De voorzitter opent de zitting op 17/11/2022 om 19:59.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 20 oktober 2022.
Op 20 oktober 2022 vond een zitting van de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraadszitting van 20 oktober 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel- De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 20 oktober 2022.
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 worden goedgekeurd
De gemeente ontving op 27 oktober 2022 een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2022.
De gemeente Sint-Laureins is vennoot van de intergemeentelijke vereniging Veneco.
De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2022 bestaat uit volgende agendapunten:
Art. 1- De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 worden goedgekeurd:
Art. 2- Aan de vertegenwoordiger de heer Luc De Meyere, van de gemeente Sint-Laureins, houder van 90 aandelen, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 om 18.00 in MCC Verstraete, Vliegplein 20, 9991 Maldegem, wordt het mandaat gegeven om, met recht van indeplaatsstelling door de heer Jan Roets:
- Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering uit te voeren.
- Deel te nemen aan elke latere buitengewone algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 8 december 2022 geplande buitengewone algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering te realiseren.
Art. 3- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en zal deze overmaken aan de toezichthoudende overheid en ze ter kennis brengen van Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
De gemeenteraad stelt de gewijzigde dotatie leningslast van politiezone Meetjesland Centrum vast.
De politiezone Meetjesland Centrum vraagt aan de gemeenteraad om de gewijzigde dotatie aan de zone voor 2022 vast te stellen.
De dotatiewijziging voor de gewone uitgaven sluit negatief af door de inflatie en de energiecrisis.
De dotatiewijziging buitengewone dienst sluit positief af door de ontvangsten van vorige dienstjaren. Dit zal deels verrekend worden met de euronegatieve uitgaven gewone dienst en deels voor de begroting 2023.
De dotatie werkingskosten zijn goedgekeurd bij het vaststellen van de dotatie 2022 in de politieraad van 14 december 2021 en blijven hetzelfde voor de drie gemeentes.
Bij de oprichting van het nieuw politiehuis werd beslist om twee afzonderlijke dotaties te geven aan de politie, namelijk een eerste dotatie voor de werkingskosten en een tweede dotatie voor de investering van het gebouw bestaande uit aflossing van de lening, namelijk kapitaal en intresten.
Door de stijging van de rentevoet wordt gevraagd om de dotatie investering gebouw, in het bijzonder de aflossing van de rente bijkomend te laten voorzien door Eeklo, Kaprijke en Sint-Laureins.
Dit betekent dat er aan stad Eeklo een extra dotatie wordt gevraagd van € 33.750,19, aan gemeente Kaprijke € 7.620,53 en aan gemeente Sint-Laureins € 7.921,22.
| Dotatie leningslast: | |
| Eeklo - Kapitaal | € 243.061,68 |
| Eeklo - Intrest | € 67.199,05 |
| Kaprijke - Kapitaal | € 54.881,46 |
| Kaprijke - Intrest | € 15.173,03 |
| Sint-Laureins - Kapitaal | € 57.046,90 |
| Sint-Laureins - Intrest | € 15.771,71 |
Voor gemeente Sint-Laureins:
Door de verhoging van de rente in 2022 is dus een verhoging van de 2e dotatie nodig. Voor Sint-Laureins bedraagt een verhoging van de 2e dotatie in het bijzonder voor de rente met 7.921,22 euro.
Deze stijging van de rente in 2022 zal worden meegenomen in de meerjarenplanaanpassing 3 van 2022.
Art. 1 - De gemeenteraad stelt de gewijzigde dotatie leningslast van 72.818,61 euro van politiezone Meetjesland Centrum vast. Deze bestaat uit een kapitaalaflossing van 57.046,90 euro en een dotatie voor de rente van 15.771,71 euro.
Art. 2 - De gewijzigde dotatie 2022 aan de politiezone Meetjesland centrum wordt meegenomen in de meerjarenplanaanpassing 3 van 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de begrotingswijziging nr. 2 - 2022 van de Hulpverleningszone Meetjesland, zoals vastgesteld in de zoneraad van 21 september 2022.
De begrotingswijziging nr. 2 - 2022 van de Hulpverleningszone Meetjesland, vastgesteld door de zoneraad van 21 september 2022.
Er is een wijziging voor de gewone dienst.
Het begrotingsresultaat voor de gewone dienst is 87.829 euro.Het overgedragen resultaat van 2021 bedraagt 1.076.041 euro. Er is een overboeking van de gewone naar de buitengewone dienst van 73.754 euro.
Het budgettair resultaat van het eigen dienstjaar bedraagt -914.458 euro. Dit is een daling met 62.817 euro t.o.v. begrotingswijziging 1. Dit is te wijten aan hogere energieprijzen, indexaties in de werkingskosten en indexeringen in de personeelskosten.
Er is geen wijziging voor de buitengewone dienst.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de begrotingswijziging nr. 2 - 2022 van de Hulpverleningszone Meetjesland, zoals vastgesteld in de zoneraad van 21 september 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het meerjarenplan 2023-2025 van Hulpverleningszone Meetjesland.
In de zoneraad van 19 oktober 2022 werd het meerjarenbeleidsplan vastgesteld.
Het meerjarenbeleidsplan werd voorgesteld op de informatievergadering van 21 september 2022. Het financieel luik van meerjarenbeleidsplan werd vastgesteld door de zoneraad in haar zitting van 19 oktober 2022.
De brandweerhervorming die op 1 januari 2015 van start ging, beoogt een schaalvergroting en een betere samenwerking tussen de verschillende bestaande brandweerdiensten.
De presentatie in bijlage kan meer toelichting geven omtrent het financieel luik van het meerjarenbeleidsplan.
De dotatie is berekend op basis van de zonale verdeelsleutel. Er werd een dotatie berekend voor de gewone en de buitengewone dienst:
| Dotaties gewone dienst | 2023 | 2024 | 2025 |
| Aalter | 1.052.773,30 | 1.087.671,87 | 1.118.869,85 |
| Eeklo | 766.392,57 | 791.797,85 | 814.509,20 |
| Kaprijke | 216.365,26 | 223.537,60 | 229.949,38 |
| Maldegem | 786.834,43 | 812.917,35 | 836.234,48 |
| Sint-Laureins | 194.619,42 | 201.070,89 | 206.838,26 |
| TOTAAL | 3.016.984,98 | 3.116.995,56 | 3.206.401,18 |
| Dotaties buitengewone dienst | 2023 | 2024 | 2025 |
| Aalter | 27.417,33 | 26.459,84 | 60.050,67 |
| Eeklo | 19.959,13 | 19.262,10 | 43.715,38 |
| Kaprijke | 5.634,79 | 5.438,01 | 12.341,57 |
| Maldegem | 20.491,49 | 19.775,88 | 44.881,39 |
| Sint-Laureins | 5.068,46 | 4.891,46 | 11.101,18 |
| TOTAAL | 78.571,21 | 75.827,29 | 172.090,19 |
| TOTAAL | 2023 | 2024 | 2025 |
| Aalter | 1.080.190.63 | 1.114.131,71 | 1.178.920,52 |
| Eeklo | 786.351,70 | 811.059,95 | 858.224,58 |
| Kaprijke | 222.000,06 | 228.975,60 | 242.290,96 |
| Maldegem | 807.325,93 | 832.693,23 | 881.115,87 |
| Sint-Laureins | 199.687,88 | 205.962,35 | 217.939,44 |
| TOTAAL | 3.095.556,19 | 3.192.822,85 | 3.378.491,37 |
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het meerjarenplan 2023-2025 van Hulpverleningszone Meetjesland.
De gemeenteraad keurt de dotatie voor de buitengewone en de gewone dienst dienst van de begroting 2023 van de Hulpverleningszone Meetjesland goed.
In de zoneraad van 19 oktober 2022 werd de dotatie 2023 per gemeente vastgesteld.
Er werd een informatievergadering georganiseerd op 21 september 2022 met de algemeen en financieel directeurs van de gemeenten van zone Meetjesland.
De zoneraad heeft in haar zitting van 19 oktober 2022 de dotatie 2023 vastgesteld, zoals toegevoegd in bijlage.
De dotaties per gemeente worden berekend op basis van de zonale verdeelsleutel. Voor de gemeente Sint-Laureins is deze 6,4529%.
De dotatie voor de gewone dienst bedraagt 194.619,42 euro.
De dotatie voor de buitengewone dienst bedraagt 5.068,46 euro.
Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2023 van de Hulpverleningszone Meetjesland.
Art. 2- De gemeenteraad keurt de dotatie ten bedrage van 194.619,42 euro voor de gewone dienst van de begroting 2023 goed.
Art. 3- De gemeenteraad keurt de dotatie ten bedrage van 5.068,46 euro voor de buitengewone dienst van de begroting 2023 goed.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 13 december 2022, met volgende agendapunten.
Op 13 december 2022 vindt de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats.
De gemeente Sint-Laureins is lid van de opdrachthoudende vereniging IGS Westlede.
De buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022 voorziet volgende agenda:
Art. 1- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 13 december 2022, met volgende agendapunten:
Art. 2- Het stemgedrag van de gemeentelijk vertegenwoordiger wordt als volgt bepaald: 'Zich te gedragen naar de voorstellen van de raad van bestuur'. De vertegenwoordiger beschikt over één stem.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo van 22 december 2022.
De gemeente Sint-Laureins heeft een aangetekend schrijven op 27 september 2022 ontvangen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Imewo die op 22 december 2022 plaats vindt.
De gemeente Sint-Laureins is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Imewo. Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Sint-Laureins per brief overgemaakt.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur op 9 september 2022.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Imewo wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Imewo waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Imewo doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Imewo, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Imewo heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 9 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. Dossier Tramontana
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Imewo besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Imewo ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Imewo in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Aangezien er bij Imewo nog geen enkele deelnemer aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zal gevraagd worden om één aandeel Ak te onderschrijven (voor vergoeding van de inbreng bedrijfstak ‘algemeen’).
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. Dossier structuurwijzigingen
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers.
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Imewo in zitting van 9 september 2022:
(i) een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeenten Jabbeke, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
(ii) een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en strategische participaties (Publi-T) van de gemeente Zelzate, heden ressorterend onder Fluvius Antwerpen, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
(iii) een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, heden ressorterend onder Gaselwest, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 betreffen in het bijzonder:
3. Overige wijzigingen
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
Het derde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Zelzate van Fluvius Antwerpen naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen en meer specifiek, gelet op het feit dat eilandvorming naar de toekomst toe niet langer is toegestaan, dient de gemeente Zelzate voor haar gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Zelzate voor alle activiteiten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en zal toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Zelzate de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Op 10 november 2022 ontving gemeente Sint-Laureins bijkomende documentatie. Deze werden toegevoegd in bijlage met de benaming 'nazending'.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering is niet gewijzigd.
Art. 1- De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo van 22 december 2022:
Art. 2- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de gemeente/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Imewo voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente/stad tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Imewo zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
Art. 3- De gemeenteraad besluit ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Art. 4- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de naamswijziging. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Art. 5- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Art. 6- De gemeente geeft de goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West/Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) van de gemeente Jabbeke te willen aanvaarden.
Art. 7- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen/Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Zelzate. De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Zelzate voor de activiteiten elektriciteit, gas, warmte, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
Art. 8-De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Art. 9- De gemeenteraad besluit de betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 10- De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo op 22 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Art. 11- De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat.
De gemeenteraad keurt het reglement 'Bekomen van een bijkomende tegemoetkoming in de vorm van Sente(n)bonnen voor organisaties die instaan voor opvang buiten de schooluren', goed.
Er worden tot op heden jaarlijks gratis vuilzakken en PMD-zakken aangeboden aan de kinderopvang buiten de gewone schooluren. Dit werd vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit.
Deze uitvoering van gemeentelijke ondersteuning (het uitdelen van vuilniszakken) blijkt echter in strijd te zijn met het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Tijdens het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) van 25 januari 2022 werd een voorstel tot het aanpassen van de tegemoetkoming besproken.
Verschillende lokale besturen geven subsidies of premies om organisatoren kinderopvang te stimuleren om kinderopvang op het grondgebied van de gemeente op te starten en te blijven realiseren.
Financiële ondersteuning kan de kwaliteit van de opvang verbeteren, aangezien er door de organisator zo meer kan worden geïnvesteerd in infrastructuur, speelgoed, etc. In enkele gevallen leidt deze ondersteuning tot hogere toegankelijkheid. De subsidie zorgt voor een gevoel van betrokkenheid van het bestuur bij de opvang en zorgt via de aanvraag voor een structureel contact tussen het lokaal bestuur en de opvang.
Het LOK stelt voor om de vuilzakken en PMD-zakken ter vervangen door Sente(n)bonnen en zien dit als een waardig initiatief:
| Huidige tussenkomst in de vorm van afvalzakken | Berekening naar alternatief: Sente(n)bonnen | ||
| Onthaalouders | 1-5 opvangplaatsen | 1 rol PMD + 1 rol HV = € 17,00 | € 20,00 (2 x € 10,00) |
| 6-10 opvangplaatsen | 2 rollen PMD + 2 rollen HV = € 34,00 | € 40,00 (4 x € 10,00) | |
| 11-15 opvangplaatsen | 3 rollen PMD + 3 rollen HV = € 51,00 | € 60,00 (6 x € 10,00) | |
| 16-20 opvangplaatsen | 4 rollen PMD + 4 rollen HV = € 68,00 | € 80,00 (8 x € 10,00) | |
| Naschoolse opvang (school) | per 50 leerlingen | 1 rol HV = € 15,00 | € 20,00 (2 x € 10,00) |
| *HV = huisvuilzakken | |||
Met de Sente(n)bonnen kunnen opvanginitiatieven groenten, fruit, etc. kopen bij lokale handelaars. Op deze manier wordt de lokale economie gesteund en wordt er een gelijkaardig bedrag als de waarde van de afvalzakken aangeboden.
Op 1 februari 2022 gaf het Flankerend Onderwijsoverleg een positief advies bij bovenstaand voorstel.
Bestaande tegemoetkomingen voor onthaalouders:
Art. 1- De gemeenteraad keurt het reglement 'Bekomen van een bijkomende tegemoetkoming in de vorm van Sente(n)bonnen voor organisaties die instaan voor opvang buiten de schooluren', als volgt goed:
Art. 1- Doelgroep
Onthaalouders
Onthaalouders die voorschoolse opvang aanbieden op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins.
Scholen
Alle scholen op het grondgebied van Sint-Laureins die opvang aanbieden buiten de schooluren.
Art. 2- Doel
Financiële ondersteuning kan een middel zijn om de kwaliteit van de opvang te verbeteren. Op die manier kan de organisator meer investeren in infrastructuur, speelgoed, etc. In enkele gevallen leidt deze ondersteuning ook tot meer toegankelijkheid.
Bovendien geeft deze subsidie een gevoel van betrokkenheid vanwege het bestuur én stimuleert deze tot een structureel contact tussen het lokaal bestuur en de het opvanginitiatief.
Verder biedt deze financiële ondersteuning kansen om het aanbod op gemeentelijk grondgebied op voldoende kwantitatief en kwalitatief niveau te houden.
Art. 3- Voorwaarden en rechthebbenden
Onthaalouders
Samen met de aanvraag worden bewijsstukken overgemaakt:
- Kopie van de erkenning, de verleende opvangcapaciteit en het attest van toezicht Kind & Gezin;
- Bewijs dat men woonachtig is te Sint-Laureins en dat de opvang op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins wordt aangeboden;
- Bewijs dat men in het betreffende jaar 6 maand als onthaalouder actief is geweest.
Scholen
Samen met de aanvraag worden volgende bewijsstukken overgemaakt:
- Officieel leerlingenaantal van de school (telling van februari in hetzelfde kalenderjaar);
- Aanwezigheid of vertegenwoordiging op ½ van de vergaderingen van het Lokaal Overleg Kinderopvang;
- Bewijs van het organiseren van opvang.
Art. 4- Aanvragen en toekenning
Tussen de periode van 1 maart tot 30 april van het betreffende jaar dient de aanvrager het aanvraag formulier in via de gemeentelijke website samen met de gevraagde bewijsstukken.
De jeugdconsulent zal de ingediende dossiers controleren en binnen de 30 dagen een beslissing nemen.
Vervolgens worden de onthaalouders en/of scholen op de hoogte gebracht van de genomen beslissing en worden verdere afspraken gemaakt voor de overhandiging van de gemeentelijke waardebon(nen).
Art. 5- Bedrag van de subsidie
De subsidie wordt steeds uitgekeerd in de vorm van een gemeentelijke waardebon, de Sente(n)bon.
Onthaalouders
1-5 opvangplaatsen: € 20,00 (2 x € 10, 00)
6-10 opvangplaatsen: € 40,00 (4 x € 10, 00)
11-15 opvangplaatsen: € 60,00 (6 x € 10,00)
16-20 opvangplaatsen: € 80,00 (8 x € 10,00)
Scholen
Per begonnen schijf van 50 leerlingen, 2 Sente(n)bonnen ter waarde van € 10.
Art. 6- Uitbetaling tegemoetkoming in de vorm van de gemeentelijke waardebon
De gemeente Sint-Laureins betaalt de subsidie uit ten laatste twee maanden na goedkeuring het college van burgemeester en schepenen.
De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Sint-Laureins schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens post- of bankrekeningnummer.
Art. 7- Schrapping voorgaande reglementen
Het retributiereglement van 28 februari 2008 inzake de tegemoetkoming aan actieve onthaalouders/crèches en het retributiereglement van 22 mei 2014 inzake het aanbieden van gratis vuilzakken en PMD- zakken voor de kinderopvang buiten de gewone schooluren worden opgeheven op 31 december 2022.
