De voorzitter opent de zitting op 29/06/2023 om 20:07.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 17 mei 2023.
Op 17 mei 2023 vond een zitting van de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraadszitting van 17 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel- De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 17 mei 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting ter zitting aangaande de fusie.
De tussenkomsten van raadsleden Patrick De Greve en Johan Francque in het kader van artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad waarbij gevraagd werd naar duidelijkheid inzake de evolutie in het dossier omtrent de fusie van gemeenten, meer specifiek de rol en het standpunt van de gemeente Sint-Laureins, alsook de communicatie naar de gemeenteraad en de burger.
Dit punt wordt toegelicht ter zitting.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting ter zitting aangaande de fusie.
De gemeenteraad keurt het principe voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Goochelaarstraat te Sint-Laureins goed.
Het sluipverkeer dat via de Goochelaarstraat pendelt tussen Bentille en Sint-Laureins omleiden via de Kruiskensstraat, zodat de wegbermen in de Goochelaarstraat beter intact blijven.
Het continue herstellen van de wegbermen in de Goochelaarstraat brengt een grote kost met zich mee. Het herstel kost ± € 30.000,00 incl. btw en dit is een jaarlijks terugkerende kost indien er geen wijzigingen worden aangebracht aan de verkeersintensiteit in de straat.
In het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2022 werd goedkeuring verleend aan de offerte de onderhoudsaannemer, Wawebo nv, voor het plaatsen van 2 tractorsluizen in de Goochelaarstraat en Mandeweg te Sint-Laureins.
Op 16 januari 2023 werd een petitie ontvangen van de betrokken bewoners in de Mandeweg en Goochelaarstraat te Sint-Laureins. In het college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2023 werd toen beslist om in gesprek te gaan met de betrokken bewoners.
Op 20 februari 2023 en 6 maart 2023 vonden infovergaderingen plaats met de inwoners van de Goochelaarstraat en de Mandeweg, waarin de bezorgdheden en opmerkingen werden besproken.
N.a.v. deze infovergaderingen werden bepaalde principes in het college vastgelegd, waarvoor een advies werd gevraagd aan Politiezone Meetjesland. Het advies werd ontvangen op 13 juni 2023:
Actie | Advies PZM |
Opmerking(en) | |
1. | Zone 50 invoeren op het deel vanaf de Moerstraat (N434) tot de brug aan Singelken |
Positief | In te voeren als zone 50 en aansluitend op bebouwde kom Sint-Laureins. |
2. | Voorzien in verkeersdrempels op een 6-tal strategische |
Positief | Voorstel tot locaties verkeersdrempels: zie bijlage. |
3. | Verbod invoeren op links afslaan wanneer men uit Singelken komt, zodat het verkeer wordt omgeleid richting Caatsweg/Dorpsstraat. |
Negatief | Voorzien van gebodsbord D1f rechts afslaan. |
4. | Aanduidingsborden voorzien om bestuurders langsheen de Kruiskenstraat te leiden. |
Positief | Goedkeuring nog te vragen aan AWV. |
Voor het plaatsen van de verkeersdrempels werd een raming ontvangen van de onderhoudsaannemer, Wawebo nv: ± € 16.000,00 incl. btw per drempel. Er worden 6 drempels voorgesteld over de totale lengte.
Het herprofileren van de wegberm in de Goochelaarstraat tijdens/na de werken is absoluut noodzakelijk. Een raming werd ontvangen van de onderhoudsaannemer: € 27.000,00 incl. btw.
Art. 1- De gemeenteraad keurt het principe voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Goochelaarstraat te Sint-Laureins goed. De geplande wijzigingen zijn:
Art. 2- De uitgave voor het plaatsen van de verkeersdrempels is voorzien in het investeringsbudget van 2023 op budgetcode A-06.01.02/0200-00/224000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (evalueren en realiseren van fietsmarkeringen en vertragingselementen).
De uitgave voor het herprofileren van de wegberm is voorzien in het exploitatiebudget van 2023 op budgetcode A-05.01.01/0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (inzetten op jaarlijks onderhoud en herstellen wegen, fiets- en voetpaden).
Art. 3- De technische dienst wordt belast met het opmaken van een aanvullend reglement voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Goochelaarstraat te Sint-Laureins, volgens bovengenoemde acties.
Art. 4- De technische dienst wordt belast met het aankopen en het plaatsen van de verkeersborden zoals wordt vast gelegd in dit besluit en het op te maken aanvullend reglement.
De gemeenteraad geeft negatief advies over het ontwerp van beleidsplan Ruimte Oost-Vlaanderen.
Het ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte ‘Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ werd door de provincieraad voorlopig vastgesteld op 22 maart 2023. Er loopt een openbaar onderzoek vanaf 21 april tot en met 19 juli 2023. De gemeenteraden kunnen uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek een schriftelijke advies bezorgen over het ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte aan de Deputatie.
De documenten kunnen geconsulteerd worden via volgende URL: https://oost-vlaanderen.be/wonen-en-leven/ruimtelijke-planning/beleidsinstrumenten/maak-ruimte-voor-oost-vlaanderen-2050.html
Het kaartmateriaal kan geconsulteerd worden via een Geoloket: https://storymaps.arcgis.com/stories/4e8a12b2bae6422fb7debc1a6f1a224a
Het Beleidsplan Ruimte zal het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan vervangen. Het bestaat uit een strategische visie (lange termijnvisie 2050 met algemene principes) en drie operationele beleidskaders (operationele doelstellingen middellange termijn 2035). De drie beleidskaders zijn:
Een Beleidsplan is niet verordenend, maar RUP's, verordeningen en vergunningen van eigen projecten door het bestuursniveau dat het plan heeft vastgesteld, moeten wel in overeenstemming zijn met het beleidsplan. Hogere beleidsplannen werken ook door in gemeentelijke RUP's doordat de hogere overheid een schorsingsbevoegdheid heeft op basis van kennelijke onverenigbaarheid met een hoger beleidskader.
Op 11 mei 2023 ontving de gemeente van Veneco een draft adviesnota. Vanuit haar ondersteunende taak wenst Veneco een ontwerptekst aan te leveren die vrij gebruikt kan worden als input voor de opmaak van het lokaal advies. De gemeente ondersteunt de inhoud van deze adviesnota.
