De voorzitter opent de zitting op 15/12/2022 om 19:59.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 17 november 2022.
Op 17 november 2022 vond een zitting van de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraadszitting van 17 november 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel- De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen van de gemeenteraadszitting van 17 november 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijke klachten voor het jaar 2022.
Volgens het klachtenreglement van lokaal bestuur Sint-Laureins dienen de ontvankelijke klachten jaarlijks voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
Ter verhoging van de betrokkenheid van de burger heeft het lokaal bestuur op 17 maart 2022 een klachtenreglement goedgekeurd, conform de verplichting uit het decreet lokaal bestuur.
Het reglement schrijft voor dat er jaarlijks wordt gerapporteerd naar het college van burgemeester en schepenen en naar de gemeenteraad.
De ontvankelijke klachten werden voorgelegd aan het managementteam op 29 november 2022.
In het jaar 2022 werd 1 ontvankelijke klacht behandeld.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijke klachten voor het jaar 2022.
De begroting van de gemeente Sint-Laureins voor het dienstjaar 2023 van de politiezone Meetjesland Centrum wordt, overeenkomstig de goedgekeurde verdeelsleutel, vastgesteld als volgt:
Goedkeuring van de begroting van de politiezone Meetjesland-Centrum voor het dienstjaar 2023.
Op de begrotingscommissie van 18 november 2022 werd de begroting 2023 geadviseerd.
De begroting voor het dienstjaar 2023 wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
De begroting 2023 werd vastgesteld door de politieraad op 13 december 2022
Voor de begroting van het dienstjaar 2023 worden aan de gemeente volgende bijdragen gevraagd:
Totaal: € 855.296,75
Enig artikel- De begroting van de gemeente Sint-Laureins voor het dienstjaar 2023 van de politiezone Meetjesland Centrum wordt, overeenkomstig de goedgekeurde verdeelsleutel, vastgesteld als volgt:
De toevoegingen aan het algemeen gemeentelijk politiereglement worden goedgekeurd.
In het huidige politiereglement van de gemeente Sint-Laureins is geen bepaling opgenomen over het ophangen van (openbare) verlichtingsarmaturen aan gevels van private woningen.
Momenteel staat er niets opgenomen in het algemeen politiereglement over het ophangen van verlichtingsarmaturen aan de gevels van gebouwen.
Het lijkt aangewezen om dit op te nemen, gezien er in sommige gevallen overwogen wordt om deze armaturen op te hangen in functie van de beschikbare ruimte.
Er wordt voorgesteld om volgende toevoeging te doen aan het politiereglement:
Afdeling 5 - Het plaatsen van straatnaamborden, verkeerstekens, verlichtingsarmaturen en de nummering van huizen op de gevels van gebouwen
...
Artikel 2.5.0.2.
De eigenaar van een gebouw is ertoe gehouden op de gevel van het gebouw straatnaamborden, verkeerstekens, pictogrammen door de gemeente alsook verlichtingsarmaturen voor openbare verlichting te laten aanbrengen, mits daarvan 14 dagen op voorhand te zijn verwittigd.
Art. 1- De toevoegingen aan het algemeen gemeentelijk politiereglement worden goedgekeurd als volgt:
Afdeling 5 - Het plaatsen van straatnaamborden, verkeerstekens, verlichtingsarmaturen en de nummering van huizen op de gevels van gebouwen:
...
Artikel 2.5.0.2.
De eigenaar van een gebouw is ertoe gehouden op de gevel van het gebouw straatnaamborden, verkeerstekens, pictogrammen door de gemeente alsook verlichtingsarmaturen voor openbare verlichting te laten aanbrengen, mits daarvan 14 dagen op voorhand te zijn verwittigd.
Art. 2- Het gewijzigde reglement treedt in werking op 16 december 2022 voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
De voorlopige raming van het bestuur van de Generale Vrije Polders, ten bedrage van 108.506,85 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
De raming van de uit te voeren, ruimings-, - onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van de 3de categorie voor het jaar 2023.
Op datum van 18 oktober 2022 bezorgde het bestuur van de Generale Vrije Polders de voorlopige raming voor het dienstjaar 2023 van de uit te voeren ruimings- onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen 3de categorie voor het jaar 2023, zoals vermeld in de raming bijgevoegd in bijlage.
Totale raming, inclusief btw:
Reiten | 19.202,09 |
Ruimen | 4.280,64 |
Wandversterkingen | 39.941,08 |
Andere werken | 45.083,05 |
Totaal | 108.506,85 |
Het krediet is voorzien op jaarbudgetrekening GBB/0319-00/614326.
Enig artikel- De voorlopige raming van het bestuur van de Generale Vrije Polders, ten bedrage van 108.506,85 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
De voorlopige raming van het bestuur van de Slependammepolders, ten bedrage van 26.506,50 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
De raming van de uit te voeren, ruimings-, - onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van de 3de categorie voor het jaar 2023.
Op datum van 17 november 2022 bezorgde het bestuur van de Slependammepolders de voorlopige raming voor het dienstjaar 2023 van de uit te voeren ruimings- onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen 3de categorie voor het jaar 2023, zoals vermeld in de raming bijgevoegd in bijlage.
Totale raming, inclusief btw:
Reiten | 26.506,50 |
Ruimen | 0,00 |
Wandversterkingen | 0,00 |
Andere werken | 0,00 |
Totaal | 26.506,50 |
Het krediet is voorzien op jaarbudgetrekening GBB/0319-00/614326.
Enig artikel- De voorlopige raming van het bestuur van de Slependammepolders, ten bedrage van 26.506,50 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
De voorlopige raming van het bestuur van de Isabellapolder, ten bedrage van 9.001,12 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
De raming van de uit te voeren, ruimings-, - onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen van de 3de categorie voor het jaar 2023.
Op datum van 28 november 2022 bezorgde het bestuur van de Isabellapolder de voorlopige raming voor het dienstjaar 2023 van de uit te voeren ruimings- onderhouds- en herstellingswerken aan onbevaarbare waterlopen 3de categorie voor het jaar 2023, zoals vermeld in de raming bijgevoegd in bijlage.
Totale raming, inclusief btw:
Reiten | 1.434,68 euro |
Ruimen | 441,44 euro |
Wandversterkingen | 4.000,00 euro |
Andere werken | 3.125,00 euro |
Totaal | 9.001,12 euro |
Het krediet is voorzien op jaarbudgetrekening GBB/0319-00/614326.
Enig artikel- De voorlopige raming van het bestuur van de Isabellapolder, ten bedrage van 9.001,12 euro inclusief btw, voor het uitvoeren van werken aan waterlopen van derde categorie voor het dienstjaar 2023, wordt gunstig geadviseerd.
Het reglement Sente(n)bon wordt gewijzigd.
Verenigingen kunnen Sente(n)bonnen van 25 euro en/of 50 euro aankopen met een korting van 20% voor een totaal bedrag van 250,00 euro per jaar. Zij kopen deze bonnen meestal om cadeau te doen aan hun leden. Vanuit de verenigingen komt regelmatig de vraag om de bonnen van 10 euro ook te kunnen aankopen met korting en zo meer leden te kunnen bereiken.
De Sente(n)bonnen zijn in het leven geroepen als ondersteuning voor onze lokale handelaars en horeca en kunnen voor de waarde van de bon ingeruild worden voor goederen en/of diensten bij alle lokale handelaars en horecazaken van Sint-Laureins.
