De voorzitter opent de zitting op 17/02/2022 om 21:03.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het zittingsverslag en de notulen van de gemeenteraadszitting van 20 januari 2022.
Op 20 januari 2022 vond een zitting van de gemeenteraad plaats.
Het zittingsverslag, alsook de notulen van de gemeenteraadszitting van 20 januari 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Art. 1- De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het zittingsverslag en de notulen van de gemeenteraadszitting van 20 januari 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van voorliggend aankoopproces, inclusief de bijhorende delegaties.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Door de heer Hugo Coene, schepen, wordt een toelichting gegeven.
Het aankoopproces is een belangrijk proces om aan te pakken. Het is immers een proces waarbij meerdere personen en diensten betrokken zijn. Het is ook een proces dat meteen iets zegt over de bredere organisatiebeheersing binnen het bestuur. Bovendien vertegenwoordigt dit proces een significant deel van de uitgaven. Het is dus zeker belangrijk dat de risico's op dit punt maximaal worden beheerst.
Met dit aankoopproces wordt ook de werkwijze van de gemeente en van het OCMW op elkaar afgestemd.
Om het aankoopproces vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat de rollen en verantwoordelijkheden zowel op het politieke als op het administratieve niveau duidelijk zijn vastgelegd. Dit impliceert dat de organisatie ook een zicht heeft op het verloop van het proces.
Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van voorliggend aankoopproces, inclusief de bijhorende delegaties.
De gemeenteraad beslist om het terrein langs de Smissestraat (voormalig speelplein kadastraal 1ste afdeling, sectie A, nrs. 916B en 916C) te laten invullen via een PPS-procedure.
Op 12 augustus 2021 werd een offerte ontvangen van Veneco voor begeleiding bij een PPS-procedure voor de invulling van het terrein langs de Smissestraat (voormalig speelplein).
Door de heer Hugo Coene, schepen, wordt een toelichting gegeven.
De gemeente wenst het terrein van 8.000 m² woongebied in de Smissestraat (voormalig speelplein) te ontwikkelen. De gemeente stelde studiebureau Goegebeur aan voor het uittekenen van een wegenisplan zodat de grond verkaveld zou kunnen worden. Een ontwerp werd op de kwaliteitskamer VakWeRK gebracht. Daar werden een aantal opmerkingen en aandachtspunten geformuleerd en het voorstel gedaan om dit terrein via een publiek-private samenwerking (PPS) in te vullen. Aan Veneco werd gevraagd hierover een gericht voorstel op te maken om voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.
PPS
Voor een volledig overzicht van de PPS-procedure kan verwezen worden naar de offerte in bijlage. Hieronder wordt een samenvatting weergegeven.
1. Voorbereidende fase
Er is een voorbereidende fase waarbij Veneco een zeer summier inrichtingsplan zal opmaken. De gemeente maakte al een eerste lijst op van het verwachte bouwprogramma op de site. Tijdens de voorbereidingsfase zal dit nog meer in detail besproken worden en kan ook de ruimtelijke link met projecten zoals de voormalige EPI-school en de rijkswachterswoningen onderzocht worden. Ook de residuele grondwaarde (totale opbrengstwaarde van de te realiseren opstal min stichtingskosten van de opstal) kan op basis van dit indicatief inrichtingsplan ingeschat worden.
2. PPS-fase
Veneco stelt een PPS-procedure voor door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling. Aan de hand van een wedstrijd kunnen meerdere projectvoorstellen vergeleken en gerangschikt worden. Met de best gerangschikte kandidaat gaat de gemeente dan een PPS aan.
2.a stap 1: Oproepdossier en kandidatuurstelling
Veneco en de gemeente stellen een oproepdossier samen en leggen dit ter goedkeuring voor aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad. Ontwerpers-ontwikkelaars kunnen zich kandidaat stellen. De kandidaten worden gerangschikt door het college op advies van de beoordelingscommissie.
2.b stap 2: Offertefase
De wedstrijd wordt gehouden met de drie hoogst gerangschikte kandidaten. Zij ontvangen het projectdossier.
2.c stap 3: Onderhandelingsfase
De offertes kunnen tijdens een korte onderhandelingsfase nog verduidelijkt worden (best and final offer). Aan de best gerangschikte kandidaat wordt het project gegund.
2.d stap 4: Verkoop gronden
Er zijn vier verschillende momenten waarop de grond verkocht kan worden (cfr offerte Veneco). Volgende mogelijkheden bestaan:
Hoe later de inkomsten vallen, hoe hoger de verwachte opbrengst van de verkoop van de gronden, vermits het risico voor de private partner telkens kleiner wordt.