Gebaseerd op deze nota en de eigenheden van de gemeente, worden volgende opmerkingen geformuleerd.
Algemene toegankelijkheid, leesbaarheid en voorspelbaarheid
De strategische doelstellingen en ruimtelijke principes van het provinciaal beleidsplan ruimte zijn nobel en klinken bekend in de oren. De gemeente deelt echter de verzuchting dat de teksten vaak abstract blijven en een veel te groot volume hebben: de strategische visie en drie beleidskaders tellen samen meer dan 700 pagina's en de onderzoeken meer dan 1.000 pagina's. Dit maakt het beleidsplan zowel in omvang als naar inhoud moeilijk toegankelijk voor burgers, gemeente- en stadsbesturen en zelfs voor experten.
Het beleidsplan bevat ook heel wat nieuwe en moeilijke terminologie (bv. ecosysteemdiensten, ruimtelijke governance, circulaire hubs …) en sluit niet consequent aan bij bestaande begrippen van de (structuur)planningscontext. Dit maakt het moeilijk om de ruimtelijke consequenties ten opzichte van de bestaande toestand en planningscontext te bevatten. Dit doet ook vragen rijzen over de transparantie van sommige ruimtelijke beleidskeuzes.
Via de website en participatie-initiatieven wordt getracht om de essentie van het plan beknopt toe te lichten, maar het beleidsplan zelf zou veel bondiger en in een meer toegankelijke, klare taal kunnen worden herschreven.
Door de soms algemene omschrijving van de doelstellingen, is impact voor de toekomstige gemeentelijke planningsbeleid niet duidelijk. De gemeente Sint-Laureins ging nog niet van start met de opmaak van een gemeentelijke beleidsplan ruimte, maar werkt wel aan een verdichtingsstudie. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt (in art. 2.1.11) dat de Vlaamse Regering en de deputatie voorbehoud kunnen maken bij bepaalde opties van een gemeentelijk beleidsplan. Het provinciaal beleidsplan Ruimte kan dus een impact hebben op gemeentelijke planning, maar door de algemeenheid is de impact niet voorspelbaar.
De drie beleidskaders omvatten elk een uitgebreid actieplan van 30 à 35 acties. Maar deze uitgebreide actieplannen blijven ook zeer abstract; de meeste acties kunnen gelden voor elke provincie. Het actieplan bevat ook geen concrete acties toegewezen aan bepaalde locaties. Van concrete actieplannen is in het voorliggende ontwerp dus geen sprake. Vaak is moeilijk te onderscheiden wat concreet het verschil is tussen de "doelstellingen", "potenties", "richtinggevende principes" en wat wel de bindende maatregelen vormen. Het is eveneens niet duidelijk hoe deze verschillende concepten kunnen gelinkt worden aan de wetgeving ruimtelijke ordening.
Woonprogrammatie van "kleine kernen"
Volgens de potentiekaart kernentypering (p. 74 beleidskader solidaire beleefomgeving) worden er op het grondgebied Sint-Laureins geen kernen aangeduid, enkel overige bebouwingsconcentraties. Het beleidsplan kiest er voor om geen kleine kernen aan te duiden. Het lokale bestuur kan dit zelf aanduiden. Voor deze kernen wordt geen bijkomende programmatie vooropgesteld en wordt beleidsmatig ook geen woonopgave voorzien (p. 110 van dit beleidskader). Gemeente Sint-Laureins werkt samen met Veneco aan de opmaak van een verdichtingsstudie. In deze studie wordt de woonopgave van de gemeente op basis van de verwachte groei van het aantal huishoudens in de gemeente berekend. Er werd een theoretische behoefte becijferd van 150 wooneenheden voor de periode 2020-2030 en een theoretische behoefte van 272 wooneenheden voor de periode 2020-2040. De gemeente zal enkel voorzien in de woonbehoefte van de eigen huishoudens. Er is nog niet bepaald onder welke vorm deze verdichtingsstudie het ruimtelijk beleid in de gemeente zal omgezet worden. Dat er geen bijkomend juridisch aanbod voor de gemeente wordt voorzien, lijkt evident, maar de gemeente vraagt wel de mogelijkheid te behouden om binnen de bestaande dorpskernen op een verantwoorde manier aan verdichting te doen met behoud van het dorpse karakter. Dit is nu niet het geval in het beleidsplan.Het plan voorziet in een bijkomende woonopgave van nul wooneenheden voor de gemeente.
Het beleidsplan maakt eveneens niet duidelijk hoe de provincie om zal gaan met de bestaande voorraad aan onbebouwde woonpercelen binnen deze overige bebouwingsconcentraties. Het gaat dan zowel om individuele loten als ruimere projectgronden. De beleidsoptie om dergelijke gronden niet te bebouwen is enkel juridisch afdwingbaar indien dit juridisch aanbod wordt geneutraliseerd. De haalbaarheid (financieel, juridisch, maatschappelijk) van die beleidsoptie is niet onderzocht, noch wordt beschreven of de provincie hiervoor initiatief zal nemen of deze taak zal doorschuiven naar lokale besturen. Ook hier is onduidelijk wat deze (afwezigheid van) woonopgave zal betekenen voor de gemeentelijke beleidsplannen, RUP's, en dergelijke meer (zie ook de eerste opmerking).
Potentiekaart voor bedrijventerreinen
De KMO-zone Singelken scoort bij de verschillende potentiekaarten voor strategische plekken voor bedrijventerreinen erg laag. De gemeente wil wel het belang van deze lokale bedrijventerreinen benadrukken om lokaal verankerde of lokaal dienstverlenende bedrijven een plaats te kunnen geven.
Dit leest de gemeente samen met de potentiekaart voor robuuste ruimte voor land- en tuinbouw, waaraan onder meer gekoppeld wordt "het vrijwaren van bijkomend ruimtebeslag voor functies niet gerelateerd aan landbouw". De gemeente kent een druk op het agrarisch gebied door gevestigde lokale activiteiten en nieuwe starters. Als de combinatie wordt gemaakt van een streven naar vrijwaren van de landbouwgebieden met een lage potentie voor het lokale bedrijventerrein, rijst de vraag welke herlokalisatiemogelijkheden de gemeente zal kunnen aanbieden aan zonevreemde bedrijven. Deze beginnen veelal klein, maar kennen wel door een sterke lokale verankering en lokale dienstverlening een zekere groei. Daarom vraagt het gemeentebestuur om ook lokale verankering te overwegen als een criterium voor ontwikkelingskansen bij lokale bedrijventerreinen.