Art. 8- In voege treden reglement
Dit reglement tot het bekomen van een tegemoetkoming onder de vorm van Sente(n)bon(nen) voor onthaalouders en scholen van de gemeente Sint-Laureins die instaan voor kinderopvang buiten de gewone schooluren en voor kinderen van 0 tot 2,5 jaar treedt in werking op 1 januari 2023.
Art. 2- Het reglement 'Bekomen van een bijkomende tegemoetkoming in de vorm van Sente(n)bonnen voor organisaties die instaan voor opvang buiten de schooluren' treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en loopt voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Art. 4- Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2008 betreffende de tegemoetkoming aan actieve onthaalouders/crèches en het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2014 betreffende het gratis aanbieden van vuilzakken en PMD-zakken voor kinderopvang buiten de gewone schooluren worden opgeheven vanaf 1 januari 2023.
De gemeenteraad keurt het reglement 'Bekomen van een opportuniteitsadvies bij opstart of uitbreiding van een opvanginitiatief in de gemeente Sint-Laureins' goed.
Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten er toe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijk kinderopvang is. Het lokaal bestuur krijgt bijvoorbeeld een belangrijke adviesrol toegeschreven van de Vlaamse overheid:
De Vlaamse regering wijzigde op 29 januari 2021 definitief een aantal besluiten met betrekking op kinderopvang en buitenschoolse opvang via het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang, waarbij onder andere ook de voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt, een opportuniteitsadvies moet hebben.
De regelgeving voorzag namelijk al dat een organisator kinderopvang van baby's en peuters die een vergunning voor een kinderopvanglocatie aanvraagt een advies moest vragen aan het lokaal bestuur. het lokaal bestuur was niet verplicht dit advies te geven en de organisator was hier niet aan gebonden of verplicht dit advies af te wachten.
Door de wijzigingen zal het lokaal bestuur advies geven over de opportuniteit van opvang én de organisator moet dit advies toevoegen bij de aanvraag vergunningen (bij Agentschap Opgroeien) door organisator. Bovendien moet de organisator in de vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
In navolging van de wijzigingen in dit besluit heeft de jeugdconsulent een reglement, engagementsverklaring en aanvraagformulier uitgewerkt. Met deze documenten is getracht een haalbare, eenvoudige en laagdrempelige aanvraag te creëren waar alsnog voldoende informatie wordt uitgeput. De aanvraag moet haalbaar zijn voor de organisator en voor de gemeentelijke diensten. De formulieren zijn terug te vinden in bijlage.
Het reglement wordt doorgenomen op een kennismakingsgesprek met de coördinator Huis van het Kind. Op dit kennismakingsgesprek wordt ook een tijdslijn afgesproken met de organisator.
Alle betrokken diensten krijgen automatisch een mail na het indienen van een aanvraagformulier via de website. Na het doorlopen van alle stappen wordt de engagementsverklaring tussen lokaal bestuur en de organisator kinderopvang ondertekend en het advies overhandigd aan de organisator.
Art. 1- De gemeenteraad keurt het reglement 'Bekomen van een opportuniteitsadvies bij opstart of uitbreiding van een opvanginitiatief in de gemeente Sint-Laureins', als volgt goed:
Situering
Vanaf 1 januari 2022 is het voor nieuwe organisatoren kinderopvang verplicht om een opportuniteitsadvies aan te vragen bij het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur zal advies geven over de opportuniteit van de opvang, én de organisator dient dit advies toetevoegen bij de vergunningsaanvraag (bij Agentschap Opgroeien). Bovendien moet de organisator in de vergunningsaanvraag aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan. Het opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur moet een organisator er dus toe aanzetten om na te denken en voldoende informatie in te winnen over het feit of het opportuun is om een kinderopvang op te richten op de vooropgestelde locatie. Zo ontstaat er, reeds voor de start van een nieuwe opvanglocatie, een dialoog tussen organisator en lokaal bestuur en krijgt de organisator inzicht in welke mate het lokaal bestuur eventuele problemen en kansen ziet voor de organisator, rekening houdend met de lokale context en de stedenbouwkundige situatie.
Wil de organisator toch van start gaan, omdat hij van mening is op de vooropgestelde locatie wel een waardevol initiatief uit te kunnen bouwen, dan zal Agentschap Opgroeien de vergunningsaanvraag niet tegenhouden. Het advies van het lokaal bestuur is ondersteunend, niet bindend.
Een opportuniteitsadvies is dus een vorm van ondersteuning naar de organisator toe.
Een organisator moet een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
De verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen.
Procedure te volgen door de organisator kinderopvang
1. Het lokaal bestuur hecht belang aan een goede samenwerking. Als nieuw initiatief kinderopvang maak je een afspraak bij Huis van het Kind. In dit gesprek laten we je kennismaken met de lokale diensten en mogelijkheden:
Op die manier kan er al een eerste toetsing gebeuren: is mijn initiatief goed gelegen, zijn er zaken waar ik best rekening mee hou, op welke ondersteuning kan ik rekenen, wat is het Lokaal Loket Kinderopvang,…
Het is niet mogelijk om een advies te vragen zonder dat er vooraf een afspraak was met het Huis van het Kind.
2. De organisator dient zijn aanvraag in via het digitaal loket op de website.
Proces na ontvangst van een adviesvraag
1. De aanvraag wordt getoetst aan volgende criteria:
De bereikbaarheid van het initiatief (voldoende parkeergelegenheid, veilige passage mogelijk). De coördinator Huis van het Kind bespreekt de aanvraag met volgende partijen:
De betaalbaarheid (is mijn dagprijs in verhouding, zijn ouders voldoende geïnformeerd over mogelijke voordelen).
Er wordt nagegaan door de coördinator Huis van het Kind of het initiatief op een plek ligt waar voornamelijk inkomenstarief plaatsen gezocht worden of niet?
De beschikbaarheid van initiatief ( in welke mate is het aanbod gemakkelijk beschikbaar, moeten ouders veel moeite doen om in te schrijven of informatie te winnen).
De coördinator Huis van het Kind gaat na of het initiatief op een plek ligt waar al aanbod aanwezig is of niet?
De begrijpbaarheid van het initiatief (het doel en de mogelijkheden van kinderopvang moeten begrijpbaar zijn voor alle ouders).
Traditioneel wordt opvang bijvoorbeeld gezien als een dienst voor werkende ouders. Niet-werkende ouders beseffen niet altijd dat opvang ook voor hen bestaat.
De bruikbaarheid van het initiatief. Er kan wel opvang beschikbaar zijn, maar als de organisatie ervan niet is aangepast aan het leven van ouders, dan is die opvang niet bruikbaar.
De bekendheid: is het aanbod bekend? Het gebrek aan informatie en/of de gebrekkige informatieverspreiding is één van de belangrijkste drempels voor ouders om al dan niet gebruik te maken van kinderopvang. Zal het nieuwe opvanginitiatief gepubliceerd worden op het Lokaal Loket Kinderopvang van de gemeente Sint-Laureins.
Betaalbaarheid
Welke maatregelen neemt de kandidaat organisator bijvoorbeeld om te voldoen aan de voorwaarden voor een subsidie inkomenstarief?
2. Dienst omgeving
Komt het opgegeven pand in aanmerking voor een vergunning?
De wetgeving m.b.t. ruimtelijke ordening, milieu, etc. is uitgebreid en complex. Deze adviesvraag is er om in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen bepalen of er voor de kinderopvang een voorafgaande omgevingsvergunning vereist is en in voorkomend geval of het project voor vergunning in aanmerking kan komen.
3. De coördinator Huis van het Kind verleent een advies
4. Legt voor aan het LOK
In het geval er geen vergadering plaatsvindt in de korte toekomst zullen de leden uitgenodigd worden voor een online overleg ter bespreking van de aanvraag.
5. Advies voorleggen aan college van burgemeester en schepenen.
6. De coördinator bezorgt de organisator een digitaal kopie van het advies.
Indien de organisator Kinderopvang niet akkoord is met het advies kan hij gebruik maken van de algemene klachtenprocedure van het lokaal bestuur Sint-Laureins.
https://www.sint-laureins.be/meldingen-en-klachten
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Art. 2- Het reglement 'Bekomen van een opportuniteitsadvies bij opstart of uitbreiding van een opvanginitiatief in de gemeente Sint-Laureins' treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en loopt voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
De gemeenteraad keurt de hernieuwing van het reglement 'Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein' goed.
Het komt rechtmatig voor om in de vorm van een gemeentelijke retributie een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet van middelen, onder meer door de retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
De Technische Dienst heeft op 14 oktober 2022 een schrijven ontvangen van Fluvius betreffende het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
De huidige retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein loopt tot en met 31 december 2022.