3. Begeleiding van vergunning en realisatie
Vanaf de gunning dragen de gemeente en Veneco de projectleiding over aan de ontwikkelaar.
Aanpak
Veneco werkt op het geheel van het project, niet op één onderdeel. Er is één contactpersoon die alle elementen namens de gemeente samenhoudt en communiceert met Veneco. De opdrachten zijn vrij aanbesteedbaar via wetgeving overheidsopdrachten en worden niet gehinderd door de historiek van het dossier. Er wordt in fasen gewerkt die gevalideerd worden door het college.
Er is een werkgroep voor dagelijkse opvolging (projectleider Veneco, omgevingsambtenaar gemeente, schepen van financiën en burgemeester).
Er is een stuurgroep die op de strategische momenten beslissingen neemt (werkgroep, het college van burgemeester en schepenen, de algemeen directeur).
Uitvoeringsmodaliteiten Veneco
De eenheidstarieven vastgesteld door de Raad van Bestuur worden gehanteerd.
De kostprijs wordt geraamd op:
Voor bijkomende prestaties door Veneco wordt het ereloon aangerekend op basis van uurloon.
Voor prestaties geleverd door derden wordt de factuurkost doorgerekend.
Voor bijkomende exemplaren worden standaardtarieven per formaat en kleur of zwart-wit gehanteerd.
De facturen worden per semester opgemaakt in functie van de geleverde prestaties en zullen vergezeld zijn van een overzicht van de gepresteerde uren. De betalingstermijn bedraagt 2 maanden.
Er geldt een BTW-vrijstelling op de bedragen.
De ontwikkeling van het terrein Smissestraat is opgenomen in de actie "A-14.02.01: realisatie van verkaveling Smissestraat".
Er werd voldoende investeringskrediet voorzien onder "Plannen en studies" onder jaarbudgetrekening A-14.02.01/0050-00/214000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De voorzitter vraagt de stemming voor het agendapunt: "Verkaveling Smissestraat: goedkeuring offerte opstart PPS-procedure."
Art. 1- De gemeenteraad beslist om het terrein langs de Smissestraat (voormalig speelplein kadastraal 1ste afdeling, sectie A, nrs. 916B en 916C) te laten invullen via een PPS-procedure.
Art. 2- De begeleiding van deze opdracht wordt toegewezen aan Veneco op basis van de offerte zoals ontvangen op 12 augustus 2021.
Art. 3- Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financiële dienst en Intercommunale Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Het reglement 'aanduiding van gedecentraliseerde gebouwen bestemd voor het afsluiten van huwelijken' van 10 januari 1977 wordt gewijzigd.
Het reglement is enkel nog van toepassing op de gemeentehuizen van de deelgemeenten Sint-Laureins en Watervliet. Bijkomstig kan er ook gehuwd worden in de binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet.
Op de gemeenteraad van 15 april 2021 werden er 2 buitenlocaties goedgekeurd voor het afsluiten van huwelijken als tijdelijke maatregel in de strijd tegen het COVID-19 virus, zijnde:
Deze tijdelijke maatregel was met ingang vanaf 1 mei 2021 van kracht. Dit besluit werd in de zitting van heden stopgezet.
Er wordt voorgesteld om de buitenlocatie 'binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet', dat eigendom is van de gemeente in de toekomst te behouden als mogelijke locatie voor het afsluiten van een huwelijk en niet langer als tijdelijke maatregel te beschouwen.
Het bestaande gemeenteraadsbesluit van 10 januari 1977 voorziet momenteel in volgende openbare plaatsen voor het voltrekken van huwelijken:
De gemeentehuizen van de deelgemeenten Sint-Jan-in-Eremo, Sint-Margriete en Waterland-Oudeman zijn echter niet meer in gebruik. Het besluit is enkel nog van toepassing op de gemeentehuizen van de deelgemeenten Sint-Laureins en Watervliet.
Bijkomstig zou als buitenlocatie de binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet aangeboden worden.
Art. 1- Het reglement 'aanduiding van gedecentraliseerde gebouwen bestemd voor het afsluiten van huwelijken' van 10 januari 1977 wordt als volgt gewijzigd:
Art. 1- De gemeentehuizen van de voormalige gemeenten Sint-Laureins en Watervliet worden als gemeentehuis beschouwd voor het voltrekken van huwelijken.
Art. 2- De binnentuin van het voormalige gemeentehuis van Watervliet kan tevens worden gebruikt voor het voltrekken van huwelijken.
Art. 3- Dit reglement wordt bekendgemaakt zoals voorzien in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 4- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 maart 2022 voor onbepaalde duur.