In functie van het vrijwaren van de landbouwgebieden voor niet-landbouwfuncties, kan hier terzijde een suggestie worden gedaan. Er is al één en ander qua studiewerk opgenomen in het eindrapport "Hoeve als hefboom voor de open ruimte: Analyse rond hergebruik van vrijkomende hoeves in de Vlaamse Ardennen". Dit betrof een Oost-Vlaams project. De resultaten zouden verwerkt kunnen worden in het beleidsplan. Het hergebruik van hoeves wordt erkend als een reden van ruimtebeslag, en is een uitdaging die best bovenlokaal wordt aangepakt.
Koppelkanskaart wind
De koppelkanskaart met potenties voor windenergie voorziet in Sint-Laureins in zones met zeer hoge potentie (oostelijk gedeelte poldergebied) en een zone met hoge potentie (ten zuiden van het Leopoldkanaal). Voor wat betreft de zone ten zuiden van het Leopoldkanaal bevindt het grootste gedeelte zich in de uitsluitingszone van het PRUP windlandschap, zodat deze kanskaart niet in overeenstemming is met het bestaande RUP. Voor wat betreft het poldergebied is de tegenstelling groot met het huidige addendum aan het PRS dat windturbines in het poldergebied niet wenselijk acht. Ook het onderscheid tussen een westelijk en oostelijk gedeelte van de polder, vermoedelijk op basis van het erfgoeditem "landschappelijk geheel Krekengebied Sint-Margriete en Sint-Jan-in-Eremo" komt op het terrein eerder arbitrair over aangezien ook het landschap rond Watervliet landschappelijk zeer waardevol is.
Onafhankelijk raadslid Johan Francque verlaat de zitting bij de stemming van dit punt.
Art. 1- De gemeenteraad geeft negatief advies over het ontwerp van beleidsplan Ruimte Oost-Vlaanderen. Er wordt gevraagd rekening te houden met de volgende opmerkingen, en om die redenen het beleidsplan nog niet definitief vast te stellen:
Art. 3- Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan reactiesbeleidsplan@oost-vlaanderen.be en aangetekend aan de Deputatie van provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent.
De gemeenteraad keurt de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke tot de vereniging Audio goed.
Welzijnsvereniging Audio vraagt om de goedkeuring van de toetreding van 9 nieuwe leden.
Tijdens de zitting van de algemene vergadering van Audio van 26 mei 2023 werd de toetreding van negen lokale besturen als nieuwe leden van de welzijnsvereniging goedgekeurd. Teneinde aan alle juridisch administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad deze beslissing formeel goed te keuren.
OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke hebben een verzoek ingediend om toe te treden tot welzijnsvereniging Audio.
De welzijnsvereniging Audio vraagt om de 9 verzoeken tot toetreding goed te keuren.
Tijdens de algemene vergadering van 26 mei 2023 werd alsook kennisgenomen van het ontslag van gemeente Zonnebeke en OCMW Zonnebeke.
Art. 1- De gemeenteraad keurt de toetreding van OCMW Landen tot de vereniging Audio goed.
Art. 2- De gemeenteraad keurt de toetreding van AGB Landen tot de vereniging Audio goed.
Art. 3- De gemeenteraad keurt de toetreding van gemeente Hove tot de vereniging Audio goed.
Art. 4- De gemeenteraad keurt de toetreding van OCMW Hove tot de vereniging Audio goed.
Art. 5- De gemeenteraad keurt de toetreding van gemeente Herent tot de vereniging Audio goed.
Art. 6- De gemeenteraad keurt de toetreding van OCMW Herent tot de vereniging Audio goed.
Art. 7- De gemeenteraad keurt de toetreding van gemeente Kruibeke tot de vereniging Audio goed.
Art. 8- De gemeenteraad keurt de toetreding van OCMW Kruibeke tot de vereniging Audio goed.
Art. 9- De gemeenteraad keurt de toetreding van AGB Kruibeke tot de vereniging Audio goed.
At. 10- Deze beslissing wordt vermeld op de besluitenlijst zoals bedoeld in artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van 26 mei 2023 van de algemene vergadering en van de jaarrekening 2022 van welzijnsvereniging Audio.
Welzijnsvereniging Audio bezorgde aan de gemeente de jaarrekening 2022, alsook het verslag van de algemene vergadering van 26 mei 2023.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Op de agenda van de algemene vergadering van 26 mei 2023 stonden volgende punten:
Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van welzijnsvereniging Audio van 26 mei 2023.
Art. 2- De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de welzijnsvereniging Audio en formuleert geen opmerkingen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van software via de raamovereenkomst ICT van Stad Brugge, perceel 2 (software), bij Realdolmen NV, A. Vaucampslaan 45 te 1654 Huizingen.
De Politiezone Meetjesland vraagt aan de gemeente om de mogelijkheden te onderzoeken om te werken met een softwarepakket voor het adviseren van aanvragen rond innames openbaar domein en evenementen binnen de gemeente. Software kan besteld worden via een raamovereenkomst die Stad Brugge sloot.
Stad Brugge treedt op als aankoopcentrale en heeft een raamcontract ICT waarbij de gemeente kan afnemen.
Perceel 2 van de raamovereenkomst omvat software en werd gegund aan Realdolmen NV, A. Vaucampslaan 45 te 1654 Huizingen. Het betreft een overeenkomst voor drie jaar, driemaal met één jaar verlengbaar. Aan Realdolmen NV kan via de raamovereenkomst van Stad Brugge een offerte gevraagd worden wanneer software voor de gemeente nodig blijkt.