In een schrijven van 14 oktober 2022 vraagt Fluvius de verlenging aan van het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein tot en met 31 december 2025.
Vanaf 1 januari 2023 zal opnieuw een retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein gevestigd worden. De inhoud van de huidige belasting wordt hierbij behouden, mits lichte aanpassing van de basisbedragen.
De gemeente en burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De Code werd n.a.v. meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten (GIPOD, KLIP, ...), geactualiseerd.
Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, behoudt het bestaande reglement, enkel de basisbedragen worden aangepast.
De retributie bedraagt voor werken in rijwegen € 10,24, voor werken in voetpaden € 7,88 en voor werken in aardewegen € 4,73.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij bedraagt de retributie € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Retributieheffing 2023-2024-2025:
De kredieten zijn in het meerjarenplan voorzien op volgende jaarbudgetrekeningen:
Art. 1- De gemeenteraad neemt kennis van de eindtijd van het reglement 'Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein', die ten einde loopt op 31 december 2022.
Art. 2- De gemeenteraad keurt de hernieuwing van het reglement 'Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein', als volgt goed:
Art. 1- Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein n.a.v. werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen zijn:
* alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
* alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Art. 2- Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt voor werken in rijwegen € 10,24, voor werken in voetpaden € 7,88 en voor werken in aardewegen € 4,73.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag, geldt voor een volledige dag.
Art. 3- Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Art. 4- Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Art. 5 - Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Art. 3- Het reglement 'Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein' treedt in werking vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Art. 4- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het reglement 'Retributie voor deelname aan sportactiviteiten en jeugdcultuurkampen en voor opvang voor en na sport- en jeugdcultuurkampen' goed.
Na een evaluatie van de retributie voor deelname aan sportactiviteiten en jeugdcultuurkampen alsook van de retributie opvang voor en na sport- en jeugdcultuurkampen lijkt het aangewezen enkele veranderingen en vereenvoudigingen door te voeren. De vorige reglementen zijn verouderd en niet meer aangepast aan de huidige werking van de gemeentelijke dienst Vrije Tijd.
Hoofddoel is een retributie toe te passen die transparant is voor de burger en tevens zorgt voor vereenvoudiging van de gemeentelijke dienstverlening.
Er wordt voorgesteld om het reglement als volgt te wijzigen:
Prijzen
De retributie voor sportactiviteiten en jeugdculturele activiteiten zou moeten worden aangepast gezien de stijgende kostprijs voor de gemeente maar tegelijk stellen we voor deze niet te sterk te verhogen omdat dit aanbod aanzien wordt als quasi het enige opvangaanbod in de gemeente.
De dienst Vrije Tijd maakt een onderscheid tussen de kampen op basis van extra activiteiten. Hierbij denken we aan kampen met een daguitstap met de bus of een uitstap naar het sportcentrum De Boerekreek of het survivalparcours of bijvoorbeeld gebruik van speciale materialen.
De diensten Sport en Jeugd bieden beide kampen aan. Dienst Sport biedt 'halve dag kampen' aan, voor de dienst Jeugd is dit niet van toepassing. De Dienst Jeugd zet naast kampen ook in op workshops, die steeds als 'halve dag activiteit' worden aangeboden.
Er worden geen kortingstarieven voorgesteld aangezien de tarieven sowieso al niet hoog zijn. Enkel kortingen via UiTPAS zijn opgenomen (kansentarief of punten sparen).
Vergelijking oude en nieuwe prijzen van jeugd-culturele activiteiten:
|
|
Oude retributie |
Prijs activiteit |
Prijs opvang |
Nieuwe totaalprijs |
| Themakamp volledige dag |
€ 12 |
€ 12 |
€ 3 opvang |
€ 15 |
| Themakamp met extra activiteit of opstartkosten |
€ 15/dag |
€ 17/dag |
€ 3 opvang |
€ 20 |
| Workshop - halve dag |
n.v.t. |
€ 8 |
Geen opvang |
€ 8 |
Vergelijking oude en nieuwe prijzen van sportactiviteiten:
| Sportieve activiteiten |
|||||
|
|
Oude retributie |
Prijs activiteit |
Prijs opvang |
Nieuwe totaalprijs |
|
| Sportinitiaties tijdens het schooljaar: aanbod per trimester |
|
|
|
|
|
| Sport- en kleuteracademie |
€ 2,5 |
€ 2,5/les/u |
Geen opvang |
€ 2,5 |
|
| Sportkampen tijdens de schoolvakanties: |
|||||
| Omnisport- en kleuterkampen |
€ 12/dag |
€ 12/dag |
€ 3 opvang |
€ 15/dag |
|
| Halve dag |
€ 6 |
€ 6 |
€ 2 opvang |
€ 8 |
|
| Omnisport- of kleuterkampen met een extra activiteit of opstartkosten |
€ 15/ dag |
€ 17/dag |
€ 3 opvang |
€ 20/dag |
|
| Sportlessen voor volwassenen: |
|||||
| -55 jaar |
€ 5/les |
€ 5/les |
Geen opvang |
€ 5 |
|
| +55 jaar |
€ 4/les |
€ 4/les |
Geen opvang |
€ 4 |
|
De jaarkalender en bijhorende tarieven worden jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd ter goedkeuring.
De retributie is verschuldigd door de persoon die instaat voor de opvoeding van het kind of door de persoon die aan de activiteit deelneemt.
Betaling en inschrijving
Betalingen en inschrijvingen gebeuren enkel en alleen via het online boekingssysteem. Indien nodig kan beroep gedaan worden op de medewerkers van de Dienst Vrije Tijd rol als balie voor online module.
Terugbetaling
In het verleden was het zo dat een terugbetaling van de retributie voor sport- en jeugdculturele activiteiten kon mits het voorleggen van een medisch attest. Door het in voege gaan van het online boekingssysteem betekende dit dat de gemeente steeds alle administratieve kosten van deze boeking voor zijn rekening nam. Het lijkt dan ook alleen maar aangewezen in een veranderend retributiereglement deze administratieve kosten in het geval van een terugbetaling door te rekenen aan de klant.
Er kan een terugbetaling voorzien worden mits voorleggen van een medisch attest. Hierbij dient de administratiekost steeds betaald te worden.
Er kan ook een terugbetaling plaatsvinden zonder medisch attest op voorwaarde dat dit schriftelijk wordt gemeld aan de dienst Vrije Tijd, 15 werkdagen op voorhand en op basis van gegronde reden én na goedkeuring door de dienst Vrije Tijd.
Er is eveneens een module opgenomen waarbij de dienst Vrije Tijd zelf kan annuleren en waarbij dan ook de administratieve kosten terugbetaald worden.
Voorstel nieuwe retributie voor terugbetaling en enkel na schriftelijke annulatie:
| Tijdstip annulering |
Annulering door klant |
Annulering door de Dienst Vrije Tijd** |
| Vóór aanvang |
Volledige terugbetaling van de retributie verminderd met administratiekosten* mits geldig medisch attest. |
Volledige terugbetaling van de retributie. |
| Op de eerste dag mits doktersattest |
Terugbetaling verminderd met één dag en administratiekosten*, mits geldig medisch attest. |
Volledige terugbetaling van de retributie. |
| Vanaf de tweede dag |
Terugbetaling naar rato van het aantal geschrapte en begonnen dagen verminderd met administratiekosten* mits geldig medisch attest. |
Volledige terugbetaling naar rato van het aantal geschrapte dagen. |
* De administratiekost van € 8 wordt steeds in rekening gebracht bij terugbetaling (tenzij bij annulering door de Dienst Vrije Tijd).
De administratiekost voor online reservaties zit verwerkt in de prijs voor de aanbieder.
Overzicht terugbetaling retributie zonder medisch attest:
Annuleren bij de Dienst Vrije Tijd is mogelijk:
Externe activiteiten en evenementen
Tickets aangekocht door gemeente Sint-Laureins in het kader van een activiteit of uitstap bij een externe organisatie kunnen nooit worden terugbetaald. Een voorbeeld hiervan is een uitstap naar Popeiland waarbij de dienst Jeugd het busvervoer organiseert en de tickets op voorhand aankoopt voor de aangemelde deelnemers.
Voorstel tot schrapping
Artikel 94 van het gemeentedecreet wegens overbodig. De inschrijving en betaling verloopt volledig via het online boekingssysteem waardoor dit artikel verwaarloosbaar is. Anderzijds hebben we wel voorzien dat de burger terecht kan op de Dienst Vrije tijd bij moeilijkheden met het online aanmelden of betalen. Dienst Vrije tijd meldt op dat moment eveneens aan in het online boekingssysteem via 'balie rol'.
Voorstel tot toevoeging
De jeugd- en sportdienst hopen ook door de retributie voor opvang voor en na sportkampen, jeugdcultuurkampen, aan te passen het volledige concept gebruiksvriendelijker te maken voor ouders. Vroeger werd de opvang berekend aan € 0,50 per kwartier. Bij inschrijving werd bevraagd welke momenten het kind aanwezig zal zijn in de opvang en op die manier doorgerekend aan de ouder bij afrekenen van het kamp. Het is veel voorkomend dat kinderen meer of minder aanwezig zijn in de opvang wat voor extra administratie zorgt naar facturatie toe.