Een vereniging die aangesloten is bij een adviesraad kan Sente(n)bonnen van 25 euro en 50 euro aankopen met korting. De verenigingen kopen deze Sente(n)bonnen meestal aan als cadeau voor hun leden. Vanuit de verenigingen komt de vraag om, rekening houdende met hun financiële middelen, de Sente(n)bon van 10 euro ook met korting te kunnen aankopen om zo meer leden te kunnen bereiken.
Om de administratie niet extra te belasten wordt er voorgesteld de Sente(n)bon van 10 euro met korting te verkopen aan de verenigingen mits de aankoop gebeurt per 5 stuks of een veelvoud ervan.
Het voorstel tot wijziging van subartikel 5.1 onder 'Artikel 5: Korting verenigingen' wordt voorgelegd als volgt:
Artikel 5: Korting verenigingen
Artikel 5.1
Elke vereniging aangesloten bij een gemeentelijk adviesorgaan en/of instelling van de gemeente Sint-Laureins en alle onderwijsinstellingen op het grondgebied van de gemeente Sint-Laureins kunnen Sente(n)bonnen aankopen aan een verminderde waarde. Met name 20 euro voor een bon van 25 euro en 40 euro voor een bon van 50 euro.
Op Sente(n)bonnen met een waarde van 10 euro wordt geen korting gegeven tenzij deze aangekocht worden per 5 stuks of een veelvoud van 5 stuks, dan kunnen deze wel aangekocht worden aan de verminderde waarde zoals voor een aankoop van een Sente(n)bon van 50 euro.
Elke vereniging en onderwijsinstelling kan slechts Sente(n)bonnen met korting aankopen voor een jaarlijks maximumwaarde van 250 euro.
Verder wordt voorgesteld om de overgangsbepalingen (artikel 10) te schrappen, gezien de oude Sente(n)bonnen kunnen ingewisseld worden tot ten laatste 17 december 2022.
Art. 1- Het reglement Sente(n)bon van 17 december 2020 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1: Algemeen
Artikel 1.1- Een Sente(n)bon is een cadeaubon die door iedereen kan aangekocht worden. Het gemeentebestuur van Sint-Laureins kan zelf de Sente(n)bon gebruiken in het kader van het geven van attenties bij vieringen, jubilarissen en dergelijke. Deze cadeaubonnen dienen als ondersteuning voor de lokale handelaars en horeca en kunnen voor de waarde van de bon ingeruild worden voor goederen en/of diensten bij alle lokale handelaars en horecazaken van Sint-Laureins.
Artikel 1.2- Een waardebon is een variant van de Sente(n)bon. Het is een cadeaubon die het gemeentebestuur kan gebruiken in het kader van het geven van attenties als een vorm van appreciatie, dankbaarheid en/of ondersteuning voor zijn medewerkers en/of inwoners. Hij is onderworpen aan dezelfde regels als de Sente(n)bon en verschilt alleen in uiterlijk, maar kan niet aangekocht worden.
Artikel 1.3- Elke Sente(n)bon heeft een unieke code die bestaat uit 14 cijfers en een QR-code die beiden fraudeveilig zijn volgens het digitale cadeaubonsysteem van de firma Gift2Give.
Artikel 1.4- De Sente(n)bon heeft een waarde van € 10, € 25 en € 50 en bestaat zowel op papier als digitaal.
Artikel 1.5- Deelname aan de Sente(n)bon, op papier en digitaal, is gratis voor zowel de handelaar als de koper.
Artikel 2: Deelnemende handelaar
Artikel 2.1- Elke handelaar en horecazaak van Sint-Laureins (postcodes 9980, 9981, 9982 en 9988) kan deelnemen en bepaalt zelf of hij al dan niet deelneemt. Door deel te nemen gaat hij akkoord met dit reglement.
Artikel 2.2- De handelaar die beslist deel te nemen aan de Sente(n)bon/waardebon, is verplicht het deelnameformulier volledig in te vullen. Het deelnameformulier is beschikbaar op www.sint-laureins.be of kan opgevraagd worden via mail bij burgerzaken@sint-laureins.be.
De Sente(n)bon/waardebon mag enkel aanvaard worden door handelaars die het deelnameformulier hebben ingevuld en een account hebben ontvangen om de Sente(n)bon/waardebon te ontwaarden. Dit account laat aan de handelaar toe na te gaan of een Sente(n)bon geldig is.
Een handleiding wordt aan elke deelnemende handelaar bezorgd.
Artikel 2.3- De deelnemende handelaars engageren zich om zich kenbaar te maken via een etalagesticker die door het gemeentebestuur ter beschikking gesteld wordt. De deelnemende handelaars zijn steeds raadpleegbaar op www.sint-laureins.be.
Artikel 2.4- Elke deelnemende handelaar is steeds verplicht om elke geldige Sente(n)bon die wordt aangeboden door een klant, te aanvaarden.
Artikel 2.5- Elke deelnemende handelaar kan ten allen tijde beslissen niet meer deel te nemen. Dit kan mits het respecteren van een opzegtermijn van 1 maand en gebeurt schriftelijk naar Dorpsstraat 91 te 9980 Sint-Laureins of per mail naar burgerzaken@sint-laureins.be.
Artikel 2.6- De deelnemende handelaar verbindt er zich toe om eventuele wijzigingen over zijn zaak onverwijld schriftelijk of per mail te melden, zoals bijvoorbeeld overname, stopzetting, wijziging rekeningnummer, …
Artikel 2.7- De gegevens van de handelaars meegedeeld in het deelnameformulier voor de digitale Sente(n)bon worden opgenomen in de databank van Gift2Give en zullen uitsluitend gebruikt worden in functie van de doelstellingen die voortvloeien uit de Sente(n)bon en de daarmee samenhangende promotionele acties. Ze worden in geen enkel geval doorgegeven aan derden dit in overeenstemming met de Algemene Verordening voor Gegevensbescherming van 25 mei 2018.
Artikel 2.8- Het gemeentebestuur van Sint-Laureins kan een deelnemende handelaar met onmiddellijk ingang uitsluiten zonder recht op schadevergoeding:
• in geval de verplichtingen in dit reglement niet worden nageleefd;
• in geval van vervalsing, bedrog, fraude, …;
• in geval van stopzetting of faillissement zonder dat het gemeentebestuur van Sint-Laureins hierover werd ingelicht.
Artikel 3: Aankoop
Artikel 3.1- Iedereen kan een Sente(n)bon aankopen. Hij heeft een waarde van € 10, € 25 of €50.
Artikel 3.2- De Sente(n)bon kan aangekocht worden:
• in een gemeentelijk verkooppunt zijnde dienst burgerzaken in Sint-Laureins en Watervliet;
• online via de website www.sint-laureins.be mits onmiddellijke betaling in een gewenste waarde vanaf € 10. De Sente(n)bon wordt onmiddellijk aangeboden in pdf en kan ofwel afgeprint ofwel doorgemaild worden;
• bijkomende (fysieke) verkooppunten kunnen voorzien worden na beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3.3- De Sente(n)bon kan ook aangekocht worden als cadeaukaart met geschenkenveloppe. Bij aankoop online zal een bijkomende kost van € 8 aangerekend worden voor de verpakking en de aangetekende postverzending. Bij aankoop in een gemeentelijk verkooppunt zal voor de geschenkenenveloppe een bijkomende kost aangerekend worden van € 1.
Artikel 4: Modaliteiten
Artikel 4.1- De Sente(n)bon/waardebon kan enkel als betaalmiddel aanvaard worden bij de handelaars die het deelnameformulier hebben ingevuld en een account hebben ontvangen om de Sente(n)bon/waardebon te ontwaarden.