De Politiezone Meetjesland heeft aan de gemeente gevraagd om te werken met een gespecialiseerd softwarepakket voor adviesvragen inname openbaar domein en evenementen waarbij betrokken diensten (de Lijn, politie, overige hulpdiensten, AWV, ANB, aanpalende gemeentes,...) automatisch in kennis worden gesteld van een aanvraag en rechtstreeks advies kunnen geven. Bij aanvragen wordt door de gemeente nu aan alle betrokken instanties advies gevraagd per mail. Werken via een gespecialiseerd softwarepakket zorgt voor efficiëntie en tijdsbesparing.
In het meerjarenplan werden tot op heden geen kredieten voorzien voor de software inname openbaar domein en evenementen. Bij de volgende meerjarenplanaanpassing dienen deze kredieten extra te worden voorzien. Volgende uitgaven kunnen dan geboekt worden op
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van software via de raamovereenkomst ICT van Stad Brugge, perceel 2 (software), bij Realdolmen NV, A. Vaucampslaan 45 te 1654 Huizingen.
Art. 2- De gemeenteraad gaat akkoord om bij de volgende meerjarenplanaanpassing extra kredieten te voorzien op:
Art. 3- Een uittreksel van besluit wordt bezorgd aan Stad Brugge.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bijgevoegde ontwerpakte en de verkoopsvoorwaarden voor de verkoop van 3 loten bouwgrond te 9988 Sint-Laureins, Veldstraat 38.
Tijdens de gemeenteraadszittingen van 21 oktober 2021 en 20 oktober 2022 werd de principiële beslissing genomen om bouwgrond te 9988 Sint-Laureins, Veldstraat 38, te verkopen via Biddit.
Notariskantoor Boone & De Jaeger, Oostveldstraat 1A te 9900 Eeklo stelde een ontwerpakte en verkoopsvoorwaarden op van de online verkoop via biddit.be van 3 kopen bouwgrond te 9988 Sint-Laureins, Veldstraat 38.
De 3 kopen zijn als volgt omschreven:
De instelprijs wordt per koop vastgelegd op:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de ontwerpakte en de verkoopsvoorwaarden.
De verkoop van de bouwgronden behorend tot het patrimonium van de gemeente is een desinvestering die de eigen financiële middelen van de gemeente doet toenemen.
Er is een ontvangstkrediet van 175.000 euro voorzien op jaarbudgetrekening 2023/A-03.01.03/0050-00/220000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord met de bijgevoegde ontwerpakte en de verkoopsvoorwaarden, opgesteld door notariskantoor Boone & De Jaeger, Oostveldstraat 1A te 9900 Eeklo voor de verkoop van 3 loten bouwgrond te 9988 Sint-Laureins, Veldstraat 38.
Art. 2- Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd voor de verdere uitvoering.
De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor het PPS-project "Smissestraat" goed, zoals opgenomen in de bijlage bij dit agendapunt.
Aan de gemeenteraad wordt de selectieleidraad voor het PPS-project Smissestraat ter goedkeuring voorgelegd.
Algemeen
De gemeente wenst het voormalig speelplein langs de Smissestraat (kadastraal 8.234,18 m² - opmetingsplan 8.044,29 m²) te ontwikkelen. Na een bespreking op de kwaliteitskamer werd besloten om het terrein via een publiek-private samenwerking (PPS) in te vullen. Deze opdracht werd toegewezen aan Veneco.
Het betreft een PPS-procedure door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling. Aan de hand van een wedstrijd kunnen meerdere projectvoorstellen vergeleken en gerangschikt worden. Met de best gerangschikte kandidaat gaat de gemeente de publiek-private samenwerking aan.
De voorbereidende fase is afgerond. Het verwachte bouwprogramma en de randvoorwaarden voor de ontwikkeling werden uitgewerkt. Het opmetingsplan werd opgemaakt en een asbestinventaris voor de sloop van de bestaande bebouwing. Dit alles maakt deel uit van het oproepdossier.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om de selectieleidraad voor de procedure goed te keuren. Dit document vormt de bijlage bij het agendapunt.
Overheidsopdracht voor werken
Het uitgangspunt voor de te voeren procedure is een overheidsopdrachten voor werken, mededingingsprocedure met onderhandelingen.
De gemeente gaat opzoek naar een team dat dorpse figuren en tactieken voor het wonen in meervoud vertaalt binnen deze site. Het ontwerp dient een toonbeeld te zijn voor wat nu precies goede dorpse architectuur is en dient als proefstuk om dorpse ontwerpconcepten uit te testen op maat van Sint-Laureins. De harde randvoorwaarden dienen verplicht door de kandidaten opgenomen te worden in het ontwerp. De zachte randvoorwaarden zullen positief beoordeeld worden tijdens de quotering van de offertes. Naarmate de kandidaat in het ontwerp en programma meer of minder inzet op deze punten zal daar extra gewicht aan gegeven worden bij de waardering van het voorstel.
Indicatieve timing
FASE 1: SELECTIE
FASE 2: GUNNING
De ontwikkeling van het terrein Smissestraat is opgenomen in de actie "A-14.02.01: realisatie van verkaveling Smissestraat".
Er werd voldoende investeringskrediet voorzien onder "Plannen en studies" onder jaarbudgetrekening A-14.02.01/0050-00/214000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel- De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor het PPS-project "Smissestraat" goed, zoals opgenomen in de bijlage bij dit agendapunt.
De gemeenteraad gaat akkoord met het uitsluiten van enkele categorieën van visumverplichting.
In zitting van 27 september 2007 heeft de gemeenteraad de voorwaarden waaronder de financieel directeur zijn bevoegdheid inzake het voorafgaand visum uitoefent, vastgesteld.
Sinds deze zitting zijn de grensbedragen in de wetgeving overheidsopdrachten meermaals aangepast. Tevens wordt vastgesteld wordt dat het aantal visumaanvragen sterk is opgelopen. Het streven naar een soepele werking verantwoordt een update van het besluit dat de voorwaarden voor het voorafgaand visum vastlegt.
De voorwaarden voor het voorafgaand visum worden vanaf 2019 voor gemeente en OCMW gelijkgesteld.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat.
De raad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitoefent. De raad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
Artikel 220 waarin bepaalt wordt dat de financieel directeur bevoegdheden kan toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Dit gebeurt schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.
1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
4° de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro;
5° de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro;
6° de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro.
Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid.