In het nieuwe reglement is er voor gekozen om de prijs voor de opvang onmiddellijk te verrekenen in de totaalprijs van de activiteit. Dit zorgt voor vereenvoudiging voor de gemeentelijke diensten en dienstverlening. Er wordt een vast bedrag gehanteerd voor de opvang, namelijk € 2 voor een halve dag en € 3 voor een volledige dag. In het overzicht (tabel) wordt weergegeven voor welke activiteit opvang voorzien wordt.
Na aanmelden voor de opvang via opvolgvragen tijdens het inschrijven in het online systeem kunnen deelnemers/kinderen terecht in de opvang. De opvang wordt voorzien van 7.00 tot 9.30 uur en van 16.00 tot 18.00 uur.
Voorstel om voorlopig geen hoge prijsstijgingen door te voeren in afwachting van een bijkomend opvanginitiatief.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023. De retributiereglementen van 18 april 2013 en 20 februari 2014 worden opgeheven:
Art. 1- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het reglement 'Retributie voor deelname aan sportactiviteiten en jeugdcultuurkampen en voor opvang voor en na sport- en jeugdcultuurkampen' goed, als volgt:
Art. 1– Retributie gemeentelijk jeugd- en sportaanbod
Jeugdculturele activiteiten
| Jeugdculturele activiteiten | |||
| Prijs activiteit | Prijs opvang | Totaalprijs | |
| Themakamp volledige dag | € 12/dag | € 3 opvang | € 15 |
| Themakamp met extra actiiviteit of opstartkosten | € 17/dag | € 3 opvang | € 20 |
| Workshop - halve dag | € 8 | Geen opvang | € 8 |
Sportactiviteiten
| Sportieve activiteiten | |||
| Prijs opvang | Totaalprijs | ||
| Sportinitiaties tijdens het schooljaar: aanbod per trimester | |||
| Sportinitiaties of lessenreeks | € 2,50/les/uur | Geen opvang | € 2,50/uur |
| Sportkampen tijdens de schoolvakanties | |||
| Omnisport- of kleuterkampen | € 12/dag | € 3 opvang | € 15 |
| Halve dag | € 8 | € 2 opvang | € 10 |
| Omnisport- of kleuterkampen met een extra activiteit of opstartkosten | € 17/dag | € 3 opvang | € 20 |
| Sportlessen voor volwassenen | |||
| - 55 jaar | € 5/les | Geen opvang | € 5 |
| + 55 jaar | € 4/les | Geen opvang | |
| Tijdstip annulering | Annulering door klant | Annulering door de Dienst Vrije Tijd |
| Vóór aanvang | Volledige terugbetaling van de retributie verminder met administratiekosten*, mits geldig medisch attest. | Volledige terugbetaling van de retributie. |
| Op de eerste dag mits doktersattest | Terugbetaling verminderd met één dag en administratiekosten*, mits geldig medisch attest. | Volledige terugbetaling van de retributie. |
| Vanaf de tweede dag | Terugbetaling naar rato van het aantal geschrapte en begonnen dagen verminderd met administratiekosten*, mits geldig medisch attest. | Volledige terugbetaling naar rato het aantal geschrapte dagen. |
* De administratiekost van € 8 wordt steeds in rekening gebracht bij terugbetaling (tenzij bij annulering door de Dienst Vrije Tijd).
** Bij annulering door de Dienst Vrije Tijd gelden de terugbetalingsvoorwaarden zoals opgenomen in 4.1.
4.3. Externe activiteiten en evenementen
Tickets aangekocht door gemeente Sint-Laureins in het kader van een activiteit of uitstap bij een externe organisatie kunnen nooit worden terugbetaald.
Art. 5- Huishoudelijk reglement
Algemene afspraken omtrent jeugdculturele- en sportactiviteiten vind je in het huishoudelijk reglement
Art. 6- Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023. De retributiereglementen van 18 april 2013 en 20 februari 2014 worden opgeheven.
Art. 2- Het reglement 'Retributie voor deelname aan sportactiviteiten en jeugdcultuurkampen en voor opvang voor en na sport- en jeugdcultuurkampen' treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Art. 4- Het gemeenteraadsbesluit van 18 april 2013 betreffende de retributie opvang voor en na sportkampen en/of speelpleinwerking, het gemeenteraadsbesluit van 18 april 2013 betreffende de retributie voor deelname aan sportactiviteiten en het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2014 betreffende het retributiereglement voor deelname aan jeugdcultuurkampen, worden opgeheven vanaf 1 januari 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door de op voordracht van de gemeente benoemde bestuurder over de werking van de intergemeentelijke opdrachtgevende vereniging IVM.
Het decreet lokaal bestuur stelt dat een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens twee maal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag dient uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting dient te verstrekken bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De raad van bestuur van IVM heeft in zijn zitting van 21 januari 2020 beslist de respectievelijk aangeduide vertegenwoordigers in de raad van bestuur te mandateren conform artikel 441 van het decreet lokaal bestuur minstens twee maal per jaar tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad in hun gemeente, verslag uit te brengen over de uitoefening van de bevoegdheden bij het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
De nota in bijlage toegevoegd geeft extra toelichting over volgende punten:
DOELSTELLING 1: IVM biedt EHBM
DOELSTELLING 2: IVM als kenniscentrum voor milieu- en materialenbeleid in de regio
DOELSTELLING 3: IVM draagt bij tot een duurzaam materialen- en energiebeleid (uitbouw eindverwerkingsinstallatie)
DOELSTELLING 4: IVM biedt ondersteuning voor en draagt bij tot de realisatie van de klimaatdoelstelling en het circulair denken
Bijkomende doelstellingen:
Enige artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door de op voordracht van de gemeente benoemde bestuurder over de werking van de intergemeentelijke opdrachtgevende vereniging IVM.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 en aan de afzonderlijke punten die dit vereisen.
De gemeente Sint-Laureins ontving de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van IVM die plaats vindt op 7 december 2022, met de voorstelling van de agenda, samen met de documentatiestukken.
De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 werd als volgt vastgesteld door de raad van bestuur:
Art. 1- De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 en aan de afzonderlijke punten die dit vereisen:
Art. 2- De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente Sint-Laureins wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 6.684 stemmen.
De gemeenteraad beslist met ingang vanaf heden om IVM, de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland, Sint-Laureinsesteenweg 29 - 9900 Eeklo, aan te duiden als aankoopcentrale voor onze gemeente.
In de brief van 30 september 2022 deelt IVM mee dat de lopende opdracht voor de inzameling en verwerking van textiel eindigt in mei 2023 en dat er een nieuw bestek dient te worden voorbereid. IVM wil hiervoor opnieuw als aankoopcentrale optreden.
IVM, de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland, waar onze gemeente lid van is, heeft een uitgebreid takenpakket en biedt aan haar leden heel wat diensten aan met betrekking tot de organisatie rond de ophaling, inzameling en verwerking van afval.
IVM staat in voor het beheer van het gemeentelijk recyclagepark, organiseert de huis-aan-huis inzameling van verschillende afvalfracties, zorgt voor heel wat sensibilisatie en communicatie naar de inwoners en treedt op als aankoopcentrale en opdrachtencentrale.
Zo organiseert IVM de gezamenlijke aankoop voor haar leden van gft-containers, compostbakken, restafval- en PMD-zakken enzovoort. IVM treedt ook op als aankoopcentrale voor de plaatsing van textielcontainers.
Door IVM aan te duiden als aankoopcentrale voor heel wat materialen en diensten die te maken hebben met de inzameling en verwerking van afvalfracties, kan de gemeente ontzorgd worden en een beroep doen op de technische, administratieve en juridische ondersteuning en expertise van IVM bij het doorlopen van de overheidsopdrachten.
Er wordt dan ook voorgesteld om IVM aan te duiden als aankoopcentrale voor onze gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt ook gevraagd om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de procedure tot het instappen van de raamovereenkomst tot het plaatsen van textielcontainers op ons grondgebied en bij andere raamovereenkomsten die IVM aanbiedt.
Er zijn geen kosten verbonden aan de aanduiding van IVM als aankoopcentrale. De gemeente is reeds lid van IVM.
Art. 1- De gemeenteraad beslist met ingang vanaf heden om IVM, de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland, Sint-Laureinsesteenweg 29 - 9900 Eeklo, aan te duiden als aankoopcentrale voor onze gemeente.
Art. 2- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing en in te stappen bij de raamovereenkomsten die IVM aanbiedt als aankoopcentrale, zoals de inzameling van textiel via de plaatsing van textielcontainers, de aankoop van restafval- en PMD-zakken, de aankoop van compostmateriaal en zwerfvuilmateriaal en mogelijks het leveren van andere materialen en diensten.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Op 13 december 2022 vindt de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv plaats.