Artikel 4.2- De digitale Sente(n)bon/waardebon kan niet ingewisseld worden voor cash geld. Hij wordt bij elke aankoop (gedeeltelijk) ontwaard.
Artikel 4.3- De deelnemende handelaar dient de Sente(n)bon/waardebon onmiddellijk bij ontvangst te ontwaarden in aanwezigheid van de klant via de QR-code webapplicatie, zo niet loopt hij het risico de (rest)waarde van de Sente(n)bon/waardebon niet terugbetaald te krijgen.
Artikel 4.4- Een Sente(n)bon is 1 jaar geldig vanaf de uitgiftedatum.
Een vervallen Sente(n)bon kan éénmaal verlengd worden voor de duur van 1 jaar zonder dat daarbij de termijn van 2 jaar na de uitgiftedatum wordt overschreden. Deze verlenging gebeurt via de QR-code web applicatie en is gratis.
Artikel 4.5- Klanten met een ongeldige Sente(n)bon kunnen zich ingeval van bijkomende vragen wenden tot de dienst burgerzaken van de gemeente Sint-Laureins via mail burgerzaken@sint-laureins.be of telefonisch 09/218 76 57.
Artikel 5: Korting verenigingen
Artikel 5.1- Elke vereniging aangesloten bij een gemeentelijk adviesorgaan en/of instelling van de gemeente Sint-Laureins en alle onderwijsinstellingen op het grondgebied van de gemeente Sint- Laureins kunnen Sente(n)bonnen aankopen aan een verminderde waarde. Met name € 20 voor een bon van € 25 en € 40 voor een bon van € 50. Op een Sente(n)bon met een waarde van € 10 wordt geen korting gegeven tenzij deze aangekocht worden per 5 stuks of een veelvoud van 5 stuks, dan kunnen deze wel aangekocht worden aan de verminderde waarde zoals voor een aankoop van een Sente(n)bon van € 50.
Elke vereniging en onderwijsinstelling kan slechts Sente(n)bonnen met korting aankopen voor een jaarlijks maximumwaarde van € 250.
Artikel 5.2- De korting voor verenigingen en onderwijsinstellingen kunnen enkel bekomen worden bij aankoop in het verkooppunt op het gemeentehuis van Sint-Laureins, niet online.
Artikel 5.3- Het gemeentebestuur houdt de waarde van de aankopen van de Sente(n)bonnen door verenigingen en onderwijsinstellingen apart bij in een registratiesysteem.
Artikel 6: Uitbetaling handelaars
Artikel 6.1- Een correct ontwaarde Sente(n)bon/waardebon creëert een automatisch betalingsverzoek en geeft recht op terugbetaling van de ontwaarde (rest)waarde binnen de 7 werkdagen via overschrijving op de rekening van de deelnemende handelaar.
Artikel 6.2- Enkel een geldige Sente(n)bon/waardebon geeft recht op terugbetaling van de (rest)waarde. Indien het bedrag van de Sente(n)bon/waardebon (of een deel ervan) reeds aan een andere deelnemende handelaar werd uitbetaald, dan kan de rest(waarde) niet terugbetaald worden. Gift2Give levert hiertoe het nodige bewijs.
Artikel 6.3- Een Sente(n)bon die ongeldig is, mag niet aanvaard worden als betaalmiddel. Sente(n)bonnen die later dan 3 maanden na de geldigheidsdatum afgeleverd worden, verliezen hun volledig recht op uitbetaling. Voor het beoordelen van de geldigheid van de digitale Sente(n)bon/waardebon baseert de handelaar zich op de QR-code web applicatie.
Artikel 6.4- Een Sente(n)bon/waardebon die (deels) ontwaard werd, dient niet meer bezorgd te worden aan het gemeentebestuur van Sint-Laureins.
Artikel 7: Aansprakelijkheid
Artikel 7.1- Het gemeentebestuur Sint-Laureins en Gift2Give kunnen op geen enkel moment aansprakelijk gesteld worden voor vervalsing of fraude met Sente(n)bonnen/waardebonnen en de ontwaardingssystemen.
In voorkomend geval zal het gemeentebestuur en Gift2Give de nodige acties nemen en kunnen zij de werking van het cadeaubonsysteem eenzijdig schorsen zonder recht op schadevergoeding met het oog op het beveiligen van voormeld systeem. De deelnemende handelaars worden hiervan onverwijld op de hoogte gebracht.
Artikel 7.2- Het gemeentebestuur en Gift2Give zijn in geen geval aansprakelijk voor (on)rechtstreekse schade wegens tijdelijke defecten of onderbrekingen of wegens vertragingen in het opnemen van hun verplichtingen zoals bijvoorbeeld een latere levering wegens omstandigheden buiten hun wil (zoals bijvoorbeeld een staking).
Artikel 7.3- Indien een deelnemende handelaar een vermoeden van vervalsing of fraude met de Sente(n)bon/waardebon heeft, zal hij/zij dit onverwijld meedelen aan het gemeentebestuur Sint- Laureins.
Artikel 8: Betwistingen
Artikel 8.1- Ingeval van betwistingen zal het college van burgemeester en schepenen een gemotiveerde beslissing nemen nadat de betrokken partijen werden gehoord.
Artikel 9: Schorsing of stopzetting
Artikel 9.1- Het gemeentebestuur Sint-Laureins kan te allen tijde beslissen om, al dan niet tijdelijk, geen Sente(n)bonnen meer te verkopen. De geldige Sente(n)bonnen/waardebonnen zullen in dat geval nog kunnen ingeruild worden conform de geldende afspraken. De deelnemende handelaars zullen hierover ingelicht worden.
Art. 2- Het gewijzigde reglement 'Sente(n)bon' treedt in werking vanaf 16 december 2022 voor onbepaalde duur.
Art. 3- Dit reglement zal worden bekendgemaakt conform de daartoe geldende regelgeving.
Het reglement 'subsidiereglement voor publieke evenementen' wordt goedgekeurd.
Gemeente Sint-Laureins wenst haar verenigingen en hun werking financieel te ondersteunen via het subsidiereglement voor publieke evenementen die plaatsvinden op haar grondgebied. Het is een meerwaarde indien deze evenementen passen binnen het uitgestippelde gemeentelijke vrijetijdsbeleid.
In samenwerking met de dienst Vrije Tijd en de expert Locale Economie van de provincie Oost-Vlaanderen werd een subsidiereglement voor publieke evenementen van verenigingen uitgewerkt. Hoofddoel is de sociale contacten te bevorderen en de gemeenschapszin te stimuleren.
Het wordt als een meerwaarde gezien wanneer de verenigingen hun evenementen lokaal verankeren. Via dit reglement is er werk gemaakt van een duidelijke en eenvormige leidraad in het toekennen van subsidies aan verenigingen voor een occasioneel evenement dat bij voorkeur past binnen het uitgestippelde gemeentelijke vrijetijdsbeleid.
Deze subsidie is niet te cumuleren met de subsidies van het gemeentebestuur voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 1- Het reglement 'subsidiereglement voor publieke evenementen' wordt goedgekeurd als volgt:
Art. 1- Doel
Het gemeentebestuur van Sint-Laureins wenst publieke evenementen die plaatsvinden op haar grondgebied financieel te ondersteunen.