In afwijking van het eerste lid, 3°, kunnen de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten worden van de visumverplichting:
1° een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
2° een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in punt 1°, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
In principe zijn alle voorgenomen financiële verbintenissen van de gemeente en het OCMW onderworpen aan een voorafgaande visering door de financieel directeur. Het gaat daarbij niet alleen om overheidsopdrachten, maar ook om aanstellingen van personeel, huurcontracten, aankopen van onroerende goederen, enz.
Het is wenselijk bepaalde categorieën van verrichtingen uit te sluiten van visumverplichting om de goede werking van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn niet in het gedrang te brengen. Het is immers organisatorisch niet haalbaar om alle uitgaven te viseren voordat de verbintenis ontstaat. We nemen voor de verrichtingen die niet kunnen uitgesloten worden van het visum, de bepalingen van de Vlaamse regelgeving over (zie deel juridische overwegingen).
Voorgesteld wordt alle verbintenissen met een waarde van minder dan € 10.000 euro (excl. BTW) die verrekend worden op kredieten ingeschreven in het investerings- en exploitatiebudget met uitzondering van daden van beschikking van onroerende goederen uit te sluiten. Aansluitend worden hierbij uitgesloten van visumverplichting de budgetverhogende wijzigingen die vallen onder de minimisregel (huidige wetgeving overheidsopdrachten - de wijziging moet in waarde lager zijn dan de drempels voor de Europese bekendmaking én kleiner zijn dan 10% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht bij leveringen en diensten en 15% bij werken) ook al wordt de waarde van € 10.000 overschreden. Onder verbintenissen wordt eveneens verstaan:
Voor aanstellingen van contractuele personeelsleden voor een periode korter dan één jaar luidt eveneens het voorstel deze uit te sluiten van visumplicht.
Tevens bij het doorschuiven in de functionele loopbaan van een personeelslid gaat het niet over een aanstelling, maar resulteert dit wellicht toch in een uitgaande nettokasstroom. Dit is dus onderhevig aan de visumplicht tenzij het tot een categorie behoort die door de gemeenteraad uitgesloten is van de visumverplichting.
Aanvullend voor het OCMW wordt voorgesteld uit te sluiten:
- een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
- een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in punt 1°, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Voor de goede administratieve organisatie is het wenselijk dat de raad niet alleen de financiële grens aangeeft voor de verrichtingen die moeten geviseerd worden, maar tevens vaststelt binnen welke voorwaarden de financieel directeur de bevoegdheid uitoefent.
Art. 1- De onderstaande categorieën worden uitgesloten van visumverplichting:
Art. 2- Het visum blijkt uit een gedateerde en handgetekende verklaring van de financieel directeur. Het visum wordt binnen de vijf werkdagen na aanvraag afgeleverd.
Art. 3- Het visum wordt bij overheidsopdrachten principieel gegeven voordat het college van burgemeester en schepenen de opdracht gunt. Het visum wordt in ieder geval uiterlijk gegeven vóór de verbintenis ontstaat.
Art. 4- Bij een weigering om een visum te verlenen, geeft de financieel directeur een uitdrukkelijke motivering.
Art. 5- Dit besluit treedt in werking vanaf 1 juli 2023 en vervangt vanaf deze datum alle voorgaande gemeenteraadsbesluiten over de vaststelling van de voorwaarden voor een voorafgaand visum.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.
De algemeen directeur moet jaarlijks, uiterlijk op 30 juni, rapporteren aan de gemeenteraad, de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in het wettelijke kader organisatiebeheersing. Het decreet beschrijft dat organisatiebeheersing het geheel is van maatregelen en procedures die het bestuur een redelijke zekerheid moeten verschaffen dat het:
1. De vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2. De wetgeving en de procedures naleeft;
3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4. Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5. De activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het rapport over de organisatiebeheersing 2022 bevat volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur idealiter een overzicht van de sterke punten en de verbeterpunten op het vlak van organisatiebeheersing. Daarnaast geeft men ook weer welke acties de organisatie zal ondernemen om de organisatiebeheersing te versterken, die acties opneemt en welke timing daar tegenover staat.
Het rapport organisatiebeheersing 2022 werd besproken op het MAT. Het MAT bracht op 12 juni 2023, in consensus, positief advies uit over het jaarrapport organisatiebeheersing 2022. Het rapport organisatiebeheersing werd voorgebracht aan het plaatselijk auditcomité van 14 juni 2023.
Het rapport organisatiebeheersing 2022 is toegevoegd als bijlage aan dit besluit, en wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.
De wijziging van het reglement 'financiële tussenkomst jubileumvieringen verenigingen', laatst gewijzigd op 16 mei 2019 en 19 september 2019 wordt goedgekeurd.
Een eengemaakte versie van het reglement omtrent de toekenning van een financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen is aangewezen. Daarnaast wenst men de beperking waarbij een vereniging slechts 2 maal in haar bestaan een subsidie kan ontvangen, op te heffen en dit uit te breiden tot alle kroonjaren.
Naar aanleiding van een jubileumviering van een vereniging wordt vaak een financiële tussenkomst gevraagd aan het gemeentebestuur. Hierbij is het aangewezen dat er op een éénvormige wijze een financiële tussenkomst wordt verleend. Hiertoe werd een reglement opgemaakt dat reeds werd gewijzigd bij gemeenteraadbesluit van 19 september 2019. Beide reglementen moeten echter steeds gezamenlijk worden gelezen. In functie van transparantie is het aangewezen één gecoördineerd reglement voor te leggen.
Het moet daarnaast ook mogelijk zijn dat een vereniging bij elk 'kroonjaar' een tussenkomst kan ontvangen, momenteel is dit beperkt tot 2 maal in het bestaan van de vereniging.
In de laatste meerjarenplanaanpassing is er hiervoor in de periode 2023-2025 een jaarlijks krediet voorzien van € 1.500,00 op volgende jaarbudgetrekening: GBB/0709-00/649000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Art. 1- De wijziging van het reglement 'financiële tussenkomst jubileumvieringen verenigingen', laatst gewijzigd op 16 mei 2019 en 19 september 2019 wordt goedgekeurd als volgt:
Art. 1- De gemeenteraad is akkoord om aan jubilerende verenigingen een financiële tussenkomst te verlenen in de gemaakte kosten van haar jubileumviering na voorlegging van een factuur.