De oproepingsbrief werd bezorgd op 30 september 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
Het lokaal bestuur Sint-Laureins is aangesloten bij TMVS dv.
Afgezien van de algemene jaarvergadering wordt minstens één buitengewone algemene vergadering belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar om een bespreking te wijden aan de te ontwikkelen activiteiten, de te volgen strategie en de door de raad van bestuur opgestelde begroting voor het volgende boekjaar.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad van 17 september 2020 werd de heer Hugo Coene aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS dv. De heer Franky Cornelis werd aangeduid als plaatsvervanger.
De aangetekende oproepingsbrief van 30 september 2022 vermeldt de door de raad van bestuur vastgestelde agenda voor de buitengewone algemene jaarvergadering, die is samengesteld als volgt:
Art. 1- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2- De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, de heer Hugo Coene, en plaatsvervanger, de heer Franky Cornelis, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering van welzijnsvereniging Audio van 30 september 2022, waar de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2022 werd besproken.
Welzijnsvereniging Audio bezorgde aan de gemeente het verslag van de algemene vergadering van 30 september 2022.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Op de agenda van de algemene vergadering van 30 september 2022 stond de opvolgingsrapportering eerste semester 2022.
Audio kan positieve resultaten voorleggen inzake kwaliteitsvolle groei met de toetreding van twee nieuwe groepen, het bewaken van de kwaliteitsvolle dienstverlening, het volgen van de auditstandaarden en de tevredenheid van de medewerkers. De missie van Audio inzake regelmatige auditactiviteit bij de deelgenoten kan echter beter vermits negen groepen geen audit bestelden. De doelstelling inzake kostendekkende werking zal men dit jaar niet bereiken.
Op basis van de prognose wordt het boekjaar afgesloten met een negatief resultaat.
De opbrengsten voor einde 2022 worden geschat op 99.000 euro lager dan voorzien. Dit is vooral te wijten aan de lagere personeelsbezetting dan oorspronkelijk gepland en de overdracht van directie. De kosten voor 2022 worden geraamd op 52.000 euro lager dan het budget.
Alle leden van de algemene vergadering bevestigden dat er geen opmerkingen zijn op de rapportering.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering van welzijnsvereniging Audio van 30 september 2022, waar de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2022 werd besproken.
Het bestek met nr. FIN/AKP/22036 en de raming voor de opdracht “Levering server- en netwerkinfrastructuur voor gemeente en OCMW”, opgesteld door de aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Levering server- en netwerkinfrastructuur voor gemeente en OCMW” werd een bestek met nr. FIN/AKP/22036 opgesteld door de aankoopdienst.
De huidige serverinfrastructuur en netwerkinfrastructuur van lokaal bestuur Sint-Laureins is minimum 6 jaar oud en aan vervanging toe. Een deel van de hardware zit in het laatste jaar support en een ander deel wordt niet meer ondersteund. Een nieuwe server- en netwerkinfrastructuur is nodig. Het vervangen van de Switchen en de Firewalls worden optioneel in de opdracht voorzien.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De duurtijd van de overeenkomst is langer dan 4 jaar, te verklaren door de langere garantie die standaard door de leveranciers wordt aangeboden, zijnde 5 à 6 jaar.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Sint-Laureins de procedure zal voeren en in naam van OCMW Sint-Laureins bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 200.000,00 excl. btw of € 242.000,00 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0110-00/241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A-02.01.01) en in het budget van de volgende jaren en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Art. 1- Het bestek met nr. FIN/AKP/22036 en de raming voor de opdracht “Levering server- en netwerkinfrastructuur voor gemeente en OCMW”, opgesteld door de aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 200.000,00 excl. btw of € 242.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3- Gemeente Sint-Laureins wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Sint-Laureins bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 4- In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 5- Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art. 6- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 7- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0110-00/241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A-02.01.01) en in het budget van de volgende jaren.
Onafhankelijk raadslid Johan Francque deelt mee:
Voor de kerk van Bentille wordt er vooral tijdens het begin en het einde van de schooluren met de wagen geparkeerd (zie foto). Dit zijn echter geen aangeduide parkeerplaatsen. Ook tijdens de openingsuren van Pitabar “De kruimel” wordt het kerkplein soms als parkeerplaats gebruikt. Onlangs heeft de politie meerdere bestuurders geverbaliseerd, met een vrij grote boete tot gevolg.
Vraag:
Kan de gemeente dit oplossen, zodat een boete kan vermeden worden, door onder andere:
De aanvullende agendapunten 1,2 en 6 worden samen toegelicht en behandeld. De aanvullende agendapunten 1 en 2 wordt toegelicht door Johan Francque, onafhankelijk raadslid en aanvullend agendapunt 6 door raadslid Patrick De Greve, namens de CD&V-fractie.
Schepen Claudine Bonamie schetst de situatie van bij aanvang tot nu.
Naar aanleiding van het bouwproject van de school, kwam eind augustus de vraag naar overleg met de school, de preventieambtenaar van de school, diensthoofd van de Technische Dienst, de politie, burgemeester en schepen. Uit dit gesprek kwam het voorstel om éénrichtingsverkeer in te voeren in de Sint-Jansstraat, maar dit werd niet goed onthaald door de handelaars.
Nadien kwam er een nieuw overleg in aanwezigheid van de burgemeester waar de piste werd bekeken om de kinderen via het kerkhof naar de school te brengen over het depot van de Technische Dienst. De opstart van de Technische Dienst samen met de passage van de schoolkinderen zorgde voor een onveilige situatie. Toen is gevraagd aan de interne preventiedienst om de situatie te bekijken en advies te geven. Dit was negatief om diverse redenen, waardoor deze piste moest worden verlaten. Wij als gemeente zijn eindverantwoordelijke op het depot.
Er is toen gezocht naar een alternatief voorstel. In het rapport werd voorgesteld om een kiss & ride te maken zodat de kinderen via het voetpad en het pad langs de kerk naar school zouden kunnen. De combinatie van parkerende auto's voor de kerk en de kinderen die passeren is ook niet veilig, vandaar dat we daar uitneembare paaltjes zullen plaatsen, deze zijn reeds in bestelling.
Afgelopen dinsdag volgde een nieuw plaatsbezoek, het klopt dat de 3 parkeerplaatsen kiss & ride te weinig zijn. De meeste onveilige situaties komen er door het rijgedrag van de mensen zelf. Ook de begeleiding van de school uit is niet ideaal, deze mensen staan op de hoek van het voetpad en houden de kinderen daar in een groepje. Het voetpad is daar te smal, op dat moment creëren zij zelf de onveilige situatie.
We hebben dan gezegd dat deze situatie niet kon blijven bestaan. De school was hiermee niet akkoord. Op donderdagavond 10 november is er overleg geweest met verschillende partijen (m.u.v. de gemeentelijke preventieambtenaar). Op dat moment werden 4 opties uitgewerkt en werd afgesproken dat er zou worden terug gegaan naar interne preventiedienst en ook aan IVM (exploitant recyclagepark). Er zijn echter 2 problemen: tussen het recyclagepark en de Technische Dienst is er een hoogteverschil. Daarnaast maken de Vlarembepalingen het onmogelijk om een scenario over het recyclagepark uit te werken, buiten de openingsuren moeten de poorten namelijk gesloten blijven en is toegang voor onbevoegden verboden.
Daarnaast is het bijkomend advies van Securex opnieuw negatief. Vandaar dat het voorstel werd gedaan om af te stappen van piste over het depot. Het nieuwe voorstel is om de parking aan de linkerzijde volledig voor te behouden (kortparkeren) voor de ouders. We zouden een wandelpad creëren (mogelijks piste met blokken) zodanig dat de kinderen achter de auto's zouden kunnen wandelen. Ook zou worden gevraagd aan de school om de aankomst van de kinderen ruimer te spreiden. We zouden ook voorstellen dat de ouders hun kinderen zelf naar school brengen, er zou wel een verkeersouder wel aanwezig zijn om een oogje in het zeil te houden.
We kunnen nogmaals in overleg gaan met de school over een haalbare oplossing voor de school, maar we laten de piste van het depot los.
Raadslid Johan Francque antwoordt hierop dat hij verschillende malen ter plaatse was en weinig beweging zag op de Technische Dienst. Het is in elk geval goed dat er een oplossing is.
Raadslid Kristof Goethals merkt op dat sociale media al op verschillende manieren is ingezet in dit dossier. Er is een mentaliteitswijziging bij de ouders, men wil graag zo dicht mogelijk rijden met de wagen. Er werd reeds vroeger aan de school gevraagd of zij een plan van aanpak hadden en toen kwam de feedback dat dit was voorzien.
Raadslid Johan Francque zegt dat hij een andere mentaliteit heeft.