Het is een meerwaarde indien de evenementen het gemeentelijk imago versterken en passen binnen het gemeentelijk vrijetijdsbeleid:
Art. 2- Definities
Vereniging: een groepering van natuurlijke personen (mensen) of rechtspersonen (bijvoorbeeld ondernemingen) die georganiseerd en vrijwillig samenwerken of samenkomen rond een bepaald, gemeenschappelijk, belangeloos doel en dit zonder handels-, bedrijfs- of beroepsoogmerk. Dat wil niet zeggen dat er geen winst gemaakt mag worden, maar deze moet ingezet worden voor het doel van de vereniging, kennisdeling of liefdadigheid.
Er zijn twee groepen van verenigingen:
Zetel: het adres waarop de rechtspersoon zijn hoofdzetel heeft.
Secretariaat: het post-/correspondentieadres van de feitelijke vereniging.
Publieke evenementen: periodieke of éénmalige gebeurtenissen op het gebied van kunst, cultuur, toerisme, feesten en kermis. De gebeurtenissen worden publiek aangekondigd, vinden plaats op een welbepaald tijdstip, zijn tijdelijk en iedereen is er welkom, al of niet tegen betaling.
Art. 3- Vereisten inzake de aanvrager
De aanvrager is een vereniging uit Sint-Laureins en voldoet aan volgende voorwaarden:
Art. 4- Vereisten inzake het evenement
In volgorde van aanvragen en tot uitputting van het krediet, wordt door het college van burgemeester en schepenen een subsidie toegekend voor aanvragen van verenigingen indien:
Art. 5- Subsidiebedragen
In volgorde van de aanvragen en tot uitputting van het krediet:
Het subsidiepercentage is 40%, met een maximumbedrag van 500,00 euro per evenement.
Is het evenement betalend dan is het subsidiepercentage 20% met een maximumbedrag van 200,00 euro.
Eénzelfde (feitelijke) vereniging of aanvrager kan jaarlijks maximaal 500,00 euro subsidie ontvangen.
Deze subsidie is niet te cumuleren met de subsidies van het gemeentebestuur voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 6- Aanvraag en voorwaarden
De aanvraag voor de subsidie dient gelijktijdig te gebeuren met de aanvraag om toelating voor het evenement via het evenementenformulier, ten vroegste 12 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement.
De aanvraagtermijnen voor evenementen zijn van toepassing.
Zie https://www.sint-laureins.be/evenement-aanvragen voor formulier, termijnen en gecoördineerd reglement. 
De toekenning van de subsidie, samen met het verkrijgen van de toelating voor het evenement is louter principieel en beoogt louter het reserveren van beschikbaar krediet. Om effectieve uitbetaling te bekomen is vereist dat:
Het afrekeningsdossier wordt ten laatste 60 dagen na afloop van het evenement ingediend via logisitiek@sint-laureins.be. Indien het evenement plaatsvindt in december, dient de afrekening ten laatste te worden ingediend tegen 31 januari van het volgend kalenderjaar.
Afrekeningsdossiers die te laat worden ingediend kunnen geen aanspraak meer maken op de subsidie.
Dit dossier omvat:
Art. 7- In aanmerking komende kosten
Enkel de basiskosten kunnen gesubsidieerd worden. De subsidie is namelijk bedoeld om de basisorganisatiekosten, die rechtstreeks verband houden met het evenement, te helpen dragen.
Onder basisorganisatiekosten wordt verstaan, de kosten voor:
Komen als kost niet in aanmerking:
• Uitgaven die met catering, recepties of representatie te maken hebben en die niet gratis aangeboden worden.
• Uitgaven of inkomsten eigen aan de werking van de organisatie of investeringskosten die niet duidelijk gerelateerd zijn aan dit publiek evenement. Bijvoorbeeld aankoop van algemeen logistiek materiaal zoals tenten, meubilair, vlaggenmasten, spelattracties, …
• Loonkosten: Eigen, regulier personeel wordt nooit betoelaagd. Evenmin kosten voor een bedankingsfeestje voor de medewerkers. Alsook geen vrijwilligersvergoedingen of loonkost voor bestuursleden of de projectmanager.
• Kosten voor aanschaf geschenken, attenties, tombolaprijzen, waardenbons en andere representatiekosten.
• Btw-uitgaven, indien ze aftrekbaar zijn.
Art. 8- Promotie
De organisator voorziet een promotiecampagne, waarvan de omvang in verhouding staat tot de aard van het evenement.
Op het promotiemateriaal wordt duidelijk leesbaar vermeld dat het evenement met medewerking van de gemeente Sint-Laureins gebeurt door enerzijds het gebruik van het logo van de gemeente en anderzijds de vermelding ‘i.s.m. de gemeente Sint-Laureins’.
De organisator wordt verder aangemoedigd volgende promotionele initiatieven te nemen:
• het invoeren van het evenement in de UiTdatabank - www.uitdatabank.be - dit garandeert bij tijdig invoeren ook automatisch opname in de kalender van het gemeentelijk informatieblad en op de website.
Art. 9- Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Art. 10- Afwijkingen
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om af te wijken van dit reglement in geval van onvoorziene omstandigheden.
Art. 2- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende wetgeving.
Art. 3- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor onbepaalde duur.
Het reglement 'subsidiereglement voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten' wordt goedgekeurd.
Gemeente Sint-Laureins wenst het culturele leven te versterken en lokale contacten te bevorderen door het verlenen van een financiële impuls. Hiertoe werd het subsidiereglement voor gemeentelijke feestcomités aangepast en uitgebreid voor wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten.
In samenwerking met de dienst Vrije Tijd en de expert Locale Economie van de provincie Oost-Vlaanderen werd een subsidiereglement voor kermissen, wijkactiviteiten en straat -en buurtfeesten uitgewerkt met als ultiem doel de sociale contacten te bevorderen en de gemeenschapszin te stimuleren.
Per deelgemeente wordt één feestcomité erkend. Daarnaast en dus als uitbreiding wordt een financiële tussenkomst verleend aan niet-professionele organisatoren van wijkactiviteiten, straat- of buurtfeesten.
Het krediet voor de toelagen voor de kermiscomités voorzien in het meerjarenplan is identiek maar wordt nu evenredig verdeeld over de 5 comités van de 5 deelgemeenten. Naast deze vaste toelage worden via hetzelfde reglement extra kredieten voorzien voor activiteiten van wijkcomités en voor straat- en buurtfeesten. Hierbij wordt eveneens een maximumbedrag gehanteerd.
De toelagen voorzien binnen dit reglement zijn niet te combineren met subsidies van het gemeentebestuur voor publieke evenementen en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 1- Het reglement 'subsidiereglement voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten' wordt goedgekeurd als volgt:
Afdeling I - activiteiten gemeentelijke feestcomités
Art. 1- Toepassingsgebied
§1. Binnen het jaarlijks goedgekeurd budget en onder de hierna vermelde voorwaarden, wordt door het college van burgemeester en schepenen een tussenkomst verleend aan de gemeentelijke feestcomités, die in de deelgemeenten kermissen, ontmoetingsmanifestaties en allerhande activiteiten organiseren met als doel de sociale contacten te bevorderen en de gemeenschapszin te stimuleren.
§2. De gemeente Sint-Laureins erkent per deelgemeente één feestcomité: Sint-Laureins, Sint-Margriete, Sint-Jan-in-Eremo, Watervliet, Waterland-Oudeman.