Art. 2- De aanvragende vereniging moet haar activiteit uitsluitend uitoefenen op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins en er erkend zijn.
Art. 3- Vieringen van volgende jubileumjaren komen in aanmerking voor een financiële tussenkomst: 25-jarig, 50-jarig, 75-jarig en 100-jarig bestaan. Er wordt slechts een financiële tussenkomst verleend voor jubileumvieringen vanaf het 25-jarig bestaan.
Art. 4- Volgende financiële tussenkomst wordt verleend aan de jubilerende verenigingen:
Aantal jaren | Bedrag per jaar | Totaalbedrag |
25 | 5,00 | 125,00 |
50 | 6,00 | 300,00 |
75 | 6,50 | 487,50 |
100 | 7,50 | 750,00 |
Art. 5- Als de verenigingen een tussenkomst vragen in andere jaren dan de jaren vermeld in het overzicht dan wordt hen de tussenkomst verleend van de voorgaande vastgestelde periode die het dichtst aansluit bij de jubileumdatum (bv. op 60 jaar 6 euro x 50 of 300 euro). Dit op voorwaarde dat voor de viering van het laatste jubileumjaar geen tussenkomst werd aangevraagd of verleend.
Art. 2- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023 voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement wordt bekendgemaakt zoals voorzien in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
De wijziging van het reglement 'aanduiding van locaties bestemd voor het afsluiten van huwelijken' van 10 januari 197, laatst gewijzigd op 17 februari 2022 wordt goedgekeurd.
Naar aanleiding van artikel 165/1, tweede lid B.W. bestaat de mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, dan slechts op het gemeentehuis.
Op de gemeenteraad van 17 februari 2022 werd reeds 1 buitenlocatie goedgekeurd voor het afsluiten van huwelijken zijnde de binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet.
Er wordt voorgesteld om een tweede buitenlocatie aan te duiden, namelijk de Palingsbelevingsplek aan de Oostpolderkreek.
Het bestaande gemeenteraadsbesluit van 10 januari 1977 voorziet momenteel in volgende openbare plaatsen voor het voltrekken van huwelijken:
De gemeentehuizen van de deelgemeenten Sint-Jan-in-Eremo, Sint-Margriete en Waterland-Oudeman zijn echter niet meer in gebruik. Het besluit is enkel nog van toepassing op de gemeentehuizen van de deelgemeenten Sint-Laureins en Watervliet.
Op 17 februari 2022 werd bij wijziging een buitenlocatie goedgekeurd namelijk de binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet.
Bijkomstig zou als buitenlocatie de Palingsbelevingsplek aan de Oostpolderkreek in Sint-Jan-in-Eremo aangeboden worden. Hierbij is het noodzakelijk dat aan enkele voorwaarden wordt voldaan:
- De beslissing dient vastgelegd te worden bij gemeenteraadsbesluit. Slechts indien het een buitenlocatie betreft die tot hetzelfde perceel van het gemeentehuis behoort is dit niet vereist.
- De locatie moet een vaste plaats zijn en dit zolang de gemeenteraad het besluit niet opheft
- De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.
- De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang toe hebben.
- De locatie moet neutraal zijn.
- De buitenlocatie moet niet tot het openbaar domein te behoren, het kan ook gaan om een gebouw andere dan een overheidsgebouw of een buitenlocatie waarvan een particulier eigenaar is.
Art. 1- De wijziging van het reglement 'aanduiding van locaties bestemd voor het afsluiten van huwelijken' van 10 januari 197, laatst gewijzigd op 17 februari 2022 wordt goedgekeurd als volgt:
Art. 1- De gemeentehuizen van de voormalige gemeenten Sint-Laureins en Watervliet worden als gemeentehuis beschouwd voor het voltrekken van huwelijken.
Art. 2- De binnentuin van het voormalige gemeentehuis van Watervliet kan als buitenlocatie worden gebruikt voor het voltrekken van huwelijken.
Art. 3- De Palingsbelevingsplek aan de Oostpolderkreek kan tevens als buitenlocatie worden gebruikt voor het voltrekken van huwelijken.
Art. 4- Dit reglement wordt bekendgemaakt zoals voorzien in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 5- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023 voor onbepaalde duur.
Art. 2- Afschrift van onderhavige beslissing wordt bezorgd aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Procureur des Konings.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGS Westlede van 30 mei 2023.
Op 30 mei 2023 vindt de gewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats.
De gemeente Sint-Laureins is lid van de opdrachthoudende vereniging IGS Westlede.
De gewone algemene vergadering van 30 mei 2023 voorziet volgende agenda:
Het goedkeuren van agenda van de gewone algemene vergadering van Westlede van 30 mei 2023 werd bij vergissing niet geagendeerd op de voorgaande gemeenteraad.
Er werd gevraagd door de algemeen directeur van IGS Westlede om post factum nog een goedkeuring te ontvangen, zodat zij administratief in orde zijn.
Art. 1- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGS Westlede van 30 mei 2023, met volgende agendapunten:
Art. 2- De gemeentelijk vertegenwoordiger beschikt over één stem.
De gemeenteraad verleent de goedkeuring aan de bovengenoemde vakanties en vrije dagen voor het schooljaar 2023-2024.
Voor de aanvang van het nieuwe schooljaar 2023-2024 moeten de vakanties en vrije dagen worden vastgelegd.
De lessen worden hervat op vrijdag 1 september 2023.
Als vrije dagen en vakanties worden volgende data voorgesteld:
Vrije dagen van het eerste trimester:
De zomervakantie:
Facultatieve vrije dagen:
Enig artikel- De gemeenteraad verleent de goedkeuring aan de bovengenoemde vakanties en vrije dagen voor het schooljaar 2023-2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met een jaarlijkse indexering van het basistarief van 25 euro per kind per jaar op basis van de gezondheidsindex als toelage voor de organisatie van voor- en naschoolse opvang. Het tarief wordt telkens afgerond op 0,00 of 0,50.