Art. 2- Afschrift van onderhavige beslissing wordt bezorgd aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Procureur des Konings.
Het reglement 'vaststellen buitenlocaties voor het afsluiten van huwelijken als tijdelijke maatregel ter bestrijding van het COVID-19 virus', goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 15 april 2021, wordt opgeheven.
Op de gemeenteraad van 15 april 2021 werden er 2 buitenlocaties goedgekeurd voor het afsluiten van huwelijken als tijdelijke maatregel in de strijd tegen het COVID-19 virus, zijnde:
Deze tijdelijke maatregel was met ingang vanaf 1 mei 2021 van kracht.
Er wordt voorgesteld om de buitenlocatie 'binnentuin het Godshuis' in te trekken omdat de eigenaar andere mogelijke pistes van invulling aan het onderzoeken is.
De buitenlocatie 'binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet', dat eigendom is van de gemeente zou in de toekomst behouden blijven en dus niet enkel als tijdelijke maatregel. Dit dient gewijzigd te worden in het reglement van 10 januari 1977.
In principe wordt het huwelijk voltrokken op het gemeentehuis. In onze gemeente kan dit in het gemeentehuis van Sint-Laureins en Watervliet.
Artikel 165/1, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt echter ook dat de gemeenteraad andere openbare plaatsen met een neutraal karakter kan aanwijzen als plaats om het huwelijk te voltrekken.
Als tijdelijke maatregel werden er 2 buitenlocaties goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 april 2021 met name de binnentuin van het Godshuis in Sint-Laureins en de binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet.
Het gebruiksrecht voor de binnentuin van het Godshuis wordt stopgezet. De binnentuin van het gemeentehuis in Watervliet zou blijvend als buitenlocatie worden aangeboden en dus niet langer als tijdelijke maatregel. Dit dient gewijzigd te worden in het reglement van 10 januari 1977.
Om die reden wordt voorgesteld om het gemeenteraadsbesluit van 15 april 2021 stop te zetten.
Art. 1- Het reglement 'vaststellen buitenlocaties voor het afsluiten van huwelijken als tijdelijke maatregel ter bestrijding van het COVID-19 virus', goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 15 april 2021, wordt opgeheven.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel en de raming van Fluvius voor de aanstraling van het gemeentehuis in Sint-Laureins.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen kwam de vraag om het gemeentehuis in Sint-Laureins extra te gaan belichten.
Door mevrouw Claudine Bonamie, schepen, wordt een toelichting gegeven.
De technische dienst heeft hiervoor een offerte opgevraagd bij Fluvius voor het aanstralen van het gemeentehuis, incl. de Vrijheidsboom en ook specifiek de inkom.
Het voorstel van Fluvius wordt aangeboden via Signify, de nieuwe bedrijfsnaam van Philips Lighting.
Het ontwerp bestaat uit 2 gedeeltes:
Aanstralen van de boom en aanstralen van het gemeentehuis vanuit verschillende punten. De boom wordt belicht, van de grond af, door 3 DecoScenes fixtures in warm wit licht, terwijl het gemeentehuis wordt belicht aan de voorkant en de zijkant door 3 Color Kinetics Reach Elites;
De inkom wordt belicht door Lotis Tubed Surface in warm wit licht. De ColorKinetics kunnen bestuurd worden door het selecteren van voorgeprogrammeerde scenes.
Het voorstel van Fluvius/Signify is als bijlage van dit besluit terug te vinden.
Optioneel kan ook een lamp aangekocht worden voor het projecteren van symbolen, tekeningen, teksten, ... Hiervoor is een vlakke muur nodig, iets wat duidelijk ontbreekt bij het gemeentehuis in Sint-Laureins.
Offerte - verlichting met kleurende armaturen met als optie afbeeldingen of tekst projecteren:
Voor het financieel aspect wordt een afwikkeling voorgesteld analoog aan deze van de openbare verlichting.
Onder de investeringen wordt dit geboekt onder volgend krediet: A-19.02.01/0670-00/250000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De voorzitter vraagt de stemming voor het agendapunt: "Aanstraling Gemeentehuis te Sint-Laureins: goedkeuring offerte Fluvius."
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel en de raming van Fluvius voor de aanstraling van het gemeentehuis in Sint-Laureins.
Art. 2- De betaling zal gebeuren met budget geboekt onder volgend krediet: A-19.02.01/0670-00/250000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 3- Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda ban de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen.
Er werd een aangetekende brief van IVM op 3 februari 2022 bezorgd aan de gemeente, betreffende de uitnodiging tot de bijzondere algemene vergadering van 9 maart 2022 met de agenda en de informatie per agendapunt.