Art. 2- Begunstigden
§1. De subsidie wordt uitbetaald aan een organisatie, zijnde een feitelijke vereniging of een vzw, die door het gemeentebestuur erkend wordt als gemeentelijk feestcomité of haar opvolger. Dit comité bestaat uit minstens drie personen en waarvan minstens twee leden op een verschillend adres gedomicilieerd zijn. De leden van het comité mogen noch zakelijk, noch privé financieel voordeel halen uit het lidmaatschap. De vereniging heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor haar vrijwilligers, al dan niet via een koepelorganisatie of via de gratis vrijwilligersverzekering van de Vlaamse Overheid.
Per deelgemeente wordt slechts één feestcomité of opvolger erkend, op basis van het voorgelegde kermisprogramma waarvoor toelating wordt gevraagd.
§2. De subsidie wordt uitbetaald naar aanleiding van de organisatie van kermissen, ontmoetingsmanifestaties en activiteiten op verschillende tijdstippen tijdens een kalenderjaar. Om in aanmerking te komen voor subsidies moeten de activiteiten:
§3. Zijn als activiteit uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring: privéfeesten, familiefeesten, schoolfeesten, eetfestijnen waarvoor een bijdrage gevraagd wordt van de deelnemer, commerciële activiteiten, inclusief evenementen ter ondersteuning van commerciële en sportieve activiteiten.
Art. 3- Subsidiebedragen
De toelage bestaat uit de bedragen zoals ingeschreven in het goedgekeurde meerjarenplan. Het maximum goedgekeurde bedrag dat is opgenomen in de meerjarenplanning wordt evenredig verdeeld onder de vijf gemeentelijk feestcomités of opvolger(s).
Men kan enkel aanspraak maken op het maximumbedrag na doorgave hiervan aan de hand van bewezen en gerechtvaardigde kosten (zie Art. 5). Indien er minder kosten zijn, ontvangt men het bedrag van de aangetoonde kosten. Indien er een bijkomende activiteit is buiten de kermis, vallen alle kosten binnen het goedgekeurde bedrag dat opgenomen is in de meerjarenplanning..
Deze toelage is niet te cumuleren met subsidies van het gemeentebestuur voor publieke evenementen.
Art. 4- Aanvraag en voorwaarden
De aanvraag voor de toelage dient gelijktijdig te gebeuren met de aanvraag om toelating voor het evenement via het evenementenformulier, ten vroegste 12 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement.
De aanvraagtermijnen voor evenementen zijn van toepassing. Zie https://www.sint-laureins.be/evenement-aanvragen voor formulier, termijnen en gecoördineerd reglement.
De toelating van het schepencollege voor het evenement impliceert ook de toelating om, bij wijze van voorschot 50% uit te betalen van het bedrag zoals opgenomen in het meerjarenplan en al het resterend krediet voor uitbetaling van het saldo te reserveren.
- een financieel verslag met de nodige bewijsstukken van alle door het jaar ingerichte evenementen en (kermis-)activiteiten;
- een klein fotoverslag van alle door het jaar ingerichte evenementen en (kermis-) activiteiten;
- een beknopte beschrijving van alle door het jaar ingerichte evenementen en (kermis-) activiteiten met een raming van het aantal bezoekers en/of deelnemers;
- deze aanvraag moet ondertekend zijn door ten minste 2 bestuursleden van het gemeentelijk feestcomité;
- het gemeentebestuur kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.
In de mate de gemaakte en gerechtvaardigde kosten de waarde van het reeds ontvangen voorschot overstijgen, wordt het saldo uitbetaald ten belope van maximaal de bedragen zoals gebudgetteerd. 
Art. 5- In aanmerking komende kosten
Enkel de basiskosten kunnen gesubsidieerd worden. De subsidie is namelijk bedoeld om de basisorganisatiekosten, die rechtstreeks verband houden met het evenement, te helpen dragen.
Onder basisorganisatiekosten wordt verstaan, de kosten voor:
Komen als kost niet in aanmerking:
Art. 6- Promotie
De organisator voorziet een promotiecampagne, waarvan de omvang in verhouding staat tot de aard van het evenement.
De organisator wordt verder aangemoedigd volgende promotionele initiatieven te nemen:
Art. 7- Terugvordering
Afdeling II – Activiteiten wijkcomités - Straatfeesten – Buurtfeesten
Art. 1- Toepassingsgebied
Binnen het krediet voor subsidies voor wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten, voorzien in het meerjarenplan, kan het college van burgemeester en schepenen volgens de regeling en voorwaarden hierna vastgelegd, subsidies verlenen aan niet-professionele organisatoren van wijkactiviteiten, straat- of buurtfeesten.
Art. 2- Begunstigden
De aanvraag tot subsidie voor een wijkactiviteit of een straat- of buurtfeest kan ingediend worden door een, al dan niet tijdelijke, vereniging of een comité (of een groep van bewoners) die beantwoorden aan de onderstaande definitie en alle voorwaarden. Hierna ‘organisatoren’ genoemd.
De organisatoren van wijkactiviteit of een straat- of buurtfeest verenigen zich vrijwillig om acties op te zetten die de sociale cohesie van de wijk, de straat of de buurt ten goede komen.
De organisatoren hebben geen winstoogmerk en een eventuele opbrengst wordt niet uitgekeerd aan de leden. Het is geen verdienmodel in hoofde van de organisatoren.
Art. 3- Definities
§1. Een wijkactiviteit of straat- of buurtfeest is een open activiteit wanneer die publiek is, openstaat voor iedereen en vrij toegankelijk is (al dan niet gratis).
§2. Een wijkactiviteit of straat- of buurtfeest is een gesloten activiteit wanneer die niet open staat voor iedereen maar enkel op uitnodiging voor een beperkte groep van straat- of buurtbewoners. Op een gesloten activiteit worden minimaal alle bewoners van één straat uitgenodigd.
 
Art. 4- Subsidiebedragen
In volgorde van de aanvragen en voorzien binnen het krediet voor subsidies voor wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten:
§1. Subsidiebedragen voor een open activiteit:
§2. Subsidiebedragen voor een gesloten activiteit:
Deze toelage is niet te cumuleren met subsidies van het gemeentebestuur voor publieke evenementen en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 5- Aanvraag en voorwaarden
De aanvraag voor de subsidie dient gelijktijdig te gebeuren met de aanvraag om toelating voor het evenement via het evenementenformulier, ten vroegste 12 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement.
De aanvraagtermijnen voor evenementen zijn van toepassing. Zie https://www.sint-laureins.be/evenement-aanvragen - voor formulier, termijnen en gecoördineerd reglement.
De toekenning van de subsidie, samen met het verkrijgen van de toelating voor het evenement is louter principieel en betreft louter het reserveren van beschikbaar krediet. Om effectieve uitbetaling te bekomen is vereist dat:
Het bestuur behoudt zich het recht om een nieuwe aanvraag van eenzelfde organisator tot subsidie te weigeren, indien een vorige aanvraag administratief-financieel niet volledig werd afgesloten.
Het afrekeningsdossier wordt ten laatste 60 dagen na afloop van het evenement ingediend via logistiek@sint-laureins.be. Indien het evenement plaatsvindt in december, dient de afrekening ten laatste te worden ingediend tegen 31 januari van het volgende kalenderjaar.
Afrekeningsdossiers die te laat worden ingediend kunnen geen aanspraak meer maken op de subsidie.
 
Dit dossier omvat:
Art. 6- In aanmerking komende kosten
Enkel de basiskosten kunnen gesubsidieerd worden. De subsidie is namelijk bedoeld om de basisorganisatiekosten, die rechtstreeks verband houden met het evenement, te helpen dragen.