Raadslid Kristof Goethals herhaalt dat de oplossing over de Technische Dienst geen goede oplossing is. Het is belangrijk om een plan van aanpak op te maken. Daarnaast is de wegcode van toepassing op de openbare weg en deze moet worden gevolgd.
Raadslid Patrick De Greve gaat niet akkoord. Het gegeven is dat we er iets moeten aan doen en dat er een antwoord moet geboden worden. In mei werd dit vooruit geschoven. Het voornaamste is dat er een veilige oplossing komt in overleg met de school. Het is belangrijk om een oplossing te zoeken en niet steeds te wijzigen. We zitten in een veranderende maatschappij en elk in zijn situatie. Het is belangrijk om altijd een oplossing te zoeken in overleg met school. We moeten vermijden dat er iets gebeurt.
Raadslid Johan Francque vult aan dat we nu in een moeilijke situatie zitten en moeten proberen samenwerken, maar dat de situatie veel zal verbeteren als de nieuwe school er staat.
Schepen Claudine Bonamie vult nog aan dat er bijkomende paaltjes worden voorzien aan de kerk.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van schepen Claudine Bonamie op de vragen van onafhankelijk raadslid Johan Francque en op de vraag van de CD&V fractie.
Onafhankelijk raadslid Johan Francque deelt mee:
Door het bouwen van een nieuw schoolgebouw zijn er oplossingen gezocht om de kinderen veilig naar school te laten gaan.
Één van de voorstellen was om, via de Technische Dienst en langs het kerkhof de kinderen, de school onder begeleiding veilig te laten bereiken. Na navraag bij begeleiders was dit een zeer veilige oplossing temeer omdat het in tijd zeer beperkt en voor de Technische Dienst maar een kleine (zeer) tijdelijke medewerking was. Voor de kinderen was dit een goede oplossing en voor de ouders gaf dit een veilig gevoel.
Vraag:
Waarom heeft de gemeente deze medewerking/dienstverlening en goede oplossing stop gezet?
Dit agendapunt werd samen behandeld met aanvullend agendapunt 1.
Onafhankelijk raadslid Johan Francque deelt mee:
De versmallingen die zijn aangebracht in dit stuk van de Sint-Jansstraat, de oprit naar de Technische Dienst en het containerpark leidt soms tot onveilige toestanden, vooral tijdens het begin en het einde van de schooluren. Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten soms met hun fiets laveren tussen auto's en vrachtwagens (zie bijgevoegde foto's door bezorgde ouders meegedeeld).
Vraag:
Kan dit stuk weg als fietsstraat aangepast worden, waardoor de fietser voorrang heeft en de snelheid van de voertuigen max. 30km/uur is. Is de gemeente daartoe bereid? Tevens zullen de aanpalende buren verlost zijn van het lawaai van de voertuigen, die met overdreven snelheid over de gegoten kasseistrook rijden.
Het agendapunt wordt toegelicht door Johan Francque, onafhankelijk raadslid.
De burgemeester antwoordt hierop dat wie zich in het verkeer begeeft, zich blootstelt aan gevaren. Snelheid is hierbij een doorn in het oog. Bij de aanleg van de Sint-Jansstraat werden daarom wegversmallingen aangebracht in de vorm van parkeerstroken, dit bracht soms gevaarlijke situaties met zich mee. Bij de gedeeltelijke heraanleg van de Sint-Jansstraat werden fietssuggestiestroken aangebracht en werden paaltjes geplaatst.
Er werd mondeling advies gevraagd aan de politie in verband met een fietsstraat, hierin adviseren zij dat hiervoor de helft van het verkeer fietsers moet zijn, anders is dit niet interessant. Dit lijkt dus moeilijk te motiveren. Een snelheidsbeperking kan niet van vandaag op morgen beslist worden, hiervoor is consensus nodig. Meewerken aan een veilige situatie is uiteraard een taak van de gemeente.
Raadslid Franky Cornelis geeft mee dat er wel degelijk een bord staat om tijdens de schooluren een zone 30 te maken (bord ter hoogte van containerpark). Raadslid Kristof Goethals bevestigt dit.
Raadslid Johan Francque zegt dat een constante snelheidsbeperking van 30 km/u mogelijks een oplossing kan zijn. De bebording zou ook moeten worden aangepast (voorrangspijl zou moeten uitgezonderd fietsers worden).
De burgemeester antwoordt hierop dat het advies van de politie nogmaals zal worden gevraagd.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de burgemeester Franki Van de Moere op de vraag van Johan Francque, onafhankelijk raadslid.
Onafhankelijk raadslid Johan Francque deelt mee:
Blijkbaar zijn er regelmatig problemen, betreft het busvervoer van de Sentse scholieren, zodat deze soms te laat zijn op hun school zijn. Blijkbaar zijn de bussen soms overvol. In het verleden was dit niet het geval. Het kan toch niet dat “De Lijn” niet in staat is om de Sentse scholieren tijdig ter plaatse te brengen.
Vraag:
Het agendapunt wordt toegelicht door Johan Francque, onafhankelijk raadslid, aansluitend wordt agendapunt 7 behandeld.
Schepen Claudine Bonamie antwoordt hierop dat de beslissing van de staatssecretaris en het kernkabinet om een asielcentrum op te richten in Sint-Laureins dateert van november 2021. Bij de twee bezoeken op het kabinet werden de mogelijke problemen, waaronder dit aangekaart. De staatssecretaris zei toen dat er geen onoverkomelijke problemen waren en dat ze zouden worden aangepakt als ze zich voordeden.
Momenteel zijn er nog maar 147 asielzoekers. Ondertussen is het inderdaad een probleem en zitten de bussen overvol.
In het kader van een asielcentrum hebben wij twee wettelijke taken: de dienstverlening burgerzaken en de tweede taak is om de kinderen naar het lager onderwijs te laten gaan. Dit nemen wij op.
Het busvervoer behoort niet tot onze bevoegdheid. Wij hebben zowel naar het Rode Kruis als naar de staatssecretaris gemeld dat het probleem zich voordoet en aangedrongen op een spoedige oplossing. Er kwam toen een antwoord van de staatssecretaris dat dit zou worden bekeken. Deze week stellen zich opnieuw problemen en hebben wij opnieuw een e-mail overgemaakt naar het kabinet en naar het Rode Kruis. Wij doen er alles aan om deze mensen aan te porren zodanig dat er een oplossing komt.
Raadslid Johan Francque vraagt naar controles om de schoolgaande kinderen voorrang te geven.
Schepen Hugo Coene vult aan dat wij niet kunnen controleren wie er op de bus stapt, wij hebben deze bevoegdheid niet. Het is de plicht, verantwoordelijkheid van de staatssecretaris om dit aan te pakken, ze had één jaar de tijd.
Schepen Tom Lacres vult aan dat zijn eigen kind dagelijks op de bus zit en hij dus zeer betrokken is. Vandaag in de krant verwijst de staatssecretaris naar de andere bevoegde ministers en legt ze de bal in het kamp van iemand anders. Wij moeten als lokaal bestuur de problemen niet altijd oplossen, zeker in zaken die al van bovenaf beslist zijn.
Raadslid Johan Francque volgt deze redenering, maar denkt dat men in Brussel hier geen oor naar heeft. Hij stelt voor om samen actie te voeren.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van schepen Claudine Bonamie op de vraag van Johan Francque, onafhankelijk raadslid.
De CD&V-fractie deelt mee:
Tijdens de zomervakantie 2021 en nog eens geagendeerd op gemeenteraad maart 2022, hebben we de vraag gesteld om het wandelpad, verbindingsweg Burgemeester van de Keerestraat en Kloosterstraat, te verbreden en te verharden.
Dit kan op een ecologische manier gebeuren. Het wandelpad wordt veelvuldig gebruikt, zowel door kinderen als volwassenen, te voet, maar ook met rollators, kinderwagens, etc. Bij hevige regenval blijft het water staan. Niet ideaal met de wintermaanden voor de deur.
Vraag;
Is hier een reden voor waarom dit eenvoudig werk tot op heden nog niet is uitgevoerd?
Het agendapunt wordt toegelicht door CD&V-raadslid, Patrick De Greve die heeft vastgesteld dat het probleem ondertussen is opgelost.
De burgemeester antwoordt dat dit op de takenlijst van de Technische Dienst stond en ondertussen inderdaad is uitgevoerd.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de burgemeester op de vraag vanuit de CD&V-fractie.
De CD&V-fractie deelt mee:
Op de vorige gemeenteraad werd meegedeeld dat de gemeente een veiligheidsstudie zou laten uitvoeren door Securex betreffende de veiligheid vooral op en rond de site van de Technische Dienst.
Vraag:
Wat leverde het rapport van Securex op en is er overleg geweest met de schooldirectie?
Dit agendapunt werd samen behandeld met aanvullend agendapunt 1.