De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 werd vastgeld door de raad van bestuur in de zitting van 1 februari 2022.
De agenda werd als volgt samengesteld:
In aansluiting met de brief van 3 februari 2022 inzake de uitnodiging, de agenda en de informatie betreffende de agendapunten voor de bijzondere algemene vergadering van IVM werd een aangepaste agenda bezorgd en informatie betreffende het op verzoek van gemeente Nazareth toegevoegd agendapunt met betrekking tot de voordracht van een vertegenwoordiger van de raad van bestuur om het mandaat van bestuurder van IVM te volbrengen.
IVM bezorgde op 14 februari 2022 een gewijzigde agenda bijzondere algemene vergadering IVM van 9 maart 2022 en de informatie betreffende agendapunt 4 (aanstelling vertegenwoordiger raad van bestuur).
Art. 1- De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda ban de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Art. 2- De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 6.684 stemmen.
Het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, beluchtingsstokken, compostbakken en wormenbakken van 28 april 2011 wordt gewijzigd.
IVM laat per brief op 16 december 2021 weten dat de kostprijs van de compostmaterialen al een tijdje hoger is dan de verkoopprijs aan de inwoners.
Door de heer Carlos Bonamie, schepen, wordt een toelichting gegeven.
De gemeente streeft er naar om zoveel mogelijk groente- fruit- en tuinafval uit de restafvalzak te weren. Om het thuiscomposteren te bevorderen biedt de gemeente al meer dan 10 jaar composteermateriaal aan, meer bepaald compostbakken, compostvaten en wormenbakken.
Inwoners kunnen ook deelnemen aan de GFT-inzameling (huis-aan-huis) die vorig jaar is ingevoerd, maar het thuiscomposteren blijft in onze landelijke gemeente een even belangrijk alternatief.
Door GFT uit de restafvalzak te weren streven we naar een restafvalcijfer vooropgesteld door OVAM van maximaal 136 kg/inwoner/jaar.
De gemeente koopt het composteermateriaal (compostvat, beluchtingsstok, compostbak en wormenbak) aan bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
IVM laat per brief van 16 december 2021 weten dat de aankoopprijs van de composteermaterialen (compostvaten en -bakken) de laatste jaren gestaag is gestegen. Hierdoor zien we nu dat de kostprijs, zelfs na verrekening van de OVAM subsidie, hoger ligt dan de prijzen die IVM tot nu toe aanrekende aan de gemeenten.
Daarom werd beslist dat IVM de hogere prijzen zal doorrekenen aan de gemeenten voor bestellingen vanaf 1 januari 2022.
De gemeente hanteert momenteel als verkoopprijs naar de inwoners nog steeds het oude tarief (cfr. zie retributiereglement van 28 april 2011).
Daarom is het aan te raden de retributies op te trekken naar de tarieven die IVM aanrekent (1 op 1).
Het is niet de bedoeling dat de gemeente hierop winst maakt. We wensen dezelfde prijs aan te rekenen aan de inwoners die ook aan de gemeente wordt aangerekend, met andere woorden een één-op-één verkoop.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de retributietarieven voor compostmateriaal te verhogen zoals hoger aangegeven in het overzicht.
Aan de gemeenteraad wordt ook gevraagd om de bevoegdheid voor het vastleggen van de tarieven voor compostmateriaal over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig het principe één-op-één aanrekening (zonder winst).
De voorzitter vraagt de stemming voor het agendapunt: "Wijziging van het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, beluchtingsstokken, compostbakken en wormenbakken - Goedkeuring."
Art. 1- Het retributiereglement voor de verkoop van compostvaten, beluchtingsstokken, compostbakken en wormenbakken van 28 april 2011 wordt gewijzigd als volgt:
Art. 1- Voor onbepaalde termijn wordt een retributie geheven op de verkoop van een compostbak, een beluchtingsstok, een compostbak en een wormenbak.
Art. 2– De retributie wordt vastgesteld als volgt:
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om het tarief van de retributie voor een compostvat, beluchtingsstok, compostbak en wormenbak vast te stellen aan het college van burgemeester en schepenen. Het tarief van de retributie dient daarbij gelijk te zijn aan het bedrag dat de gemeente dient te betalen voor de aankoop van een compostvat, beluchtingsstok, compostbak en wormenbak bij de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
Art. 3- De retributie is verschuldigd op het tijdstip van de levering van het compostvat, beluchtingsstok, compostbak of wormenbak en wordt betaald via overschrijving op rekening van de gemeente of contant bij de financiële dienst.
