De gemeenteraad neemt er akte van dat het openbaar onderzoek gesloten is waarbij één bezwaar werd ingediend. De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het wegtracé en aan de geplande wegeniswerken ter hoogte van de Eerstestraat, Kruyersweg en Caatsweg.
Door Aquafin nv werd een aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning (OMV_2023159092) ingediend voor de aanleg van riolering te 9980 Sint-Laureins, Caatsweg, Eerstestraat, Kleine-Boterhoek, Kruyersweg en Nieuwdelf, kadastraal bekend afdeling 1, sectie B.
Gezien, conform artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex voor ruimtelijke ordening, de vergunningsaanvraag wegeniswerken en een wijziging van de rooilijn omvat, waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, dient de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen te nemen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De aanvraag beoogt het uitvoeren van wegen- en rioleringswerken en het vellen van bomen in de Eerstestraat, Kruyersweg en Caatsweg. Daarnaast wordt een perceel tijdelijk gebruikt voor grondverbeteringswerken.
Voorliggende omgevingsaanvraag omvat eveneens de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, meer bepaald wordt de rooilijn van de Caatweg tussen de Eerstestraat en de Vaakweg aangepast.
Met betrekking tot deze aanvraag werd een openbaar onderzoek gehouden van 30 augustus 2024 t.e.m. 28 september 2024.
Naar aanleiding van de organisatie van het openbaar onderzoek werd er één bezwaarschrift ingediend.
Het bezwaarschrift wordt als volgt samengevat: geen noodzaak tot verbreding van de weg, geen gescheiden infrastructuur voor zwakke weggebruikers.
De aanvraag tot het uitvoeren van wegeniswerken gaat uit van een duidelijk beleidsmatig gewenste ruimtelijke ontwikkeling. De keuze voor het herinrichten van deze wegen vloeit voort uit een concreet beleid om het zwaar verkeer, komende van de nieuwe KMO-zone het Singelken, uit de dorpskern Sint-Laureins te weren.
De fietsroute, verbinding Singelken tot rotonde Leemweg met Eerstestraat, is reeds aanwezig via de Dorpsstraat en de Leemweg. Deze is grotendeels uitgevoerd met een veilig fietspad en fietssuggestiestroken. Enkel in de Dorpsstraat ontbreekt nog een stuk tussen de Vlamingstraat en de Goochelaarstraat. Het is de bedoeling dat in de Eerstestraat dat de fietser telkens achter de asverschuiving rijden zodat ook hier een verkeersveilige omgeving gerealiseerd wordt. Daarnaast is de Goochelaarstraat heraangelegd waarbij het gemotoriseerd verkeer zoveel als mogelijk geweerd wordt zodat de fietser meer ruimte heeft.
Art. 1- De gemeenteraad neemt er akte van dat het openbaar onderzoek gesloten is waarbij één bezwaar werd ingediend.
Art. 2- De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het wegtracé en aan de geplande wegeniswerken ter hoogte van de Eerstestraat, Kruyersweg en Caatsweg.