Onder basisorganisatiekosten wordt verstaan, de kosten voor:
Komen als kost niet in aanmerking:
Art. 7- Promotie
De organisator van een open activiteit voorziet een promotiecampagne, waarvan de omvang in verhouding staat tot de aard van de activiteit.
De organisator wordt verder aangemoedigd volgende promotionele initiatieven te nemen:
De activiteit wordt ingevoerd op de UiT-databank via www.uitdatabank.be - dit garandeert bij tijdig invoeren ook automatisch opname in de kalender van het gemeentelijk informatieblad en op de website.
Afdeling III – Algemene bepalingen
Art. 1- Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Art. 2- Afwijkingen
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zicht het recht voor om af te wijken van dit reglement in geval van onvoorziene omstandigheden.
Art. 2- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende wetgeving.
Art. 3- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor onbepaalde duur.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot de verdeling van de restmiddelen uit het Noodfonds goed.
Vanuit de Vlaamse Overheid werd een corona noodfonds voor alle lokale besturen opgericht. Voor Sint-Laureins was een bedrag van 81 989,98 euro beschikbaar. De gemeenteraad keurde de verdeelsleutel in zitting van 17 september 2020 goed. De middelen werden verdeeld over drie enveloppes. Bij twee van deze drie enveloppes werden rechtstreeks middelen uitgekeerd aan de verenigingen:
In totaal is dus nog € 3.337,49 beschikbaar van het corona noodfonds.
Er werd een voorstel uitgewerkt voor de verdeling van de restmiddelen in 2022 van het corona noodfonds. De 4 competitieve sportclubs hebben hinder ondervonden door de opgelegde maatregelen m.b.t. corona en niet kunnen naleven van hun competitieve verplichtingen. Voorgesteld wordt om een toelage toe te kennen aan deze clubs ten bedrage van hun factuurbedrag voor de zaalhuur voor de periode januari tot en met juni 2022 door hinder omwille van de corona-maatregelen voor hun competitiewedstrijden. De wekelijkse trainingsuren komen hier niet in aanmerking.
Voorgesteld wordt om de restwaarde van het bedrag van € 2 162,49 over te maken aan de culturele raad voor een extra activiteit voor de culturele verenigingen in het kader van heropstart en actieve werking van het culturele verenigingsleven in onze gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan en dit voorstel goed te keuren.
De diensten van het team Huis van de Vrije Tijd doen in overleg met de schepen van jeugd, cultuur en sport een voorstel tot verdeling van de restmiddelen.
Voorstel:
Voor de 4 sportverenigingen wordt een bedrag van € 1.175 verdeeld volgens de gereserveerde en aansluitend geannuleerde competitiedata.
De restwaarde van het bedrag, zijnde € 2 162,49 wordt over gemaakt aan de culturele raad.
In de voorliggende meerjarenplanaanpassing 3 werden de middelen ingeschreven op A-01.01.03/0740-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Sport). Er dient bijgevolg € 2.162,49 te worden verschoven naar A-01.01.03/0709-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Cultuur).
Art. 1- De gemeenteraad keurt het voorstel tot de verdeling van de restmiddelen uit het Noodfonds als volgt goed:
Volleybalclub De Dolfijntjes | € 390 |
Volleybalclub SKW Krekenland |
€ 400 |
Badmintonclub SBC Sint-Laureins | € 250 |
Sentse Zaalvoetbal Liga | € 135 |
Cultuurraad Sint-Laureins | € 2.162,49 |
Art. 2- De gemeenteraad gaat akkoord met het verschuiven van een bedrag van € 2.162,49 van A-01.01.03/0740-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Sport) naar A-01.01.03/0709-00/649600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Cultuur).
Art. 3- De gemeentelijke jeugdraad, het cultureel adviesorgaan en de sportraad, evenals de gemeentelijke verenigingen, die lid zijn van deze respectieve adviesraden worden in kennis gesteld van deze beslissing.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de meerjarenplanwijziging 2020-2025 voor kerkfabriek Sint-Jan-Baptist van Sint-Jan-in-Eremo.
De meerjarenplanwijziging van kerkfabriek Sint-Jan-Baptist van Sint-Jan-in-Eremo wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De heer Bart Van de Keere, gemeenteraadslid, voorzitter van het Centraal Kerkbestuur verlaat de zitting gedurende de behandeling van dit pu
De kerkraad heeft de meerjarenplanwijziging 2020-2025 goedgekeurd op 16 mei 2022.
Op 8 juni 2022 vond een overleg plaats tussen het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur.
Het bisdom verleende positief advies op 12 december 2022.
Jaar | Bedrag |
2020 | 0,00 |
2021 | 0,00 |
2022 | 0,00 |
2023 | 0,00 |
2024 | 6.195,00 |
2025 | 6.215,00 |
Jaar | Bedrag |
2020 | 10.348,14 |
2021 | 0,00 |
2022 | 0,00 |
2023 | 2.500,00 |
2024 | 2.500,00 |
2025 | 2.500,00 |
Uit de jaarrekeningen 2018, 2019, 2020 en 2021 van de kerkfabriek blijkt echter dat deze kerkfabriek geen behoefte zal hebben aan een exploitatietoelage van de gemeente in de toekomst. Dit is ook zo voor de jaren 2022 en 2023. In de meerjarenplanaanpassing van de gemeente is dan ook geen gemeentelijke exploitatietoelage voorzien voor de jaren 2024-2025.
Enig artikel- De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de meerjarenplanwijziging 2020-2025 voor kerkfabriek Sint-Jan-Baptist van Sint-Jan-in-Eremo.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed, opgemaakt tussen de gemeente Sint-Laureins, erfpachtgever, en vzw voetbalclub F.C. Goalgetters Sint-Laureins, met betrekking tot het vestigen van een erfpachtrecht op het sportterrein 't Singelken.
De ontwerpakte voor het vestigen van een recht van erfpacht op een deel van het sportterrein 't Singelken, 1ste afdeling, sectie A, nummer 762/Z/2 P0000 voor het oprichten van padelterreinen (Lot 1) met sanitair blok (Lot 2), wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het college van burgemeester en schepenen stelde op 27 augustus 2021 notaris Philip Bauwens, Leemweg 63 te 9980 Sint-Laureins aan voor het verlijden van de authentieke akte betreffende het recht van erfpacht door FC Goalgetters.
Door notaris Bauwens Philip, Leemweg 63 te 9980 Sint-Laureins werd aan de gemeente op 25 oktober 2022 een ontwerpakte erfpacht voorgelegd. Deze ontwerpakte werd opgemaakt overeenkomstig het voorstel van overeenkomst van erfpacht zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juli 2021.
De erfpacht wordt gevestigd op 2 loten, zijnde lot 1 voor het oprichten van padelterreinen en lot 2 voor het sanitair blok. Lot 1 bestaat uit deel van het kadastraal perceel, Sint-Laureins, 1ste afdeling, sectie A, nummer 762/Z/2 P0000 met gereserveerd nummer 762W 3 P0000 (Precad) en een oppervlakte van 1.152m². Lot 2 bestaat uit deel van het kadastraal perceel, Sint-Laureins, 1ste afdeling, sectie A, nummer 762/Z/2 P0000 met gereserveerd nummer 762X 3 P0000 (Precad) en een oppervlakte van 35m².
Het recht van erfpacht wordt gevestigd voor een termijn van 20 jaar, die vanaf 30 augustus 2021 een aanvang heeft genomen om te eindigen op 30 augustus 2041.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze ontwerpakte goed te keuren.
De erfpacht wordt toegestaan "om niet".
