Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

Besluit  GRD - Gemeenteraad

do 29/06/2023 - 20:00

11. Rapportering over de organisatiebeheersing - Kennisname.

Aanwezig: Luc De Meyere, Waarnemend voorzitter van de gemeenteraad
Franki Van de Moere, Burgemeester
Claudine Bonamie, Carlos Bonamie, Hugo Coene, Tom Lacres, Schepenen
Patrick De Greve, Bart Van de Keere, Franky Cornelis, Kristof Goethals, Johan Francque, Sylvie Bruyninckx, Dirk Hoste, Robert Maenhout, Ingrid De Sutter, Gemeenteraadsleden
Melina Van Audenaerde, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Roets, Sylvie Van De Velde, Gemeenteraadsleden

De algemeen directeur moet jaarlijks, uiterlijk op 30 juni, rapporteren aan de gemeenteraad, de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

  • Het decreet lokaal bestuur, artikel 41, 217, 218 en 219.
  • De vergadering van het MAT van 12 juni 2023 (waarop het eindrapport werd besproken).
  • De vergadering van het plaatselijk auditcomité van 14 juni 2023 (waarop het eindrapport werd besproken).

Het decreet lokaal bestuur voorziet in het wettelijke kader organisatiebeheersing. Het decreet beschrijft dat organisatiebeheersing het geheel is van maatregelen en procedures die het bestuur een redelijke zekerheid moeten verschaffen dat het:

1. De vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;

2. De wetgeving en de procedures naleeft;

3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

4. Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

5. De activa beschermt en fraude voorkomt.

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.  

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Het rapport over de organisatiebeheersing 2022 bevat volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur idealiter een overzicht van de sterke punten en de verbeterpunten op het vlak van organisatiebeheersing. Daarnaast geeft men ook weer welke acties de organisatie zal ondernemen om de organisatiebeheersing te versterken, die acties opneemt en welke timing daar tegenover staat.

Het rapport organisatiebeheersing 2022 werd besproken op het MAT. Het MAT bracht op 12 juni 2023, in consensus, positief advies uit over het jaarrapport organisatiebeheersing 2022. Het rapport organisatiebeheersing werd voorgebracht aan het plaatselijk auditcomité van 14 juni 2023.

Het rapport organisatiebeheersing 2022 is toegevoegd als bijlage aan dit besluit, en wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.

Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.