Het reglement 'subsidiereglement voor publieke evenementen' wordt goedgekeurd.
Gemeente Sint-Laureins wenst haar verenigingen en hun werking financieel te ondersteunen via het subsidiereglement voor publieke evenementen die plaatsvinden op haar grondgebied. Het is een meerwaarde indien deze evenementen passen binnen het uitgestippelde gemeentelijke vrijetijdsbeleid.
In samenwerking met de dienst Vrije Tijd en de expert Locale Economie van de provincie Oost-Vlaanderen werd een subsidiereglement voor publieke evenementen van verenigingen uitgewerkt. Hoofddoel is de sociale contacten te bevorderen en de gemeenschapszin te stimuleren.
Het wordt als een meerwaarde gezien wanneer de verenigingen hun evenementen lokaal verankeren. Via dit reglement is er werk gemaakt van een duidelijke en eenvormige leidraad in het toekennen van subsidies aan verenigingen voor een occasioneel evenement dat bij voorkeur past binnen het uitgestippelde gemeentelijke vrijetijdsbeleid.
Deze subsidie is niet te cumuleren met de subsidies van het gemeentebestuur voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 1- Het reglement 'subsidiereglement voor publieke evenementen' wordt goedgekeurd als volgt:
Art. 1- Doel
Het gemeentebestuur van Sint-Laureins wenst publieke evenementen die plaatsvinden op haar grondgebied financieel te ondersteunen.
Het is een meerwaarde indien de evenementen het gemeentelijk imago versterken en passen binnen het gemeentelijk vrijetijdsbeleid:
Art. 2- Definities
Vereniging: een groepering van natuurlijke personen (mensen) of rechtspersonen (bijvoorbeeld ondernemingen) die georganiseerd en vrijwillig samenwerken of samenkomen rond een bepaald, gemeenschappelijk, belangeloos doel en dit zonder handels-, bedrijfs- of beroepsoogmerk. Dat wil niet zeggen dat er geen winst gemaakt mag worden, maar deze moet ingezet worden voor het doel van de vereniging, kennisdeling of liefdadigheid.
Er zijn twee groepen van verenigingen:
Zetel: het adres waarop de rechtspersoon zijn hoofdzetel heeft.
Secretariaat: het post-/correspondentieadres van de feitelijke vereniging.
Publieke evenementen: periodieke of éénmalige gebeurtenissen op het gebied van kunst, cultuur, toerisme, feesten en kermis. De gebeurtenissen worden publiek aangekondigd, vinden plaats op een welbepaald tijdstip, zijn tijdelijk en iedereen is er welkom, al of niet tegen betaling.
Art. 3- Vereisten inzake de aanvrager
De aanvrager is een vereniging uit Sint-Laureins en voldoet aan volgende voorwaarden:
Art. 4- Vereisten inzake het evenement
In volgorde van aanvragen en tot uitputting van het krediet, wordt door het college van burgemeester en schepenen een subsidie toegekend voor aanvragen van verenigingen indien:
Art. 5- Subsidiebedragen
In volgorde van de aanvragen en tot uitputting van het krediet:
Het subsidiepercentage is 40%, met een maximumbedrag van 500,00 euro per evenement.
Is het evenement betalend dan is het subsidiepercentage 20% met een maximumbedrag van 200,00 euro.
Eénzelfde (feitelijke) vereniging of aanvrager kan jaarlijks maximaal 500,00 euro subsidie ontvangen.
Deze subsidie is niet te cumuleren met de subsidies van het gemeentebestuur voor kermissen, wijkactiviteiten en straat- en buurtfeesten en de financiële tussenkomst voor jubileumvieringen van verenigingen.
Art. 6- Aanvraag en voorwaarden
De aanvraag voor de subsidie dient gelijktijdig te gebeuren met de aanvraag om toelating voor het evenement via het evenementenformulier, ten vroegste 12 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement.
De aanvraagtermijnen voor evenementen zijn van toepassing.
Zie https://www.sint-laureins.be/evenement-aanvragen voor formulier, termijnen en gecoördineerd reglement.
De toekenning van de subsidie, samen met het verkrijgen van de toelating voor het evenement is louter principieel en beoogt louter het reserveren van beschikbaar krediet. Om effectieve uitbetaling te bekomen is vereist dat:
Het afrekeningsdossier wordt ten laatste 60 dagen na afloop van het evenement ingediend via logisitiek@sint-laureins.be. Indien het evenement plaatsvindt in december, dient de afrekening ten laatste te worden ingediend tegen 31 januari van het volgend kalenderjaar.
Afrekeningsdossiers die te laat worden ingediend kunnen geen aanspraak meer maken op de subsidie.
Dit dossier omvat:
Art. 7- In aanmerking komende kosten
Enkel de basiskosten kunnen gesubsidieerd worden. De subsidie is namelijk bedoeld om de basisorganisatiekosten, die rechtstreeks verband houden met het evenement, te helpen dragen.
Onder basisorganisatiekosten wordt verstaan, de kosten voor:
Komen als kost niet in aanmerking:
• Uitgaven die met catering, recepties of representatie te maken hebben en die niet gratis aangeboden worden.
• Uitgaven of inkomsten eigen aan de werking van de organisatie of investeringskosten die niet duidelijk gerelateerd zijn aan dit publiek evenement. Bijvoorbeeld aankoop van algemeen logistiek materiaal zoals tenten, meubilair, vlaggenmasten, spelattracties, …
• Loonkosten: Eigen, regulier personeel wordt nooit betoelaagd. Evenmin kosten voor een bedankingsfeestje voor de medewerkers. Alsook geen vrijwilligersvergoedingen of loonkost voor bestuursleden of de projectmanager.
• Kosten voor aanschaf geschenken, attenties, tombolaprijzen, waardenbons en andere representatiekosten.
• Btw-uitgaven, indien ze aftrekbaar zijn.
Art. 8- Promotie
De organisator voorziet een promotiecampagne, waarvan de omvang in verhouding staat tot de aard van het evenement.
Op het promotiemateriaal wordt duidelijk leesbaar vermeld dat het evenement met medewerking van de gemeente Sint-Laureins gebeurt door enerzijds het gebruik van het logo van de gemeente en anderzijds de vermelding ‘i.s.m. de gemeente Sint-Laureins’.
De organisator wordt verder aangemoedigd volgende promotionele initiatieven te nemen:
• het invoeren van het evenement in de UiTdatabank - www.uitdatabank.be - dit garandeert bij tijdig invoeren ook automatisch opname in de kalender van het gemeentelijk informatieblad en op de website.
Art. 9- Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Art. 10- Afwijkingen
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om af te wijken van dit reglement in geval van onvoorziene omstandigheden.
Art. 2- Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de daartoe geldende wetgeving.
Art. 3- Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor onbepaalde duur.