Alle kosten van deze erfpachtovereenkomst en van de authentieke akte zijn ten laste van de erfpachter.
Art. 1- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde ontwerpakte goed, opgemaakt tussen de gemeente Sint-Laureins, erfpachtgever, en vzw voetbalclub F.C. Goalgetters Sint-Laureins, met betrekking tot het vestigen van een erfpachtrecht op het sportterrein 't Singelken.
Art. 2- De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de akte tot het vestigen van een erfpachtrecht te ondertekenen.
Art. 3- De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om alle andere handelingen te verrichten die nodig zijn voor het verder afhandelen van de erfpacht.
De gemeenteraad stelt volgende brugdagen vast voor het kalenderjaar 2023:
In kalenderjaar 2023 vallen twee feestdagen op een zaterdag of zondag. Daardoor dienen er brugdagen vastgelegd te worden voor het gemeente- en OCMW-personeel.
In het jaar 2023 vallen volgende feestdagen op een zaterdag of een zondag:
Onze Lieve Heer Hemelvaart valt op donderdag 18 mei 2023. Dit is een feestdag, waaraan een brugdag kan worden gekoppeld (op vrijdag). Er wordt voorgesteld een brugdag op vrijdag 19 mei 2023 vast te leggen, ter compensatie van de feestdag van 01 januari 2023.
Onze Lieve Vrouw Hemelvaart valt op dinsdag 15 augustus 2023. Dit is een feestdag waaraan een brugdag gekoppeld kan worden (op maandag). Er wordt voorgesteld een brugdag op maandag 14 augustus 2023 vast te leggen, ter compensatie van de feestdag van zaterdag 11 november 2023.
Enig artikel- De gemeenteraad stelt volgende brugdagen vast voor het kalenderjaar 2023:
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitstap uit de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming van Veneco.
Beslissing tot uitstappen uit de GIDPBW van Veneco.
De afgelopen jaren werd in Sint-Laureins sterk ingezet op preventie. Sinds januari 2021 werd intern een voltijds intern preventieadviseur niveau III aangesteld en zijn wij aangesloten bij de GIDPBW van Veneco.
Voor het dienstjaar 2021 waren volgend aantal ondersteuningsuren toegekend:
Er is een voltijdse eigen preventieadviseur aangesteld voor het lokaal bestuur. De meerwaarde van een gemeenschappelijke interne preventiedienst voor ons bestuur is het uitvoeren van overkoepelende taken die in diverse besturen worden opgevolgd alsook het delen van informatie vanuit de intergemeentelijke werking. Voor ons betekent de aansluiting ook dat er een preventieadviseur Niveau II is, die wettelijk gezien meer kan en mag opnemen. Aangezien ondertussen blijkt dat de effectieve invulling van taken vanuit de gemeenschappelijke interne preventiedienst vanuit Veneco alsnog anders is opgevat, weegt voor ons bestuur de meerwaarde van de geleverde ondersteuning niet op tegen de kostprijs van de dienstverlening van Veneco.
Er is echter wel een blijvende nood aan bijkomende ondersteuning van onze eigen interne preventieadviseur, omwille van hoger aangehaalde redenen. Dit zal worden gerealiseerd met een deel van de vrijgekomen budgetten via extra ondersteuningsuren van een externe preventiedienst en via bijkomende opleidingen van de interne preventieadviseur.
De gemeente- en OCMW-raad stemden in met de toetreding tot de GIDPBW van Veneco op 19 november 2020. De uitstap in de gemeenschappelijke preventiedienst van Veneco werd goedgekeurd door het college van burgemeester en het vast bureau op datum van 28 oktober 2022 en werd voorgelegd aan het overlegcomité op 18 november 2022, met positief advies, waarna ook de gemeente- en OCMW-raad kunnen beslissen tot uitstap.
Art. 1- De gemeenteraad gaat akkoord met de uitstap uit de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming van Veneco.
Art. 2- De beslissing en het voorafgaand advies van het college van burgemeester en schepenen, vast bureau, overlegcomité en gemeente- en OCMW-raad worden toegevoegd aan het aangetekend schrijven richting de voorzitter van het beheerscomité. De eerste dag van de maand volgend op de maand van opzegging gaat de opzegtermijn van 1 jaar in.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit tot niet-toekenning van de gevraagde vermindering.
De gemeenteraad besliste op 20 oktober 2022 tot aanvraag van een gedeeltelijke vrijstelling van de specifieke inhaalbeweging op basis van artikel 2.41 van het Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Op 3 november 2022 betekende de gemeente het aanvraagdossier hiervoor.
Op 10 november 2022 verklaarde het Agentschap Wonen Vlaanderen het dossier ontvankelijk.
Op 5 december 2022 besliste de minister tot niet-toekenning van de gevraagde vermindering.
De motivering van het ministerieel besluit vermeldt dat een permanente vermindering van de specifieke inhaalbeweging niet wordt toegekend aan tijdelijk bijkomende opvangplaatsen in open en gesloten asielcentra. Hiermee sluit de minister aan bij eerdere standpunten over deze vrijstellingsmogelijkheid. De motivering van het gemeentebestuur dat het een bijzondere omstandigheid uitmaakt dat de huidige eindtermijn van het asielcentrum ongeveer gelijk loopt met de eindtermijn voor het BSO, werd door de minister dus niet gevolgd. Het gemeentebestuur argumenteerde ook dat de tendens is om asielcentra niet meer te sluiten in de toekomst, maar enkel het aantal opvangplaatsen af te bouwen bij daling van de instroom. Het advies van Wonen-Vlaanderen over de vrijstellingsvraag is meer genuanceerd en wijst ook op de geïsoleerde ligging van de gemeente, de gewaardeerde inspanningen van het SVK Meetjesland, en de beperkte mogelijkheden om sociale woongelegenheden te realiseren qua grondreserve en planologische mogelijkheden.
Het bindend sociaal objectief van de gemeente blijft gehandhaafd op 64 sociale huurwoningen, bestaande uit een reguliere inspanning van 45 woningen en een inhaalbeweging van 19 woningen. Hiervan resteert voor de gemeente op vandaag nog een te realiseren objectief van 31 sociale woningen (er werden reeds 33 sociale woningen gerealiseerd).
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het besluit tot niet-toekenning van de gevraagde vermindering.
De gemeenteraad stelt het aangepaste geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 (aanpassing 3) van de gemeente vast.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Naast het vaststellen van de kredieten voor 2023 worden in deze meerjarenplanaanpassing (aanpassing 3) tevens de kredieten 2022 gewijzigd en de ramingen uit hun initiële meerjarenplan voor de andere jaren herzien.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat volgende onderdelen: Wijzigingen van de strategische nota, Aangepaste financiële nota, Aangepaste toelichting, Motivering van de wijzigingen, Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het voorontwerp van aanpassing 3 van de meerjarenplanning 2020-2025 wordt toegevoegd als bijlage.
Het voorontwerp van aanpassing 3 van de meerjarenplanning werd officieel toegelicht en positief geadviseerd op het managementteam van 29 november 2022.
De vaststelling van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
Enig artikel- De gemeenteraad stelt het aangepaste geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 (aanpassing 3) van de gemeente vast.