De CD&V-fractie deelt mee:
Ondertussen hebben de asielzoekers hun intrede gedaan in het Godshuis.
Bij vorige gemeenteraad werd terloops, na de officiële agenda, door de schepen meegedeeld dat alles naar wens verliep, tegen alle verwachtingen in. Gezien het toen beperkt aantal verblijvende asielzoekers logisch. Ondertussen is het aantal verblijvende asielzoekers toegenomen en kwamen de eerste problemen de kop opsteken.
Beelden op sociale media hoefden geen uitleg.
Vraag:
Vanuit de stad Eeklo werd een overleg gepland met gemeente Sint-Laureins, De Lijn en directie van de school waar de kinderen verblijvende in het Godshuis onderwijs volgen. Een half uur voor aanvang overleg kwam van uit onze gemeente de melding dat de waarnemende burgemeester niet aanwezig kon zijn. Waarom is er geen vervanger naar het toch wel belangrijk overleg gestuurd?
Het agendapunt wordt behandeld aansluitend op aanvullend agendapunt 4 en wordt toegelicht door CD&V-raadslid, Patrick De Greve. Hij geeft aan dat de gemeente in dialoog zou moeten gaan en toch ook de nodige budgetten ter beschikking gesteld krijgt.
Schepen Hugo Coene antwoordt hierop dat we hier enkel een bijkomende medewerker Burgerzaken kunnen mee aanwerven voor de nodige administratie. Verder zijn nog ambtenaren die hier vaak mee bezig zijn. Het probleem met het busvervoer moet worden opgelost vanuit Brussel, dit was reeds lang aangekaart. Er werd veel te laat actie genomen, men was onvoorbereid, dit is onbehoorlijk bestuur.
Raadslid Patrick De Greve zegt dat van hieruit ook is gewacht en dat wij wel actie hadden moeten nemen. Mensen worden gefrustreerd en dit moeten we vermijden.
Schepen Claudine Bonamie geeft toelichting bij de vergaderingen: het overleg met De Lijn heeft plaatsgevonden en daar hebben wij inderdaad beslist om niet te gaan. Een andere vergadering is deze i.v.m. de OKAN-klassen. De dag voordien werden wij uitgenodigd door Eeklo en daar is de dag zelf afgezegd door ons aangezien wij geen middelbaar onderwijs aanbieden op ons grondgebied en daar dus ook geen verplichtingen in hebben.
Vooraf hebben wij ook overleg gehad met de scholen, rond het lager onderwijs. Recent werd de boodschap gegeven aan het Rode Kruis dat de capaciteit van de scholen in Sint-Laureins zelf bijna bereikt is. Er werd gevraagd dat zij dit signaleren aan Brussel. Wij hebben extra ondersteuningsuren voor anderstalige nieuwkomers. Tijdens het eerste overleg rond onderwijs met het Rode Kruis werd voorgesteld om een wereldklas te maken in het Godshuis zelf, leerkrachten zijn er immers voldoende, het probleem is het vervoer. Toen is er door de centrumleiding zelf pertinent gezegd van niet o.w.v. de inburgering van de asielzoekers. Nu deze problematiek er is, zou men alsnog kunnen beslissen om een wereldklas op te richten. Dit zou een deel van het probleem kunnen oplossen. Het voorstel van een wereldklas in de voormiddag werd ook voorgesteld, maar ook dit bleek niet wenselijk. Er werden dus al diverse voorstellen gedaan. Als onze twee lagere scholen in Sint-Laureins hun capaciteit hebben bereikt, begint het probleem opnieuw.
Raadslid Tom Lacres komt nogmaals terug op het bedrag dat de gemeente krijgt, maar verwijst ook naar het bedrag dat het Rode Kruis krijgt voor de exploitatie van het centrum in Sint-Laureins, het gaat over 4 miljoen euro bij volledige bezetting. De gemeente krijgt 70.000 euro. Over het bedrag dat de eigenaars krijgen, ontvangen wij zelfs geen informatie. Als hier open over zou kunnen worden gecommuniceerd, zou het ook duidelijker zijn wie verantwoordelijkheden moet nemen. Polarisatie wordt hier lokaal niet in de hand gewerkt, als we kleinschalig mensen kunnen opvangen, dan doen we dit. Dan kunnen deze mensen worden opgevangen en begeleid op onze schaal. Een verdeling over de verschillende gemeenten van de 100.000 voorziene opvangplaatsen zou billijk zijn, in Sint-Laureins zouden we eigenlijk 63 mensen moeten opvangen, maar wij hebben een totaal van 310 tijdelijk ontheemden en asielzoekers, dit is buiten proportie voor onze gemeente. De beleidsverantwoordelijken in Brussel hebben een grote verantwoordelijkheid.
Raadslid Patrick De Greve gaat er ook niet mee akkoord, maar vindt nog steeds dat je als politicus verantwoordelijkheid moet nemen en het probleem moet proberen oplossen. Aanwezig zijn op overlegmomenten is wel een taak van de politiek. Het probleem met de Lijn, daar moeten we wel iets aan proberen doen. De vraag is aan de politiek om toch iets te doen. Wat de eigenaars krijgen doet er niet toe.
Raadslid Tom Lacres vult aan dat het gaat over de besteding van belastinggeld. Sint-Laureins is wel een gastvrije gemeente en wil mensen opvangen, maar op maat van de gemeente. Voor de mensen die hier in het asielcentrum zitten is het ook geen cadeau.
Raadslid Johan Francque stelt zich nog de vraag of de lagere overheid altijd de hogere overheid moet volgen en de taken moet uitvoeren.
Raadslid Luc De Meyere vult aan dat de gemeente doet wat ze wettelijk moet doen, van hogerhand verwacht men veel meer. De oplossing is daarnet aangereikt. Als de OKAN-klassen hier zouden kunnen plaatsvinden in het Godshuis, is er geen probleem met het busvervoer. Deze zouden hier kunnen worden georganiseerd tot het probleem door De Lijn is opgelost. De verantwoordelijkheid ligt dus bij het Rode Kruis.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de antwoorden door schepenen Bonamie, Coene en Lacres op de vraag vanuit de CD&V-fractie.
De CD&V-fractie deelt mee:
We gaan er van uit dat afgevaardigden van uit het schepencollege reeds samen zijn gekomen met de collega’s uit de buurgemeenten, zijnde Assenede, Kaprijke en Eeklo. Bepaalde gemeenten deelden via de media reeds hun voorkeuren mee, zowel van uit de meerderheid als van uit oppositie.
Vraag:
Het agendapunt wordt toegelicht door CD&V-fractie, raadslid Patrick De Greve.
De burgemeester antwoordt hierop dat er vanaf het moment dat er ruchtbaarheid werd gegeven aan de mogelijkheid van fusies, er een tweeledige aanpak was:
- studieopdracht door Idea om de bestuurskracht na te gaan en de opportuniteiten te laten onderzoeken voor fusies met omliggende gemeenten;
- informele gesprekken met een delegatie van het college (met Assenede, Kaprijke, beide samen en als laatste Eeklo omdat daar de studie van Idea nog niet klaar was).
In het gesprek met Eeklo kwamen wij niet tot een consensus zoals die er zou moeten zijn. De visie op bestuur, beleid en fiscaliteit ligt te ver uit elkaar. Eeklo kon ons ook niet overtuigen om verder te doen met fusiegesprekken. De gesprekken met Eeklo worden dus niet verder gezet.
Met Kaprijke en Assenede was er een eerder opbouwend gesprek, dit betekent natuurlijk niet dat we automatisch met hen zouden fusioneren.
Op 8 november kwam de uitnodiging van Eeklo met de vraag naar een gesprek op 23 november met Eeklo, Kaprijke, Assenede. Gelet op het standpunt zijn we hier niet op ingegaan.
Bij al deze gesprekken was er een afvaardiging enkel vanuit het college en we zien niet direct een opening naar fusie. Het blijft voorlopig bij informele gesprekken die door de meerderheid kunnen gevoerd worden. Eens er een opening zou kunnen zijn, is het ook logisch dat hier ook vanuit de oppositie aanwezigheid is, maar momenteel is dit nog niet het geval.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord gegeven door de burgemeester op de vraag namens de CD&V-fractie.
Raadslid Franky Cornelis merkt op dat de Goochelaarstraat opnieuw onder water stond en vraagt of hier ondertussen al een oplossing is.
De burgemeester antwoordt hierop dat er nog geen oplossing is.
Raadslid Johan Francque komt terug op de problematiek van de parkeerplaatsen in Bentille. Voor de kerk en op het kerkplein worden paaltjes geplaatst, kunnen in aanvulling daarop - bij wijze van voorlopige oplossing: op de eerste parkeerplaats ook paaltjes worden geplaatst?
De burgemeester antwoordt hierop dat dit een mogelijkheid is.
De voorzitter sluit de zitting op 17/11/2022 om 21:52.
Jan Roets
Voorzitter van de gemeenteraad