeuring.

      Aanwezig: Jan Roets, Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Franki Van de Moere, Burgemeester
      Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
      Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Sylvie Van De Velde, Raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De wijziging van het reglement 'fonds gas en elektriciteit' van 9 september 2010, laatst gewijzigd op 9 maart 2017, wordt gewijzigd.

      Het intern reglement met betrekking tot de financiële steun 'hulpfonds gas en elektriciteit' van het OCMW Sint-Laureins werd aangepast. De BCSD-leden werden op de hoogte gebracht van de wijziging  naar aanleiding van het verkrijgen van een bijkomende subsidie. 

      • Artikel 38 §1, art. 45 en 46 § 1 en 3, art. 51, art. 80§2 art. 87 §2 en art. 254 het OCMW-decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • De organieke wet van 8 juli 1976, en latere wijzigingen.
      • De beslissing R10.181 van 9 september 2010 waarbij het reglement 'fonds gas en elektriciteit' werd goedgekeurd. 
      • De beslissing R11.08 van 13 januari 2011 waarbij het reglement 'fonds gas en elektriciteit' werd gewijzigd. 
      • De beslissing R11.220 van 10 november 2011 waarbij het reglement 'fonds gas en elektriciteit' werd gewijzigd. 
      • De beslissing R14.187 van 11 december 2014 waarbij het reglement ‘fonds gas en elektriciteit’ werd gewijzigd.
      • De beslissing R14.102 van 12 juni 2014 waarbij beslist werd om het budget “hulpfonds gas en elektriciteit’ met eigen middelen te verhogen van 1.658,98 euro naar 4.000 euro.
      • De beslissing R17.038 van 9 maart 2017 waarbij het reglement ‘fonds gas en elektriciteit’ werd gewijzigd.

      Het betreft een aanpassing in kader van de tussenkomst (punt 4). In het reglement van 2017 werd de maximale tussenkomst vastgelegd op 200 euro per kalenderjaar en per huidig adres. Waarbij er 150 euro kan gebruikt worden voor rechtstreekse opladingen (Gas/elektriciteit) of het bedrag kan aangeworven worden voor de betaling van een tussentijdse factuur van de energieleverancier. 

      Door het verkrijgen van een extra subsidiebedrag wordt opgemerkt dat er meer financiële ondersteuning mogelijk is waardoor het bovenstaande bedrag herzien dient te worden. 

      Er wordt voorgesteld dat indien er een extra subsidiebedrag wordt toegekend er een bijkomende aanvullende steun ten bedrage van maximum 300 euro per kalenderjaar en per huidig adres kan worden toegekend. Vervolgens wordt voorgesteld dat, indien er een bijkomende subsidie verkregen wordt door het OCMW, dit wordt voorgelegd ter kennisname aan het vast bureau. Hierin zal dan altijd het extra subsidiebedrag worden vermeld en vanaf wanneer de extra subsidie kan worden aangewend en wanneer dit afloopt. 

      In 2023 werd een extra subsidiebedrag verkregen ten bedrage van 4.735,47euro. Dit bedrag mag slechts aangewend worden tot eind december 2023. Indien het subsidiebedrag niet of niet volledig werd gebruikt dient men dit terug te storten aan de POD.

      Wijziging van het agendapunt (amendement)
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools, Melina Van Audenaerde
      Voorstanders: Jan Roets, Franki Van de Moere, Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Luc De Meyere, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Martine Cools
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Art. 1- De wijziging van het reglement 'fonds gas en elektriciteit' van 9 september 2010, laatst gewijzigd op 9 maart 2017, wordt gewijzigd als volgt: 

      1. Wat is het gas- en elektriciteitsfonds?

      Het gas- en elektriciteitsfonds biedt een financiële ondersteuning aan gezinnen/personen die met energieschulden kampen. De middelen van het fonds worden aangereikt door de overheid en zijn begrensd.

      2. Basisvoorwaarden

      De aanvrager:

      2.1. heeft zijn feitelijke verblijfplaats op het grondgebied van Sint-Laureins;

      2.2. kampt met een energieschuld.

      3. De doelgroep

      De aanvrager behoort tot de volgende doelgroep:

      3.1. persoon/gezin wiens dossier door Eandis werd doorgegeven aan het OCMW ter uitnodiging op de LAC, mits positieve medewerking van de persoon/het gezin.

      3.2. persoon/gezin gekenmerkt door een verhoogde kwetsbaarheid voor armoede: persoon/gezin met een leefloon, een dossier collectieve schuldenregeling, een dossier budgetbeheer/schuldbemiddeling /budgetbegeleiding.