In zitting van gemeenteraad van 16 juni 2016 werd beslist om tussen te komen in de kosten voor de organisatie van voor- en naschoolse opvang aangeboden door de vrije basisscholen aangezien dit in se niet tot hun kerntaken behoort.
Omwille van de stijgende kosten voor de opvang wordt voorgesteld om het basisbedrag van 25 euro per kind en per jaar te indexeren.
Tijdens een overleg op 16 februari 2023 met de directies van de vrije basisscholen werd de stijgende kost voor het organiseren van de opvang besproken.
De voor- en naschoolse opvang is geen kerntaak van de scholen maar zij kunnen/mogen deze wel zelf organiseren en nemen dit ook op aangezien er geen alternatieven zijn in de gemeente. Tot op heden voorziet het gemeentebestuur nog geen voor- en naschoolse opvang.
Omdat dit opvangaanbod niet gesubsidieerd wordt door de hogere overheid werd in zitting van de gemeenteraad van 16 juni 2016 beslist om een financiële tegemoetkoming te voorzien van 25 euro per kind en per jaar aan de scholen die dit aanbieden.
Aan de basis van dit tarief liggen:
Er wordt voorgesteld om - in afwachting van een oplossing op langere termijn - het tarief van 25 euro te indexeren op basis van de gezondheidsindex.
Alle voorwaarden en bepalingen zoals opgenomen in het besluit van 16 juni 2016 blijven gelden.
Het voorstel is jaarlijks te indexeren, op basis van de gezondheidsindex. Dit aangezien een belangrijk onderdeel dat aan de basis van het tarief ligt de loonkosten zijn.
Voor de eenvoud en een makkelijkere administratieve afhandeling wordt voorgesteld het tarief telkens af te ronden op 0,00 of 0,50.
Concreet op dit ogenblik betekent dit een toename van het tarief van 25 euro naar 30 euro.
Jaarlijks is in het meerjarenplan een krediet voorzien van 10.800 euro op jaarbudgetrekening GBB/0870-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Bij een volgende meerjarenplanaanpassing dient dit krediet te worden opgetrokken tot 13.000 euro indien akkoord wordt gegaan met het voorliggende voorstel.
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord met een jaarlijkse indexering van het basistarief van 25 euro per kind per jaar op basis van de gezondheidsindex als toelage voor de organisatie van voor- en naschoolse opvang. Het tarief wordt telkens afgerond op 0,00 of 0,50. Op dit ogenblik betekent dit een toename van het tarief naar 30 euro per kind per jaar.
Art. 2- Voor de bepaling van het leerlingenaantal wordt rekening gehouden met de jaarlijkse telling van 1 februari.
Art. 3- De gemeenteraad gaat akkoord met het optrekken van het krediet op GBB/0870-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van 10.800 euro naar 13.000 euro bij de volgende meerjarenplanaanpassing om de stijgende kosten op te vangen.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 van de gemeente vast, bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand, de exploitatierekening, de investeringsrekening, de liquiditeitenrekening, de balans, de staat van opbrengsten en kosten.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat de gemeente en het OCMW gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer. De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
De jaarrekening moet worden vastgesteld vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening geeft ons een inzicht over de financiële resultaten gedurende een boekjaar. In de gemeente en het OCMW loopt een financieel boekjaar gelijk met een kalenderjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting bij de jaarrekening.
De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de jaarrekening.
Art. 1- De jaarrekening 2022 bestaande uit:
werd toegelicht en besproken.
Art. 2- De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 van de gemeente vast, bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand, de exploitatierekening, de investeringsrekening, de liquiditeitenrekening, de balans, de staat van opbrengsten en kosten.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand, de exploitatierekening, de investeringsrekening, de liquiditeitenrekening, de balans, de staat van opbrengsten en kosten, zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn in de zitting van heden, goed en stelt hiermee de jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat de gemeente en het OCMW gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer. De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
De jaarrekening moet worden vastgesteld vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening geeft ons een inzicht over de financiële resultaten gedurende een boekjaar. In de gemeente en het OCMW loopt een financieel boekjaar gelijk met een kalenderjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting bij de jaarrekening.
De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de jaarrekening.
Art. 1- De jaarrekening 2022 bestaande uit:
werd toegelicht en besproken.
Art. 2- De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand, de exploitatierekening, de investeringsrekening, de liquiditeitenrekening, de balans, de staat van opbrengsten en kosten, zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn in de zitting van heden, goed en stelt hiermee de jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting gegeven door de burgemeester op de vraag vanuit de CD&V - fractie.
De CD&V-fractie deelt mee:
Werken binnen onze gemeente door nutmaatschappijen (al dan niet door onderaannnemers) moeten nu eenmaal gebeuren. Wat opvalt is dat degenen die de werken uitvoeren, vergeten de opkuis ervan voor hun rekening te nemen.
Vraag:
Wat doet de gemeente om dit op te lossen? Kan de gemeente met eigen personeel het puin niet opruimen en de factuur naar de aannemer sturen?
Het agendapunt wordt toegelicht door CD&V-raadslid, Patrick De Greve.
De burgemeester antwoordt hierop dat wij telkens de hoofdaannemer verwittigen bij dergelijke vaststellingen, we zullen dit in de toekomst met onze technische dienst goed blijven opvolgen.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting gegeven door de burgemeester op de vraag vanuit de CD&V-fractie.
Er wordt akkoord gegaan dat de gemeenteraadsvoorzitter de gemeenteraad samenroept indien er een beslissing dient genomen te worden aangaande een mogelijke fusie.
De CD&V-fractie deelt mee:
Dit punt zal toegelicht worden ter zitting.
Het agendapunt wordt toegelicht door CD&V-raadslid, Franky Cornelis.
Er werd een bureau door de gemeenteraad aangesteld voor een bestuurskrachtmeting, na elke gemeenteraad was er een informele toelichting en tot slot kwam het bureau het rapport van de studie toelichten.
In Sint-Laureins is er geen burgerparticipatie gebeurd. In Kaprijke (Bentille) is er een infovergadering geweest voor de inwoners, dit was een zeer duidelijke uitleg naar de inwoners, hier werden ook de verschillende scenario's toegelicht. We hebben altijd zeer constructief deelgenomen in het fusiedebat, ook in de gemeenteraad, we hebben dit altijd samen besproken. Nu moeten we de beslissing in de krant lezen, een beslissing die genomen werd door 5 personen. Deze beslissing had naar de gemeenteraad moeten komen, we voelen ons als minderheid niet betrokken in het fusiedossier.