De gemeenteraad keurt het aangepaste geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 OCMW en gemeente (aanpassing 3), met in het bijzonder het onderdeel OCMW, goed.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Naast het vaststellen van de kredieten voor 2023 worden in deze meerjarenplanaanpassing (aanpassing 3) tevens de kredieten 2022 gewijzigd en de ramingen uit hun initiële meerjarenplan voor de andere jaren herzien.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 omvat volgende onderdelen: Wijzigingen van de strategische nota, Aangepaste financiële nota, Aangepaste toelichting, Motivering van de wijzigingen, Documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het voorontwerp van aanpassing 3 van de meerjarenplanning 2020-2025 wordt toegevoegd als bijlage.
Het voorontwerp van aanpassing 3 van de meerjarenplanning werd officieel toegelicht en positief geadviseerd op het managementteam van 29 november 2022.
De vaststelling van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
Enig artikel- De gemeenteraad keurt het aangepaste geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 OCMW en gemeente (aanpassing 3), met in het bijzonder het onderdeel OCMW, goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorliggende lijst van subsidies en niet-verplichte uitgaven voor de periode 2022-2025.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt met subsidies en niet-verplichte uitgaven aan verenigingen, andere overheden, vzw's, ...
In bijlage zijn de lijsten terug te vinden van de kredieten zoals ook opgenomen in voorliggende meerjarenplanaanpassing.
Zo is er een lijst opgemaakt met 'reguliere' subsidies en niet verplichte uitgaven enerzijds en anderzijds een lijst met 'corona' subsidies.
De subsidies kunnen:
Enig artikel- De gemeenteraad gaat akkoord met de voorliggende lijst van subsidies en niet-verplichte uitgaven voor de periode 2022-2025.
Op 30 november 2022 heeft Agentschap Wegen en Verkeer een aangepast markeringsplan voor de bushaltes overgemaakt aan de Technische Dienst.
De voorzitter vraagt de goedkeuring aan de raadsleden voor de toevoeging van dit agendapunt bij spoedeisenheid.
De spoedeisendheid van dit agendapunt wordt gemotiveerd door het feit dat hierover reeds in het verleden tussenkomsten werden gedaan tijdens de zittingen van de gemeenteraad (de laatste dateert van 20 oktober 2022) en men naar aanleiding daarvan iedereen wenst te informeren vooraleer de werken in uitvoering gaan, mogelijks voor de eerstvolgende zitting in januari.
Op vraag van de gemeente aan Agentschap Wegen en Verkeer werd een plan opgemaakt om de doorstroming van de Ketterijstraat en de Molenstraat (N456) te Watervliet te verbeteren. In de huidige toestand zorgen de geparkeerde auto's voor obstructies van het doorgaand verkeer, omdat niet duidelijk is aangegeven waar geparkeerd kan/mag worden.
Uit dit plan komen diverse acties (zie bijlage). Dit plan werd reeds toegelicht aan alle fracties van de gemeente Sint-Laureins tijdens een overleg op 30 november 2022 en wordt nu formeel ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.
De acties zijn:
1. Wegmarkeringsplan
Door middel van wegmarkeringen creëert het Agentschap Weg en Verkeer een vaste minimale breedte van de weg, zodat er ten allen tijde in beide richtingen kan gereden worden op de weg.
Door middel van verdrijvingslijnen is er ook nog een marge ingebouwd waar niet geparkeerd kan worden en waar grotere voertuigen over kunnen draaien (thv bochten en asverschuivingen).
De parkeerzones worden met behulp van belijning duidelijk aangeduid. Er kan niet buiten deze zones geparkeerd worden.
Na goedkeuring van het college en toelaatbare weersomstandigheden zal het Agentschap Wegen en Verkeer opstarten met het plaatsen van de thermoplastische markeringen.
2. Verplaatsing bushalte Stee
In het college van burgemeester en schepenen van 21 januari 2022 werd goedkeuring verleend aan de nieuwe locatie van de bushalte op Watervliet Dorp. De huidige locatie is Stee 17 te 9988 Watervliet. De nieuwe locatie komt t.h.v. de kiosk aan het plein op het Stee.
De reden voor de nieuwe locatie van de bushalte Watervliet Dorp is het wildparkeren thv het Stee moeilijker maken en parkeermogelijkheid vrij te maken t.h.v. frituur Stee, Stee 17 te 9988 Watervliet.
Deze actie wordt samen genomen met de eerste actie. De Lijn verplaatst de bushaltepaal, als het Agentschap Wegen en Verkeer de markeringen plaatst.
3. Parkeervakken Molenstraat 2 - 32
Het voetpad tussen Veldstraat en Molenstraat 32 is voldoende breed om te parkeren en doorgang te behouden van minimaal 1.50m voor voetgangers.
Het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2022 gaf goedkeuring aan Fluvius voor het ondergronds brengen van de bovenleidingen. De gemeente zal aansluitend (voorjaar 2023) de bovengrondse aanpassingswerken uitvoeren met de onderhoudsaannemer.
4. Bushalte Jeronymus Lauwerijnsstraat
Aan de doorgang (traag verkeer) naar de Jeronymus Lauwerijnsstraat ter hoogte van de notaris zal de bushalte aangepast worden volgens hedendaagse normen van bushalte perron, tevens zal de fietsoversteek aangepast worden naar een veilige dwarse oversteek.
Dit project wordt in een latere fase uitgevoerd door Agentschap Wegen en Verkeer.
Enig artikel- De gemeenteraad neemt kennis van het plan voor de inrichting van de gewestweg N456 (Ketterijstraat en Molenstraat) van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Raadslid Franky Cornelis vraagt naar de situatie Goochelaarstraat, er is telkens gezegd dat er nog niets beslist was en nu blijkt ondertussen dat hier wel plannen waren.
Eind november werd beslist in het schepencollege dat er tractorsluizen komen. Er was reeds advies van de politie in september. Wij zijn er tegen en zullen stappen zetten.
Schepen Claudine Bonamie antwoordt hierop dat dit inderdaad is goedgekeurd in het schepencollege en licht toe: Goochelaarstraat is een éénvaksbaan en bermen worden constant kapot gereden. Herstel is duur en blijft maar 6 maanden. Op 500 meter ervandaan zijn er twee straten waar wel dubbel verkeer kan. We willen de weg sparen en tractorsluizen plaatsen: net voorbij de Waterstraat (van Sint-Laureins naar Eeklo lukt) en dan in de Mandeweg, net voor het kruispunt met de Langeweg, zodat als je van Bentille komt op deze manier ook nog naar de Dorpsstraat kan rijden.
Wij hebben mensen vooraf niet bevraagd omdat er anders verdeelde meningen zouden zijn. Wij sturen een bewonersbrief met de toelichting en evalueren de situatie na 1 jaar met de buurt.
Raadslid Franky Cornelis betreurt dat er vooraf geen inspraak is. Mensen zullen richting Sint-Laureins andere sluipwegen zoeken, ook naar wegen die niet geschikt zijn.
Raadslid Patrick De Greve vindt het ook jammer dat mensen niet werden bevraagd, meestal liggen er tractorsluizen op plaatsen waar niet veel mensen wonen. De huidige landbouwvoertuigen geraken niet altijd meer over de tractorsluizen. Het stuk naar Sint-Laureins (ter hoogte van de Mandeweg) is heel slecht en zal ook moeten worden hersteld. Daar wordt er het drukst bereden door zwaar verkeer.
Wij zijn hier niet mee akkoord en willen de sluizen weg.
Raadslid Bart Van de Keere stelt zich de vraag of er een politiereglement zal moeten zijn om de verkeerssituatie aan te passen en dit is gemeenteraadsbevoegdheid.
De voorzitter sluit de zitting op 15/12/2022 om 22:34.
Jan Roets
Voorzitter van de gemeenteraad