      3.3. persoon/gezin die niet behoort tot categorie 1 of 2, maar omwille van zijn/haar individuele situatie en op basis van het sociaal onderzoek van de maatschappelijk assistent behoort tot de groep ‘behartenswaardige dossiers’. Deze dossiers worden individueel voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      4. De tussenkomst

      De maximale tussenkomst bedraagt €200 per kalenderjaar en per huidig adres. Indien er een aanvullend subsidiebedrag wordt toegekend aan het OCMW mag er een bijkomend bedrag van maximum 300 euro per kalenderjaar en per huidig adres worden toegekend.
      De bijkomende steun dient op dezelfde manier, als de initiële 200 euro, toegekend te worden. Het bedrag van de bijkomende subsidie en de periode dat de subsidie mag aangewend worden zal ter kennisname worden meegedeeld aan het vast bureau.

      Het kan gaan om een financiële tegemoetkoming en/of het ondersteunen van preventieve structurele acties aan:

      4.1. Personen met openstaande schuld bij de sociale energieleverancier Fluvius

      Personen met een budgetmeter/die een budgetmeter laten installeren kunnen een tussenkomst krijgen via een rechtstreekse oplading (gas/elektriciteit) van maximaal €150 met een maximum van €75 per periode.
      Daarnaast kan er nog een bedrag van maximaal €50 worden toegekend voor preventieve acties. De opladingen worden gespreid over 2 periodes zijnde opladingen van maximum €75 in de periode van 1 januari tot en met 31 augustus en maximum €75 in de periode van 1 september tot en met 31 december. De maatschappelijk assistent motiveert de cliënt om het bedrag te verdelen in meerdere opladingen. Indien er een extra subsidie werd toegekend aan het OCMW kan dit bedrag opgetrokken worden tot maximum 150 euro per oplading.

      4.2. Personen met een openstaande schuld bij een commerciële leverancier

      Een tussenkomst van maximaal €150 voor de betaling van een tussentijdse factuur. De tussenkomst wordt rechtsreeks gestort aan de energieleverancier. Daarnaast kan er nog een bedrag van maximaal €50 worden toegekend voor preventieve acties. Indien er een extra subsidie werd toegekend aan het OCMW kan dit bedrag opgetrokken worden tot maximum 300 euro voor de betaling van een of meerdere tussentijdse facturen.

      4.3. Personen met een openstaande schuld bij een commerciële en/of de sociale energieleverancier Fluvius

      Een tussenkomst van maximaal €150 ter aanzuivering van een openstaande schuld.
      Daarnaast kan er nog een bedrag van maximaal €50 worden toegekend voor preventieve acties. Indien er een extra subsidie werd toegekend aan het OCMW kan dit bedrag opgetrokken worden tot maximum 300 euro voor de betaling van een of meerdere tussentijdse facturen.

      4.4. Ondersteuning preventieve acties

      Een tussenkomst van maximaal €200 ter betaling van kosten van structurele preventieve acties. De preventieve acties kunnen worden voorgesteld door de doelgroep of door het OCMW. Het betreft bijv. de aankoop van spaarlampen of wattmeter, de plaatsing van een budgetmeter of tweevoudige meter, het onderhoud van de verwarmingsketel,…
      Het OCMW zal per jaar de focus leggen op één welbepaalde preventieve actie, en deze gedurende het gehele kalenderjaar aan bod laten komen.
      In overeenstemming met de bepalingen door de POD kunnen andere maatregelen in aanmerking worden genomen.

      5. De referteperiode

      De referteperiode is gelijklopend met een kalenderjaar en loopt van 1 januari tot en met 31 december.

      6. De procedure

      De aanvraag gebeurt bij de sociale dienst van het OCMW Sint-Laureins.

      De maatschappelijk assistent doet een sociaal onderzoek en maakt een beperkt sociaal verslag op.
      Minimum bij de eerste aanvraag in elke referteperiode wordt een uittreksel uit het rijksregister opgevraagd en toegevoegd aan het dossier.

      Het individuele dossier wordt vermeld op de lijst die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. De lijst vermeldt o.m. de naam en het adres van de aanvrager, de openstaande schuld bij de energieleverancier, het bedrag van de tussenkomst evenals een omschrijving van de tussenkomst/actie.  
      De goedgekeurde bedragen worden:
      • op basis van een factuur, rechtstreeks ter betaling gesteld aan de organisatie of persoon aan wie het bedrag verschuldigd is;
      • op basis van een betalingsbewijs, rechtstreeks ter betaling gesteld aan de cliënt;
      • uitzonderlijk en na overleg met de secretaris, rechtstreeks aan de cliënt ter betaling gesteld die op zijn beurt de organisatie of persoon betaalt aan wie het bedrag verschuldigd is. De cliënt bezorgt een bewijs van betaling aan de sociale dienst.

      De uitbetaling gebeurt van zodra alle, ook de specifieke, voorwaarden voldaan zijn.