In Kaprijke werden meerdere scenario's toegelicht, onder andere Assenede, Eeklo, Kaprijke en Sint-Laureins. Als je de hoogste belastingen van de vier gemeenten zou nemen, de personenbelasting en de onroerende voorheffing, zou je jaarlijks een structurele inkomst meer hebben van bijna 2 miljoen euro. Als je van de vier gemeenten de laagste belasting neemt, heb je ongeveer 1,7 miljoen minder inkomsten. Dit wil zeggen dat je tussen de 200.000 en 300.000 euro over hebt.
Het missen van de fusiebonus is een diefstal naar de inwoners toe. Ook de beslissing die in Assenede werd genomen valt te betreuren. De structurele samenwerking is er ook al van uit het verleden (bv. gedeeld materiaal technische dienst). We betreuren het dat we als gemeenteraad niet in dit dossier betrokken zijn, dit kan niet voor onze fractie. We vragen dat, indien zich nog gelegenheden voordoen inzake besprekingen i.v.m. de fusie, de voorzitter de gemeenteraad samen roept.
Schepen Hugo Coene antwoordt dat er nooit is gezegd dat we niet zouden fusioneren. Er is in november gezegd dat het gesprek met Eeklo niet positief is verlopen, maar dat we zouden ingaan op de vraag van de andere landelijke gemeenten Kaprijke en Assenede om gesprekken aan te gaan. Er is nog geen enkele gemeente die heeft gezegd dat zij wensten te fusioneren. Indien er een uitnodiging kwam, zouden we dit aan de gemeenteraad hebben voorgelegd.
Het initiatief van het burgerpanel is prachtig. De meeste burgers willen echter hun eigen gemeente behouden zolang er geen nood is aan een fusie. Het is wel normaal dat een kleine gemeente als Sint-Laureins niet alleen zal blijven bestaan (afschuiven bevoegdheden van hogerhand, moeilijkheid om personeel te vinden, bijkomende uitdagingen). Bij de burgerpanels spreekt men direct over scenario's, de vraag werd nooit gesteld of een fusie nu wel noodzakelijk is. Als de wil er overal geweest was, was een fusie wel mogelijk geweest, maar nu is het al zeer laat. De gemiste kans is er omdat geen enkele gemeente trekker is geweest in dit dossier, noch een standpunt heeft uitgesproken.
Raadslid Franky Cornelis vraagt waarom dit antwoord de vorige gemeenteraad niet gekomen is. Alle communicatie is via de krant verlopen. Er is niet gesproken over burgerpanels, er is wel de vraag gekomen om de burgers te informeren. Waarom zijn we hier als gemeenteraad nooit in betrokken?
Raadslid Bart Van de Keere sluit zich hierbij aan, er was in het begin een betrokkenheid, maar van zodra er conclusies moeten komen, worden we niet meer betrokken. Het is belangrijk om de minderheid ook te betrekken, zelfs in moeilijke dossiers of bij moeilijke beslissingen. Dit is geen voorbeeld van democratie.
Voorzitter wnd. Luc De Meyere vult nog aan dat louter het financiële aspect niet de enige motivatie mag zijn om te fusioneren. Naar schuldovername toe, klopt het dat dit interessant is. Maar de piste van de laagste belasting nemen overal, hier sluit ik me niet bij aan.
Er werd gezegd dat er nog 200.000 à 300.000 euro overschiet. Als je daar een extra beleid mee moet voeren, voor een gemeente van dan ongeveer 50.000 inwoners, waar sta je dan als kleine gemeente? Dan wordt er nog niet gesproken over alle andere belastingen die in de andere gemeenten worden gegeven. In Eeklo bijvoorbeeld is er de belasting op bedrijven. In Sint-Laureins zijn er meer dan 1000 KBO-nummers, dat is meer dan in Eeklo. Dat zou willen zeggen dat onze inwoners die belasting vanaf dan wel zouden moeten betalen, wat ze nu dus niet doen. Ook Kaprijke heeft een belasting op bedrijven.
Sint-Laureins heeft reeds de laagste aanvullende belasting op de personenbelasting in vergelijking met Kaprijke en Eeklo, dus onze inwoners zouden zich hier geen voordeel doen.
Wat betreft de taak van de gemeenteraadsvoorzitter: als we zouden fusioneren, zou de beslissing uiteraard wel naar de gemeenteraad komen uiteraard, maar hij moet dat niet doen als er niet beslist wordt om te fusioneren.
Raadslid Franky Cornelis vult nog aan dat we nu in een positie zijn om te onderhandelen, dit zal niet het geval zijn bij een verplichte fusie.
Raadslid Johan Francque geeft aan dat de inwoners van Kaprijke wel boeiende informatie hebben gekregen, waarom ondernemen we in Sint-Laureins niets dergelijks. Daarnaast wordt verwezen naar een krantenartikel omtrent afwijkende standpunten binnen het schepencollege.
Raadslid Patrick De Greve komt tussen en zegt dat Kaprijke wel het initiatief heeft genomen en dat Assenede wel zou meegaan in het verhaal, vanuit Sint-Laureins stond altijd in de krant dat zij niet zouden meegaan in de fusie. Een administratieve fusie zou wel kunnen. Er zijn heel veel onwaarheden verteld, je moet de burger informeren. We zullen moeten fusioneren in de toekomst, dit is een gemiste kans. Er is nog anderhalf jaar om dit rond te krijgen.
Voorstel tot besluit:
De voorzitter van de gemeenteraad roept de gemeenteraad samen indien er een beslissing dient genomen te worden aangaande een mogelijke fusie.
Raadslid Franky Cornelis vraagt de stemming over dit punt.
Enig artikel - Er wordt akkoord gegaan dat de gemeenteraadsvoorzitter de gemeenteraad samenroept indien er een beslissing dient genomen te worden aangaande een mogelijke fusie.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2023 om 22:36.
Luc De Meyere
Waarnemend voorzitter van de gemeenteraad