Art. 4- Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2022 voor onbepaalde duur. Het retributiereglement van 28 april 2011 blijft behouden voor wat betreft de leveringen die zich hebben voorgedaan voor de inwerkingtreding van huidig retributiereglement.
Art. 2- Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt het regionaal reglement UiTPAS Meetjesland, de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland, het addendum regionale samenwerkingsovereenkomst, de basisovereenkomst met Publiq, de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders, goed.
In afwijking van het regionaal reglement, wordt beslist de passen met kansentarief gratis aan te bieden aan de kwetsbare doelgroep.
Het participatiebevorderend project UiTPAS Meetjesland is een gezamenlijk project van stad en OCMW Eeklo, gemeente en OCMW Assenede en COMEET waartoe ook Wachtebeke en Kaprijke reeds zijn toegetreden.
De gemeente Sint-Laureins stelt voor om eveneens in te stappen en het systeem van de UiTPAS in te voeren. De UiTPAS biedt inwoners de kans om tegen voordelig tarief deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten en/of lid te worden van vrijetijdsverenigingen. Daarnaast is de UiTPAS ook een handige spaar- en voordelenkaart voor iedereen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het regionaal reglement UiTPAS Meetjesland, de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland, het addendum regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland, de basisovereenkomst met Publiq en de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders goed te keuren.
Op deze wijze engageert de gemeente zich om toe te treden tot het project UITPAS Meetjesland.
Door de heer Carlos Bonamie, schepen, wordt een toelichting gegeven.
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is een recht voor iedereen. In dat kader ontwikkelde Publiq in opdracht van de Vlaamse Regering een ‘Vlaamse Vrijetijdspas’: de UiTPAS. Het is een participatiebevorderend traject voor iedereen, met specifieke aandacht voor mensen in armoede, in samenwerking met steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel.
De UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor iedereen, waarmee pashouders punten kunnen sparen bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten en omruilen tegen voordelen. Bovendien wordt de pas gebruikt als financiële reductiekaart voor mensen in armoede.
De UiTPAS Meetjesland maakt deel uit van dit overkoepelende initiatief. Specifieke voorwaarden en bepalingen verschillen per deelnemende UiTPAS-regio.
Na goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zal lokaal bestuur Sint-Laureins het project uitrollen en starten met de UiTPAS. Hiertoe zal een lokaal huishoudelijk reglement opgemaakt worden en een overzicht van de Uitpas-voordelen in Sint-Laureins samengesteld worden. Het uitgangspunt hierbij is het stimuleren van lokale vrijetijdsparticipatie.
De UiTPAS zal in Sint-Laureins voorlopig enkel aangeboden worden bij activiteiten georganiseerd door het lokaal bestuur, in een latere fase kunnen verenigingen aansluiten via de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders.
De UiTPAS Meetjesland wordt verkocht tegen de prijzen, die opgenomen zijn in het Regionaal Reglement UiTPAS Meetjesland, artikel 4, m.u.v. de passen voor kansarmen.
In Sint-Laureins zal de UiTPAS Meetjesland op volgende locaties verkocht worden:
De UiTPAS Meetjesland met kansentarief zal in Sint-Laureins gratis aangevraagd kunnen worden op volgende locatie:
Er werd positief advies verleend door de adviesraden cultuur en sport en door het Flankerend Onderwijsoverleg.
De kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan van de gemeente onder actie “A-20.01.01.: Gebruik van de Uitdatabank en de Uit-PAS Meetjesland”:
Geraamd op ongeveer € 6.000 per jaar
Geraamd op ongeveer € 500 per jaar (In 2022 geraamd op € 1.000)
De voorzitter vraagt de stemming voor het agendapunt: "Deelname aan het participatiebevorderend project UiTPAS Meetjesland - Goedkeuring."
Art. 1- De gemeenteraad keurt het regionaal reglement UiTPAS Meetjesland goed.
Art. 2- In afwijking van het regionaal reglement, wordt beslist de passen met kansentarief gratis aan te bieden aan de kwetsbare doelgroep.
Art. 3- De gemeenteraad keurt de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland goed.
Art. 4- De gemeenteraad keurt het addendum regionale samenwerkingsovereenkomst goed. Via dit addendum treedt lokaal bestuur Sint-Laureins toe toe de UiTPAS Meetjesland-regio.
Art. 5- De gemeenteraad keurt de basisovereenkomst met Publiq goed.
Art. 6- De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor aanbieders goed.
Art. 7- Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan COMEET en de betrokken gemeentelijke diensten en organisaties.
De voorzitter sluit de zitting op 17/02/2022 om 21:53.
Jan Roets
Voorzitter van de gemeenteraad