      Op het ontvangstbewijs wordt de melding gemaakt dat betrokkene zijn (identiteits)gegevens kunnen worden doorgegeven aan een externe organisatie die met de aanvrager contact opneemt. Deze organisatie kan een voorstel doen voor het volgen van een cursus "energie" of vragen een "energiescan" te laten uitvoeren in zijn woning.

      Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan om sociale redenen uitzonderingen goedkeuren op basis van een sociaal verslag en na individuele voorlegging van het dossier.

      7. Specifieke voorwaarden verbonden aan het ontvangen van de toelage

      7.1. Bij het toekennen van een toelage wordt verwacht dat de cliënt deelneemt aan een activiteit/opleiding georganiseerd door het OCMW of externe partner in het kader van milieu/energie.
      Bijkomend dient de aanvrager, indien hij geen actief dossier heeft (bijv. enkel gekend via LAC), verplicht een energiescan te laten uitvoeren.
      De aanvrager brengt zowel van de activiteit/opleiding als van de energiescan een bewijs binnen.

      Indien de cliënt de afspraken niet nakomt of geen bewijs binnenbrengt, wordt hij voor het volgend kalenderjaar uitgesloten voor een tussenkomst.

      7.2. Bij het toekennen van een toelage op regelmatige basis (bijv. oplading budgetmeter, betaling tussentijdse facturen) wordt de toelage opgeschort als blijkt dat de cliënt zich niet maandelijks aanmeldt.

      De geest van deze maatregelen slaat vooral op de actieve medewerking van de cliënt in zijn dossier en de bereidheid om een opleiding te volgen.

      8. Budget

      8.1. De tussenkomsten kunnen toegekend worden zolang er budget beschikbaar is. De vernoemde bedragen zijn maximum bedragen en zijn niet opeisbaar na uitputting budget.

      8.2. Indien de subsidies en/of de mogelijks bijkomende subsidie niet uitgeput worden, zal het saldo van het lopende kalenderjaar verdeeld worden over de personen die een tussenkomst ontvingen in het lopende jaar, uitgezonderd de personen die geschorst worden voor een tussenkomst in het daarop volgende kalenderjaar.

      9. Bekendmaking

      Het reglement “fonds gas en elektriciteit” zal minimum éénmaal per jaar worden bekendgemaakt in het gemeentelijk informatieblad “De Vijfklank".
      Daarnaast wordt het reglement op de website van lokaal bestuur Sint-Laureins geplaatst.

      10. Ingangsdatum

      Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2023 voor onbepaalde duur. 

      Art. 2- Dit reglement wordt bekendgemaakt zoals voorzien in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur. 

      Art. 3- Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot 'fonds gast en elektriciteit'. 

      Art. 4- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2023 voor onbepaalde duur. 

      Omwille van een administratieve fout wordt een amendement ingediend, als volgt:

      Artikel 1

      4. De tussenkomst

      4.1 Personen met openstaande schuld bij de sociale energieleverancier EANDIS

      Personen met een budgetmeter/die een budgetmeter laten installeren kunnen een tussenkomst krijgen via een rechtstreekse oplading (gas/elektriciteit) van maximaal €150 met een maximum van €75 per periode. Daarnaast kan er nog een bedrag van maximaal €50 worden toegekend voor preventieve acties. De opladingen worden gespreid over 2 periodes zijnde opladingen van maximum €75 in de periode van 01/01 tot en met 31/08 en maximum €75 in de periode van 01/09 tot en met 31/12. De maatschappelijk assistent motiveert de cliënt om het bedrag te verdelen in meerdere opladingen. Indien er een extra subsidie werd toegekend aan het OCMW kan dit bedrag opgetrokken worden tot maximum 150 euro per oplading.

      Wordt als volgt aangepast:

      4. De tussenkomst

      4.1 Personen met openstaande schuld bij de sociale energieleverancier EANDIS

      Personen met een budgetmeter/die een budgetmeter laten installeren kunnen een tussenkomst krijgen via een rechtstreekse oplading (gas/elektriciteit) van maximaal €150 met een maximum van €75 per periode. Daarnaast kan er nog een bedrag van maximaal €50 worden toegekend voor preventieve acties. De opladingen worden gespreid over 2 periodes zijnde opladingen van maximum €75 in de periode van 01/01 tot en met 31/08 en maximum €75 in de periode van 01/09 tot en met 31/12. De maatschappelijk assistent motiveert de cliënt om het bedrag te verdelen in meerdere opladingen. Indien er een extra subsidie werd toegekend aan het OCMW kan dit bedrag opgetrokken worden tot maximum 225 euro per oplading.

      De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ingediende amendement. Het amendement is aangenomen. 

      Hierna wordt het gewijzigde agendapunt eenparig goedgekeurd.

De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 21:10.

Namens ORD - Raad voor maatschappelijk welzijn,

Jan Roets
Voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn